Patronat Wazów nad misjami karmelitów bosych i jezuitów w Persji
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.112.05Słowa kluczowe:
Wazowie, Safawidzi, misje katolickie, karmelici bosi, jezuiciAbstrakt
Królowie polscy z dynastii Wazów odegrali kluczową rolę w powstaniu i rozwoju misji karmelitów bosych i jezuitów w Persji w XVII w. Pierwszym polskim historykiem, który zwrócił uwagę na wkład władców Rzeczypospolitej w rozwój i funkcjonowanie misji katolickich w Persji, był jezuita i misjonarz Juda Tadeusz Krusiński. W pracy Prodromus ad historiam revolutionis Persicae seu legationis Fulgide Porte ad Persarum Regem zamieścił on część zatytułowaną Appendix de legationibus persico-polonicis per quas serenissimorum Regum Poloniae protectioni missiones persicae assertae. Najważniejszą formą patronatu królów polskich było polityczne, organizacyjne i finansowe wsparcie działalności misyjnej obu zakonów. Zygmunt III nie tylko zaangażował się w organizację i pobyt pierwszego poselstwa karmelitów bosych w Rzeczypospolitej, ale aktywnie włączył się w tworzenie pierwszych klasztorów zakonu w Polsce. Bardzo szybko Stolica Apostolska i misjonarze zdali sobie sprawę, że silna pozycja władców polskich na dworze szacha, gdzie postrzegani byli jako najważniejsi i najlepiej skomunikowani europejscy sojusznicy w wojnie z Turcją, może odegrać kluczową rolę w zapewnieniu działaniom misyjnym stabilności i bezpieczeństwa. To sprawiło, że najpierw karmelici bosi, a w połowie XVII w. jezuici szukali wsparcia na dworze królów polskich. Decyzja karmelitów bosych o oddaniu się pod protekcję Władysława IV wynikała z ich znajomości Polski, ponad dwudziestoletniego doświadczenia w kontaktach z Zygmuntem III oraz umiejętnej oceny pozycji zajmowanej przez Rzeczpospolitą w polityce Safawidów. Dzięki bliskiej współpracy z misjonarzami dwór polski zyskał dodatkowy kanał obiegu informacji Isfahan–Rzym–Kraków/Warszawa. Jak pokazały badania F. Richarda, odnowienie czy nadanie nowych przywilejów obu omawianym tu zakonom było ściśle powiązane z działaniami dyplomatycznymi królów polskich. Wazowie, a później Jan III Sobieski, bardzo mocno wspierali finansowo misje w Persji. Wieczysta fundacja królowej Ludwiki Marii dla jezuitów jest wyjątkową w skali europejskiej formą pomocy niesionej misjonarzom działającym na terenie Iranu. Ona też stała się fundamentem działań misyjnych i dyplomatycznych polskich jezuitów w drugiej połowie XVII w. i na początku XVIII. Z drugiej strony Safawidzi, począwszy od Abbasa I, zaczęli traktować misjonarzy jako ważnych łączników z państwami europejskimi, zlecając im m.in. misje dyplomatyczne. Szachowie wiedzieli, że tylko od ich woli zależy obecność zakonników w ich państwie, udzielanie im ochrony i przywilejów. W ten sposób misjonarze stawali się narzędziem nacisku i ważnym elementem w relacjach z państwami europejskimi, w tym z Rzecząpospolitą. Dlatego Safawidzi w momentach zaostrzenia swoich czy państw europejskich konfliktów z Turcją przyjmowali życzliwą postawę wobec zakonników. W takich okolicznościach T. Szemberg uzyskał zgodę na konsekrację kościoła karmelitów w Isfahanie i odnowienie przywilejów tego zakonu. Podobnie było w przypadku uzyskania przez jezuitów zgody na rozpoczęcie działalności misyjnej, które nastąpiło w momencie trwania wojny o Kandię i w czasie pobytu poselstwa króla polskiego.
Pobrania
Bibliografia
Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie [AGAD], Libri Inscriptionum 206
Google Scholar
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie [BCz], rkps 156, 2732
Google Scholar
Biblioteka Polskiej Akademii Nauk w Kórniku [BKór.], rkps 344
Google Scholar
Rzymskie Archiwum Towarzystwa Jezusowego (Archivum Romanum Societatis Iesu) [ARSI], Fondo Gesuitico 720 II
Google Scholar
Andrea B., The Global Travels of Teresa Sampsonia Sherley’s Carmelite Relic, [w:] Travel and Travail. Early Modern Women, English Drama, and the Wider World, eds P. Akhimie, B. Andrea, Lincoln 2018, s. 102–120.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnh57.10
Berthold Ignace de Sainte-Anne, Histoire de l’établissement da la mission de Perse par les pères carmes-déchaussés (de l’année 1604 à 1612). Extraite des annales de l’order et de divers manuscrits, Bruxelles 1885.
Google Scholar
Hubert L., Pamiętniki historyczne, t. II, Warszawa 1861.
Google Scholar
Korespondencja Stanisława Koniecpolskiego, hetmana wielkiego koronnego 1632–1646, oprac. A. Biedrzycka, Kraków 2005.
Google Scholar
Krusiński J. T., Histoire de la dernière révolution de Perse, t. I–II, Paris 1728.
Google Scholar
Krusiński J. T., Prodromus ad historiam revolutionis Persicae seu legationis Fulgide Porte ad Persarum Regem…, Leopoli 1733.
Google Scholar
Krusiński J. T., Prodromus ad tragicam vertentis belli historiam seu relatio turcico-persicae legationis…, Leopoli 1740.
Google Scholar
Krusiński J. T., Prodromus ad tragicam vertentis belli Persici historiam seu Legationis a Fulgida Porta ad Sophorum Regem…, Leopoli 1734.
Google Scholar
Krusiński J. T., Tragica vertentis belli Persici historia per repetitas clades, ab anno 1711 ad annum 1728-vum continuata…, Leopoli 1740.
Google Scholar
Petro a Sancto Andrea, Historia generalis fratrum discalceatorum ordinis B. Mariae Virginis de Monte Carmelo…, t. II, Romae 1671.
Google Scholar
Radziwiłł A. S., Pamiętnik o dziejach w Polsce, t. II (1637–1646), wyd. A. Przyboś, R. Żelewski, Warszawa 1980.
Google Scholar
[Rigordi F.], Les remarques de l’Illustre Pèlerin, très-curieuses et très-importantes à la Géographie et à l’Histoire Sacrée et Profane, tirées sur ses divers voyages de Syrie, Mésopotamie, Babylone, Assyrie, Susianne, Parthie, Médie, Arménie, Mer Caspienne, Tartarie, Moscovie, t. I, Lyon 1673.
Google Scholar
Rigordi F., Peregrinationes apostolicae, Massilia 1652 (Paris 1874).
Google Scholar
Alonso C., Clemente VIII y la fundación de las misiones catolicas en Persia. Un capitulo previo a la penetracion de los misioneros agustinos, „La Ciudad de Dios” 1958, vol. CLXXI, s. 196–239.
Google Scholar
Alonso C., Nuevas aportaciones para la historia del primer viaje misional de los Carmelitas Descalzos a Persia, „Missionalia Hispanica” 1962, vol. XIX, s. 249–287.
Google Scholar
Alonso C., Nuevos documentos inéditos sobre el viaje de los Carmelitas Descalzos a Persia (1604–1607) y la oposición del gobierno español y de los Agustinos, „Archivo Agustiniano” 2010, vol. XCIV, no. 212, s. 3–38.
Google Scholar
Alonso C., Una embajada de Clemente VIII a Persia (1600–1609), „Archivum Historiae Pontificiae” 1996, vol. XXXIV, s. 7–125.
Google Scholar
Berchet G., La Repubblica di Venezia e la Persia, Torino 1865.
Google Scholar
Brzeziński S., Misjonarze i dyplomaci polscy w Persji w XVII i XVIII wieku, Potulice 1935 (odbitka z „Annales Missiologicae” 1935, R. VII).
Google Scholar
[Chick H.], A Chronicle of de Carmelites in Persia and the Papal Mission of the XVIth and XVIIIth Centuries, vol. I–II, London 1939.
Google Scholar
Eszer A., Giovanni Giuliani da Lucca O. P. Forschungen zu seinem Leben und zu seinem Schriften, „Archivum Fratrum Praedicatorum” 1967, vol. XXXVII, s. 353–468.
Google Scholar
Eszer A., Ȏgostinos Baǰenc O. P. als Oberhirte von Naxiǰewan, „Archivum Fratrum Praedicatorum” 1977, vol. XLVII, s. 183–246.
Google Scholar
Florencio del Niño Jesus, A Persia (1604–1609): peripecias de una embajada pontificia que fue a Persia a principios del siglo XVII, Pamplona 1929, Biblioteca Carmelitano-Teresiana de Misiones, nr 2.
Google Scholar
Florencio del Niño Jesus, En Persia (1608–1624): su fundación, sus embajadas, su apostolado, Pampluna 1930, Biblioteca Carmelitano-Teresiana de Misiones, nr 3.
Google Scholar
García Hernán E., Persia en acción conjunta del papado y la monarquía hispánica. Aproxcimación a la actuación de la Campañía de Jesús (1549–1649), „Hispania Sacra” 2010, vol. LXII, no. 125, s. 213–241.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3989/hs.2010.v62.i125.248
Gil Fernández L., El Imperio Luso-Español y la Persia Safávida, t. I (1582–1605), Madrid 2006.
Google Scholar
Gil Fernández L., El Imperio Luso-Español y la Persia Safávida, t. II (1606–1622), Madrid 2009.
Google Scholar
Gil Fernández L., La peligrosa viudedad de Teresa Sherley, „Erytheia. Revista de estudios bizantinos y neogriegos” 2022, no. 43, s. 117–128.
Google Scholar
Jaśkowski S., Kołodziejczyk D., Somme Comments on the Carmelite Manuscript from the National Library in Naples Containing the Correspondence of Shah Abbās, [w:] Eastern Europe, Safavid Persia and the Iberian World. Frontiers and Circulations at the Edge of Empires, eds J. Cutillas Ferrer, O. Recio Morales, Valencia 2019, s. 165–180.
Google Scholar
Jaśkowski S., Kołodziejczyk D., Mnatsakanyan P., Stosunki dawnej Rzeczypospolitej z Persją Safawidów i katolikosatem w Eczmiadzynie, Warszawa 2017.
Google Scholar
Kołodziejczyk D., Wstęp historyczny, [w:] S. Jaśkowski, D. Kołodziejczyk, P. Mnatsakanyan, Stosunki dawnej Rzeczypospolitej z Persją Safawidów i katolikosatem w Eczmiadzynie, Warszawa 2017, s. 5–50.
Google Scholar
Kowalówka L., Z naszej przeszłości misyjnej, Rzym 1975.
Google Scholar
Królikowska-Jedlińska N., How to Become a Missionary in the Orient? Litterae Indipetae and Other Strategies of the Polish-Lithuanian Jesuits (1612–1721), „Rocznik Filozoficzny Ignatianum / The Ignatianum Philosophical Yearbo” 2022, vol. XXVIII, no. 1, s. 119–140.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35765/rfi.2022.2801.8
Matthee R., Jesuits in Safavid Persia, [w:] Encyclopaedia Iranica, vol. XIV, New York 2008, s. 634–638.
Google Scholar
Matthee R., Poverty and Perseverance: The Jesuit Mission of Isfahan and Shamakhi in Late Safavid Iran, „Al-Quantara” 2015, vol. XXXVI, fasc. 2, s. 463–501.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3989/alqantara.2015.014
Reychman J., Grudziecki Bohdan, [w:] Polski słownik biograficzny, t. IX, Warszawa 1960–1961, s. 40–41.
Google Scholar
Richard F., Le pere Aimé Chézaud controversiste et ses manuscrits persans, „Nāme-ye Behārestān. International Journal for Research into Islamic Manuscripts” 2005–2006, vol. VI–VII, no. 1–2, s. 7–18.
Google Scholar
Richard F., Les missions catholiques à Isfahan du XVIIème au XIXème siècle: la diplomatie au service de l’apostolat, [w:] Trésors d’Orient. Mélanges offerts à Rika Gyselen, èd. Ph. Gignoux, Ch. Jullien, F. Jullien, Paris 2009, s. 317–334.
Google Scholar
Richard F., Les privilèges accordés aux religieux catholiques par les Safavides, quelques documents inédits, „Dabireh” 1989, no. 6, s. 167–182.
Google Scholar
Rota G., Safavid Persia and its Diplomatic Relations with Venice, [w:] Iran and the World in the Safavid Age, eds W. Floor, E. Herzig, London 2012, s. 149–160.
Google Scholar
Shirley E.Ph., The Sherley Brothers. An Historical Memoir of the Lives of Sir Thomas Sherley, Sir Anthony Sherley, and Sir Robert Sherley Knights, by One of the Same House, Chiswick 1848.
Google Scholar
Skowron R., Dotrzeć do tronu szacha. Rola Rzeczypospolitej w relacjach Stolicy Apostolskiej z Persją w okresie panowania szacha Abbasa I, [w:] Sztuka roztropności. Dyplomacja Stolicy Apostolskiej wobec Rzeczypospolitej, Europy i świata w epoce nowożytnej i XX wieku. Zbiór studiów, red. K. Ożóg, R. Skowron, Kraków 2020, s. 177–207.
Google Scholar
Skowron R., La contribución de Tadeusz Krusiński S. I. al conocimiento de Persia y del Cáucaso en Europa. La circulación de la información y propiedad intelectual en el siglo XVIII, [w:] Eastern Europe, Safavid Persia and the Iberian World. Frontiers and Circulations at the Edge of Empires, eds J. Cutillas Ferrer, O. Recio Morales, Valencia 2019, s. 59–79.
Google Scholar
Skowron R., Tłumaczenia i recepcja w Europie i Turcji prac Judy Tadeusza Krusińskiego SI o wojnie afgańsko-perskiej i upadku dynastii Safawidów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 2020, t. CXLVII, z. 1, s. 13–36.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20844069PH.20.002.12456
Stopka K., Ormianie katolicy w XIV–XVIII wieku, [w:] K. Stopka, J. Osiecki, K. Siekierski, Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji. Historia, pamięć, tożsamość, Kraków 2015, s. 21–200.
Google Scholar
Stopka K., Polskie epizody biografii Augustyna Badżenca, katolickiego biskupa Nachiczewanu, [w:] Ormianie polscy kultura i dziedzictwo. Studia i materiały źródłowe zebrane dla uczczenia jubileuszu dziesięciolecia Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich, red. A. Zięba, Kraków–Warszawa 2016, s. 61–71.
Google Scholar
Wanat B. J., Wkład i zasługi włoskich karmelitów bosych w powstanie Prowincji Ducha Świętego w Polsce w 1. połowie XVII wieku, „Analecta Cracoviensia” 1995, t. XXVII, s. 637–651.
Google Scholar
Windler Ch., Le curie romaine et la cour safavide au XVIIe siècle: projets missionnaires et diplomatie, [w:] Papato e politica internazionale nella prima età moderna, a cura di M. A. Visceglia, Roma 2013.
Google Scholar
Windler Ch., Missionare in Persien. Kulturelle Diversität und Normenkonkurrenz im Globalen Katholizismus (17.–18. Jahrhundert), Böhlau Verlag 2018.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7788/9783412512163
Załęski S., Missye w Persyi w XVII i XVIII wieku pod protektoratem Polski, Kraków 1882.
Google Scholar
Zedginidze G., K. voprosu o ličnosti Bogdana Gurdžickogo, „Macne” 1971, nr 3, s. 138–147.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.