Kobiece „bycie w mieście”: Paryż. Rozważania na podstawie „Dziennika” Marii Baszkircew
DOI:
https://doi.org/10.18778/2080-8313.20.08Słowa kluczowe:
Paryż, dziennik, kobieta, podróż, literaturaAbstrakt
W artykule poruszono kwestię obecności kobiet w mieście, zgodnie z koncepcją Heideggera „bycia w świecie”. Pokazano kobiecą formę poznawania kultury, literatury poprzez pisanie i malowanie. A ponadto autorka artykułu przedstawia doświadczenia kobiet, ich czytanie miasta. Do tej analizy i interpretacji wybrano kobiece zapiski z XIX w. – Dziennik Marii Baszkircew, rosyjskiej artystki, która mieszkała i pracowała we Francji, w Paryżu. Maria pisała o stolicy Francji, odwiedzając to miasto, o podróżach po całym tym państwie lub o podróżach do wielu innych krajów. Pokazała Paryż z perspektywy rezydenta, turystki i spacerowiczki.
Bibliografia
Baszkircew M., Dziennik, tłum. H. Duninówna, Warszawa 1967.
Google Scholar
Achtelik A., Sprawcza moc przechadzki, czyli polski literat we włoskim mieście, Katowice 2015.
Google Scholar
Chlebowska A., „Stare panny”, wdowy i rozwiedzione: samotne szlachcianki w Prusach w latach 1815–1914 na przykładzie prowincji Pomorze, Szczecin 2012.
Google Scholar
Czerska T., Między autobiografią a opowieścią rodzinną. Kobiece narracje osobiste w Polsce po 1944 roku w perspektywie historyczno-kulturowej, Szczecin 2011.
Google Scholar
Jałowiecki B., Czytanie przestrzeni, Kraków 2012.
Google Scholar
Kudelska D., Olgi Boznańskiej widoki Paryża, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio L, 2011, t. 9, nr 2.
Google Scholar
Kuklo C., Kobieta samotna w społeczeństwie miejskim u schyłku Rzeczypospolitej szlacheckiej: studium demograficzno-społeczne, Białystok 1998.
Google Scholar
Mączak A., Peregrynacje, wojaże, turystyka, Warszawa 2001.
Google Scholar
Modele kobiece samotności – panny, wdowy, rozwiedzione, red. B. Walęciuk-Dejneka, Kraków 2015.
Google Scholar
Morzyńska-Wrzosek B., Jakości architektoniczno-urbanistyczne a proces formułowania tożsamości. Na przykładzie „Paryża” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej [w:] Miasto. Przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie, red. M. Święcicka, M. Peplińska-Narloch, Bydgoszcz 2014.
Google Scholar
Nawrocka E., Osoba w podróży. Podróże Marii Dąbrowskiej, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Nieszczerzewska M., Męskie spojrzenie – kobiece spojrzenie. Inny aspekt wizualności nowoczesnego miasta, [w:] Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, red. M. Krajewski, Poznań 2007.
Google Scholar
Olkuśnik M., Kobieta w podróży na przełomie XIX i XX wieku. Między próbą emancypacji a presją „podwójnej moralności”, [w:] Kobieta i małżeństwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2004.
Google Scholar
Perrot M., Moja historia kobiet, tłum. M. Szafrańska-Brandt, Warszawa 2009.
Google Scholar
Poprzęcka M., Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Ratuszna H., Dziewiętnastowieczny Paryż i jego tajemnice, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego. Seria: Scripta Humana” 2014, t. 3.
Google Scholar
Rybicka E., Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2003.
Google Scholar
Sikorska-Kulesza J., Zło tolerowane. Prostytucja w Królestwie Polskim w XIX wieku, Warszawa 2004.
Google Scholar
Szalewska K., Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczenia przeszłości we współczesnym eseju polskim, Kraków 2012.
Google Scholar
Walęciuk-Dejneka B, Kobiece doświadczanie drogi: „ja” w podróży. Rozważania na podstawie „Wspomnień” Anny Dostojewskiej, „Prace Literaturoznawcze” IV 2016.
Google Scholar
Walęciuk-Dejneka B., Portret miasta: Petersburg po polsku, „Journal of Urban Ethnology” 2016, nr 14.
Google Scholar
Wolff J., Kobiety i nowoczesne miasto: refleksje na temat flâneuse, [w:] Co to jest architektura? What is Architecture? Antologia tekstów. Anthology of texts, red. A. Budak, Kraków 2002.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.