Zakaz używania łuku i kuszy w średniowiecznej myśli Kościoła katolickiego o wojnie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.03

Słowa kluczowe:

łuk, kusza, wojna sprawiedliwa, wojna, Sobór Laterański II

Abstrakt

Broń miotająca towarzyszy człowiekowi od najdawniejszych czasów. Łuk i kusza używane były przez niemal wszystkie cywilizacje na każdym kontynencie. Duża skuteczność tej broni widoczna jest w nadawaniu jej bez mała właściwości nadprzyrodzonych, które odnaleźć można chociażby w Biblii. Początkowo Kościół nie odnosił się bezpośrednio do działań łuczników i kuszników, a jedynie rozważał zagadnienie wojny w ogóle. Dopiero pod koniec wieku XI rozpoczęło się kościelne ograniczanie zasad dotyczących posługiwania się kuszą. Podczas Soboru Laterańskiego II w 1139 r. kanonem 29. zabroniono pod karą klątwy w walce między chrześcijanami używania zarówno łuku, jak i kuszy. Śledząc jednak rozwój broni miotającej, wydaje się, że na średniowieczną wojskowość nie miało to większego wpływ. Pojawia się więc pytanie o sens wprowadzenia zakazu drogą zwołania soboru powszechnego i następnie umieszczenia go w powszechnym prawodawstwie kościelnym. Dla zrozumienia wydania sankcji trzeba spojrzeć na decyzję soboru przez pryzmat średniowiecznej myśli kanonistów i prawników. Kanon 29. komentowany był w kontekście innego ważnego zagadnienia, jakim była wojna sprawiedliwa. Otóż według teologów i prawników zakaz używania łuków i kusz nie dotyczył sytuacji prowadzenia wojny sprawiedliwej, ta zaś była konceptem przejętym z myśli rzymskiej i rozbudowanym przez wieki dzięki chrześcijańskim intelektualistom. Najważniejszym powodem zakazu będzie więc dążenie do ograniczenia samej wojny. Kościół od początku swego istnienia rozważał zasadność prowadzenia wojny. Dopóki Cesarstwo Rzymskie było zarządzane przez pogańskich władców, wojna jawiła się w myśli chrześcijańskiej jako coś niepotrzebnego, a nawet zakazanego. Wraz z pojawieniem się Konstantyna Wielkiego i chrystianizacją Imperium Romanum zmieniło się chrześcijańskie podejście do wojny. Upadek cesarstwa na Zachodzie i napływ ludów germańskich spowodował ponowną zmianę podejścia do zawodu żołnierza. Brak silnej władzy centralnej wymusił na hierarchii kościelnej poszukiwanie nowego sojusznika w zapewnianiu pokoju na świecie. Inicjatywy pokojowe skierowane przeciw rycerzom i możnym pałającymi się grabieżą i rozbojem miały zmniejszyć skalę przemocy w Europie wczesnego średniowiecza. Instytucje pokoju i rozejmu Bożego wraz z zawiązywanymi ligami pokoju paradoksalnie siłą zaczęły walczyć o zaprowadzenie spokoju i ochronę najbardziej narażonych na nieograniczoną wojnę: chłopów, duchownych i kupców. Wypowiedziano wojnę wojnie. Jednakże chrystianizacja rycerstwa doprowadziła do militaryzacji samego Kościoła. Początkowo zakazany zawód żołnierza z czasem umożliwiał dostąpienie zbawienia bez zmiany drogi życiowej. W tym kontekście przestał mieć znaczenie rodzaj broni i sposób wojowania, jeśli tylko walka spełniała warunki wojny sprawiedliwej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Daniel Marek - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Mgr Daniel Marek – doktorant na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Zainteresowania naukowe: historia Kościoła, wyprawy krzyżowe, prawo kanoniczne, średniowieczne prawo karne, historia wojskowości.

Bibliografia

Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.
Google Scholar

Decretalium D. Gregorii Papae IX, [w:] Corpus Iuris Canonici, ed. E. Friedberg, t. II, Graz 1959, kol. 2–928.
Google Scholar

Decreti, [w:] Corpus Iuris Canonici, ed. E. Friedberg, t. I, Graz 1959, kol. 357–1159.
Google Scholar

Dokumenty soborów powszechnych: tekst grecki, łaciński, polski, t. II (Konstantynopol IV, Lateran I, Lateran II, Lateran III, Lateran IV, Lyon I, Lyon II, Vienne. [869–1312]), oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003, Źródła Myśli Teologicznej, t. XXVI.
Google Scholar

English Historical Documents, vol. II (1042–1189), eds D. C. Douglas, G. W. Greena-way, London 1961.
Google Scholar

Jan z Fryburga, Summa confessorum, Lyon 1518, fol. 56.
Google Scholar

Księgi pokutne (tekst łaciński, grecki i polski), oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011, Synody i Kolekcje Praw, t. V.
Google Scholar

Rajmund z Peñafort, Summa de poenitentia et matrimonio cum glossos Ioannis de Friburgo, Rome 1603.
Google Scholar

Tomasz z Akwinu, Traktat Miłość, Zagadnienie 40, O wojnie, [w:] Suma teologiczna, t. XVI, przekł. A. Głażewski, Londyn 1967, s. 151–157.
Google Scholar

Bachrach B. S., Early Carolingian Warfare, Philadelphia 2001.
Google Scholar

Contamine P., Wojna w średniowieczu, przekł. M. Czajka, Warszawa 1999.
Google Scholar

Cosentino S., Naval Warfare: Military, Institutional and Economic Aspects, [w:] Companion to the Byzantine Culture of War, ca. 300–1204, ed. Y. Stouraitis, Boston 2018, s. 308–355. https://doi.org/10.1163/9789004363731_011
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789004363731_011

Crombie L., Archery and Crossbow Guilds in Medieval Flanders, 1300–1500, Woodbridge 2016. https://doi.org/10.1017/9781782046530
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/9781782046530

Dictionary of Biblical Imagery, eds L. Ryken, J. C. Wilhoit, T. Longman, Leicester 1998.
Google Scholar

Flori J., Rycerze i rycerstwo w średniowieczu, przekł. E. Trojańska, Poznań 2003.
Google Scholar

Haldon J. F., „Solenarion” – the Byzantine Crossbow?, „University of Birmingham Historical Journal” 1969, vol. XII, no. 1, s. 155–157.
Google Scholar

Janin H., Carlson U., Mercenaries in Medieval and Renaissance Europe, Jefferson 2013.
Google Scholar

Kras P., „Ad abolendam diversarum haeresium pravitatem”. System inkwizycyjny w średniowiecznej Europie, Lublin 2006.
Google Scholar

McNeil J. T., Gamer H. M., Medieval Handbooks of Penance: A Translation of the Principal „Libri Poenitentiales” and Selections From Related Documents, New York 1990.
Google Scholar

Minois G., Kościół i wojna. Od czasów Biblii do ery atomowej, przekł. A. Szymanowski, Warszawa 1998.
Google Scholar

Nadolski A., Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1350–1450, Łódź 1990.
Google Scholar

Nishimura D., Crossbow, Arrow-Guides, and the „Solenarion”, „Byzantion” 1988, vol. LVIII, no. 2, s. 422–435.
Google Scholar

Ridley-Smith J., Krucjaty. Historia, przekł. J. Ruszkowski, Poznań 2008.
Google Scholar

Russell F. H., The Just War in the the Middle Ages, Cambridge 1975.
Google Scholar

Strickland M., Hardy R., The Great Warbow: From Hastings to the Mary Rose, Sutton 2015.
Google Scholar

Szymczak J., Rycerz z bronią zaczepną, Warszawa–Bellerive-sur-Allier 2017.
Google Scholar

Utreche P., Some Tactical Elements for Archers in the Roman Army, „Journal of Ancient History and Archeology” 2015, vol. II, no. 4, s. 10–17. https://doi.org/10.14795/j.v2i4.132
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14795/j.v2i4.132

Walsh M., Wojownicy Pana. Zakony rycerskie chrześcijaństwa, przekł. T. Karłowicz, Kraków 2005.
Google Scholar

Werner J., Polska broń. Łuk i kusza, Wrocław 1974.
Google Scholar

Ziółkowski K., Husyckie wojska polne. Kształt i organizacja armii, Poznań 2015.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-09-07

Jak cytować

Marek, D. (2023). Zakaz używania łuku i kuszy w średniowiecznej myśli Kościoła katolickiego o wojnie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (113), 27–46. https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.03