Polskie kolejnictwo wojskowe i ewakuacja w trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego w 1920 roku
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.114.08Słowa kluczowe:
kolejnictwo wojskowe, kolejnictwo polskie, ewakuacja, wojna 1920 rokuAbstrakt
Polskie kolejnictwo wojskowe odegrało ważną rolę podczas wojny polsko-rosyjskiej 1919–1920. W trakcie drugiej ofensywy Tuchaczewskiego, latem 1920 r., zapewniło sprawną ewakuację linii kolejowych na terenach dzisiejszej Białorusi, Litwy i wschodniej Polski. Poczynione rozległe zniszczenia znacznie utrudniły zaopatrywanie wojsk rosyjskich. Ewakuacja nie była łatwym zadaniem ze względu na liczne trudności: niedostatek kadr, słaby stan infrastruktury kolejowej, zużyty tabor kolejowy, szybkie tempo rosyjskiego natarcia. Problematyczne było również używanie dwóch różnych rozstawów szyn, co zmuszało do przekuwania wielu kilometrów torów. Pomimo wielkiego chaosu i dezorganizacji polskie kolejnictwo wojskowe wykonało zadanie i zdołało ocalić wielu ludzi oraz wywieźć wiele materiału wojennego, a także taboru kolejowego.
Pobrania
Bibliografia
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Departament Techniczny Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.41.152
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 1. Armii, sygn. I.311.1.9; I.311.1.12; I.311.1.16; I.311.1.152
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo 4. Armii, sygn. I.311.4.359; I.311.4.468
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Frontu Litewsko-Białoruskiego, sygn. I.310.3.420
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Dowództwo Okręgu Etapowego Wilno, sygn. I.311.22.7
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.7.87; I.301.7.89; I.301.7.91
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział IV Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.10.41
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział V Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.11.26
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Oddział I Sztabu Ministerstwa Spraw Wojskowych, sygn. I.300.7.59; I.300.7.60; I.300.7.61
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Relacje, sygn. I.400.3196/42
Google Scholar
Centralne Archiwum Wojskowe Wojskowego Biura Historycznego [CAW WBH], Szefostwo Kolejnictwa Polowego Naczelnego Dowództwa Wojska Polskiego, sygn. I.301.15.8; I.301.15.75; I.301.15.86; I.301.15.90; I.301.15.92; I.301.15.96; I.301.15.98; I.301.17.75; I.301.17.76
Google Scholar
Ehrlich J., Szychowski A. H., Studium organizacji kolejnictwa wojskowego w wojnie światowej (1914–1918) i polsko-rosyjskiej (1919–1920) (III), „Bellona” 1932, R. XIV, t. XL, z. 3, s. 574–604.
Google Scholar
Massel A., Pierwsze lata funkcjonowania kolei w Polsce niepodległej (1918–1922), [w:] Kolejnictwo polskie w okresie bitwy warszawskiej 1920 roku i w pierwszych latach odbudowy II Rzeczypospolitej, red. D. Rogut, Łódź–Warszawa 2021, s. 29–56.
Google Scholar
Odziemkowski J., Polskie kolejnictwo wojskowe na froncie wschodnim 1918–1920, Kraków 2011.
Google Scholar
Skratelski T., Polskie Koleje Państwowe, [w:] Dziesięciolecie Polski Odrodzonej. Księga Pamiątkowa 1918–1928, red. M. Dąbrowski, Kraków–Warszawa 1928, s. 429–438.
Google Scholar
Szychowski A. H., Wojska kolejowe i ich zadania w ubiegłej wojnie polsko-bolszewickiej (1918–1920), „Bellona” 1922, R. V, t. VI, z. 1–3, s. 37–44, 162–171, 266–280.
Google Scholar
Wyporek J., Zarys historji wojennej 2-go Pułku Wojsk Kolejowych, Warszawa 1930.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.