Obraz wojny w twórczości Stanisława Rembeka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.08

Słowa kluczowe:

Stanisław Rembek, wojna, tradycje artystyczne, naturalizm, ekspresjonizm

Abstrakt

Stanisław Rembek był zarówno historykiem, zajmującym się materią przeszłości w kontekście naukowym, jak i pisarzem, tworzącym utwory literackie, których tworzywo stanowiły wydarzenia historyczne – te z odległej nieraz przeszłości i te, których autor był naocznym świadkiem i uczestnikiem. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie sposobu, w jaki w swojej twórczości pisarz ukazywał wojnę, pokazując grozę żołnierskich doświadczeń. W swoich utworach kreślił on obrazy okopowej codzienności, zmagań z głodem, uciążliwym zimnem, strachem, walki do kresu wytrzymałości. Zauważał, jak zapał żołnierzy i chęć do walki pod wpływem przedłużającej się wojny stopniowo przeradzały się w zmęczenie, zobojętnienie i gorycz. Nieodłączny element brutalnych opisów wojennej rzeczywistości, obecnych w utworach Rembeka, stanowiła śmierć. Nie była ona jednak wzniosła i patetyczna – pisarz ukazywał ją w sposób naturalistyczny, nie unikając drastycznych opisów krajobrazu po bitwie. Jego bohaterowie odczuwali dysonans pomiędzy własnymi wyobrażeniami o swojej bohaterskiej śmierci a obrazami, których na co dzień byli świadkami. W obrazach wojny, będących świadectwem własnych doświadczeń z okresu wojny polsko-bolszewickiej (utrwalonych w dzienniku wojennym), Rembek nawiązywał do naturalistycznej techniki obrazowania Stefana Żeromskiego, a także do tradycji Sienkiewiczowskiej, ekspresjonizmu oraz koncepcji Ernsta Jüngera. Spotykał się z zarzutem, iż pokazuje „brudny realizm wojny”, co dla niektórych krytyków stanowiło wadę jego twórczości, dla innych zaś wielką jej wartość. Sam natomiast mówił: „Moja wojna jest taka, jaka jest rzeczywiście”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Weronika Girys-Czagowiec - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Dr Weronika Girys-Czagowiec – pracownik Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Zainteresowania naukowe: literatura historyczna, podejmująca problematykę praw rządzących historią oraz roli jednostki w procesie historycznym, wybory człowieka w utworach literackich w obliczu wyzwań historii i sytuacji granicznych.

Bibliografia

Baczyński K. K., Poezje, Lublin 1998.
Google Scholar

Rembek S., Adam Haniewicz, mps.
Google Scholar

Rembek S., Cygaro Churchilla, Warszawa 2004.
Google Scholar

Rembek S., Dzienniki. Rok 1920 i okolice, Warszawa 1997.
Google Scholar

Rembek S., Nagan, Warszawa 2007.
Google Scholar

Rembek S., W polu, Warszawa 1993.
Google Scholar

Słowacki J., Anhelli, Warszawa 1987.
Google Scholar

Stasiuk A., Tekturowy samolot, Wołowiec 2000.
Google Scholar

Gosk H., Estetyczny wymiar etyki w literackich obrazach Wielkiej Wojny (Jaroslav Hašek, Erich M. Remarque, Stanisław Rembek), [w:] Zamiast końca historii. Rozumienie oraz prezentacja procesu historycznego w polskiej prozie XX i XXI wieku podejmującej tematy współczesne, red. H. Gosk, Warszawa 2005, s. 72–88.
Google Scholar

Jarzębski J., Społeczeństwo na polu bitwy, „Teksty Drugie” 1991, nr 1/2, s. 162–168.
Google Scholar

Kołaczkowski S., Wojna jako mistrzyni, „Prosto z mostu” 1939, nr 26, s. 2–3.
Google Scholar

Kołaczkowski S., Wojna jako mistrzyni, „Prosto z mostu” 1939, nr 27, s. 4–5.
Google Scholar

Lalak M., Między historią a biografią. O prozie Stanisława Rembeka, Szczecin 1991.
Google Scholar

Lalak M., Niepokojąca reszta. Szkice krytyczne, Szczecin 2004.
Google Scholar

Ludorowski L., O postawie epickiej w Trylogii Henryka Sienkiewicza, Warszawa 1970.
Google Scholar

Moskalska G., Stanisław Rembek (1901–1985), „Miesięcznik Prowincjonalny” 2008, nr 1, s. 31–36.
Google Scholar

Pluta J. J., Obraz wojny w międzywojennej prozie Rembeka (na podstawie powieści „Nagan” i „W polu”), „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Prace Historyczno-Literackie VII” 1978, s. 159–178.
Google Scholar

„Trylogia” Henryka Sienkiewicza. Studia, szkice, polemiki, oprac. T. Jodełka, Warszawa 1962.
Google Scholar

Urbanowski M., Wojna jako mistrzyni? Ernst Jünger i Stanisław Rembek, [w:] Ernst Jünger (1895–1998): bojownik, robotnik, anarcha, red. W. Chołostiakow, J. Michalczenia, Olsztyn 2013, s. 63–87.
Google Scholar

Masłoń K., Babel po polsku, https://www.historia.uwazamrze.pl/artykul/972335/babel-po-polsku (dostęp: 19 IV 2018).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-09-07

Jak cytować

Girys-Czagowiec, W. (2023). Obraz wojny w twórczości Stanisława Rembeka. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (113), 139–149. https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.08