Patronat Wazów nad misjami karmelitów bosych i jezuitów w Persji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.112.05

Słowa kluczowe:

Wazowie, Safawidzi, misje katolickie, karmelici bosi, jezuici

Abstrakt

Królowie polscy z dynastii Wazów odegrali kluczową rolę w powstaniu i rozwoju misji karmelitów bosych i jezuitów w Persji w XVII w. Pierwszym polskim historykiem, który zwrócił uwagę na wkład władców Rzeczypospolitej w rozwój i funkcjonowanie misji katolickich w Persji, był jezuita i misjonarz Juda Tadeusz Krusiński. W pracy Prodromus ad historiam revolutionis Persicae seu legationis Fulgide Porte ad Persarum Regem zamieścił on część zatytułowaną Appendix de legationibus persico-polonicis per quas serenissimorum Regum Poloniae protectioni missiones persicae assertae. Najważniejszą formą patronatu królów polskich było polityczne, organizacyjne i finansowe wsparcie działalności misyjnej obu zakonów. Zygmunt III nie tylko zaangażował się w organizację i pobyt pierwszego poselstwa karmelitów bosych w Rzeczypospolitej, ale aktywnie włączył się w tworzenie pierwszych klasztorów zakonu w Polsce. Bardzo szybko Stolica Apostolska i misjonarze zdali sobie sprawę, że silna pozycja władców polskich na dworze szacha, gdzie postrzegani byli jako najważniejsi i najlepiej skomunikowani europejscy sojusznicy w wojnie z Turcją, może odegrać kluczową rolę w zapewnieniu działaniom misyjnym stabilności i bezpieczeństwa. To sprawiło, że najpierw karmelici bosi, a w połowie XVII w. jezuici szukali wsparcia na dworze królów polskich. Decyzja karmelitów bosych o oddaniu się pod protekcję Władysława IV wynikała z ich znajomości Polski, ponad dwudziestoletniego doświadczenia w kontaktach z Zygmuntem III oraz umiejętnej oceny pozycji zajmowanej przez Rzeczpospolitą w polityce Safawidów. Dzięki bliskiej współpracy z misjonarzami dwór polski zyskał dodatkowy kanał obiegu informacji Isfahan–Rzym–Kraków/Warszawa. Jak pokazały badania F. Richarda, odnowienie czy nadanie nowych przywilejów obu omawianym tu zakonom było ściśle powiązane z działaniami dyplomatycznymi królów polskich. Wazowie, a później Jan III Sobieski, bardzo mocno wspierali finansowo misje w Persji. Wieczysta fundacja królowej Ludwiki Marii dla jezuitów jest wyjątkową w skali europejskiej formą pomocy niesionej misjonarzom działającym na terenie Iranu. Ona też stała się fundamentem działań misyjnych i dyplomatycznych polskich jezuitów w drugiej połowie XVII w. i na początku XVIII. Z drugiej strony Safawidzi, począwszy od Abbasa I, zaczęli traktować misjonarzy jako ważnych łączników z państwami europejskimi, zlecając im m.in. misje dyplomatyczne. Szachowie wiedzieli, że tylko od ich woli zależy obecność zakonników w ich państwie, udzielanie im ochrony i przywilejów. W ten sposób misjonarze stawali się narzędziem nacisku i ważnym elementem w relacjach z państwami europejskimi, w tym z Rzecząpospolitą. Dlatego Safawidzi w momentach zaostrzenia swoich czy państw europejskich konfliktów z Turcją przyjmowali życzliwą postawę wobec zakonników. W takich okolicznościach T. Szemberg uzyskał zgodę na konsekrację kościoła karmelitów w Isfahanie i odnowienie przywilejów tego zakonu. Podobnie było w przypadku uzyskania przez jezuitów zgody na rozpoczęcie działalności misyjnej, które nastąpiło w momencie trwania wojny o Kandię i w czasie pobytu poselstwa króla polskiego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Ryszard Skowron - Uniwersytet Śląski / University of Silesia

Prof. dr hab. Ryszard Skowron – kierownik Zespołu do Badań nad Dziejami Europy i Rzeczypospolitej w Dobie Nowożytnej (XVI–XVIII w.) w Instytucie Historii Uniwersytetu Śląskiego, członek korespondent Real Academia de la Historia w Madrycie. Zainteresowania naukowe: historia dyplomacji, związki Polski i Hiszpanii w epoce nowożytnej, dwór królewski, dzieje Wawelu, relacje polsko-perskie w XVI–XVIII w.

Bibliografia

Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie [AGAD], Libri Inscriptionum 206
Google Scholar

Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie [BCz], rkps 156, 2732
Google Scholar

Biblioteka Polskiej Akademii Nauk w Kórniku [BKór.], rkps 344
Google Scholar

Rzymskie Archiwum Towarzystwa Jezusowego (Archivum Romanum Societatis Iesu) [ARSI], Fondo Gesuitico 720 II
Google Scholar

Andrea B., The Global Travels of Teresa Sampsonia Sherley’s Carmelite Relic, [w:] Travel and Travail. Early Modern Women, English Drama, and the Wider World, eds P. Akhimie, B. Andrea, Lincoln 2018, s. 102–120.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnh57.10

Berthold Ignace de Sainte-Anne, Histoire de l’établissement da la mission de Perse par les pères carmes-déchaussés (de l’année 1604 à 1612). Extraite des annales de l’order et de divers manuscrits, Bruxelles 1885.
Google Scholar

Hubert L., Pamiętniki historyczne, t. II, Warszawa 1861.
Google Scholar

Korespondencja Stanisława Koniecpolskiego, hetmana wielkiego koronnego 1632–1646, oprac. A. Biedrzycka, Kraków 2005.
Google Scholar

Krusiński J. T., Histoire de la dernière révolution de Perse, t. I–II, Paris 1728.
Google Scholar

Krusiński J. T., Prodromus ad historiam revolutionis Persicae seu legationis Fulgide Porte ad Persarum Regem…, Leopoli 1733.
Google Scholar

Krusiński J. T., Prodromus ad tragicam vertentis belli historiam seu relatio turcico-persicae legationis…, Leopoli 1740.
Google Scholar

Krusiński J. T., Prodromus ad tragicam vertentis belli Persici historiam seu Legationis a Fulgida Porta ad Sophorum Regem…, Leopoli 1734.
Google Scholar

Krusiński J. T., Tragica vertentis belli Persici historia per repetitas clades, ab anno 1711 ad annum 1728-vum continuata…, Leopoli 1740.
Google Scholar

Petro a Sancto Andrea, Historia generalis fratrum discalceatorum ordinis B. Mariae Virginis de Monte Carmelo…, t. II, Romae 1671.
Google Scholar

Radziwiłł A. S., Pamiętnik o dziejach w Polsce, t. II (1637–1646), wyd. A. Przyboś, R. Żelewski, Warszawa 1980.
Google Scholar

[Rigordi F.], Les remarques de l’Illustre Pèlerin, très-curieuses et très-importantes à la Géographie et à l’Histoire Sacrée et Profane, tirées sur ses divers voyages de Syrie, Mésopotamie, Babylone, Assyrie, Susianne, Parthie, Médie, Arménie, Mer Caspienne, Tartarie, Moscovie, t. I, Lyon 1673.
Google Scholar

Rigordi F., Peregrinationes apostolicae, Massilia 1652 (Paris 1874).
Google Scholar

Alonso C., Clemente VIII y la fundación de las misiones catolicas en Persia. Un capitulo previo a la penetracion de los misioneros agustinos, „La Ciudad de Dios” 1958, vol. CLXXI, s. 196–239.
Google Scholar

Alonso C., Nuevas aportaciones para la historia del primer viaje misional de los Carmelitas Descalzos a Persia, „Missionalia Hispanica” 1962, vol. XIX, s. 249–287.
Google Scholar

Alonso C., Nuevos documentos inéditos sobre el viaje de los Carmelitas Descalzos a Persia (1604–1607) y la oposición del gobierno español y de los Agustinos, „Archivo Agustiniano” 2010, vol. XCIV, no. 212, s. 3–38.
Google Scholar

Alonso C., Una embajada de Clemente VIII a Persia (1600–1609), „Archivum Historiae Pontificiae” 1996, vol. XXXIV, s. 7–125.
Google Scholar

Berchet G., La Repubblica di Venezia e la Persia, Torino 1865.
Google Scholar

Brzeziński S., Misjonarze i dyplomaci polscy w Persji w XVII i XVIII wieku, Potulice 1935 (odbitka z „Annales Missiologicae” 1935, R. VII).
Google Scholar

[Chick H.], A Chronicle of de Carmelites in Persia and the Papal Mission of the XVIth and XVIIIth Centuries, vol. I–II, London 1939.
Google Scholar

Eszer A., Giovanni Giuliani da Lucca O. P. Forschungen zu seinem Leben und zu seinem Schriften, „Archivum Fratrum Praedicatorum” 1967, vol. XXXVII, s. 353–468.
Google Scholar

Eszer A., Ȏgostinos Baǰenc O. P. als Oberhirte von Naxiǰewan, „Archivum Fratrum Praedicatorum” 1977, vol. XLVII, s. 183–246.
Google Scholar

Florencio del Niño Jesus, A Persia (1604–1609): peripecias de una embajada pontificia que fue a Persia a principios del siglo XVII, Pamplona 1929, Biblioteca Carmelitano-Teresiana de Misiones, nr 2.
Google Scholar

Florencio del Niño Jesus, En Persia (1608–1624): su fundación, sus embajadas, su apostolado, Pampluna 1930, Biblioteca Carmelitano-Teresiana de Misiones, nr 3.
Google Scholar

García Hernán E., Persia en acción conjunta del papado y la monarquía hispánica. Aproxcimación a la actuación de la Campañía de Jesús (1549–1649), „Hispania Sacra” 2010, vol. LXII, no. 125, s. 213–241.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3989/hs.2010.v62.i125.248

Gil Fernández L., El Imperio Luso-Español y la Persia Safávida, t. I (1582–1605), Madrid 2006.
Google Scholar

Gil Fernández L., El Imperio Luso-Español y la Persia Safávida, t. II (1606–1622), Madrid 2009.
Google Scholar

Gil Fernández L., La peligrosa viudedad de Teresa Sherley, „Erytheia. Revista de estudios bizantinos y neogriegos” 2022, no. 43, s. 117–128.
Google Scholar

Jaśkowski S., Kołodziejczyk D., Somme Comments on the Carmelite Manuscript from the National Library in Naples Containing the Correspondence of Shah Abbās, [w:] Eastern Europe, Safavid Persia and the Iberian World. Frontiers and Circulations at the Edge of Empires, eds J. Cutillas Ferrer, O. Recio Morales, Valencia 2019, s. 165–180.
Google Scholar

Jaśkowski S., Kołodziejczyk D., Mnatsakanyan P., Stosunki dawnej Rzeczypospolitej z Persją Safawidów i katolikosatem w Eczmiadzynie, Warszawa 2017.
Google Scholar

Kołodziejczyk D., Wstęp historyczny, [w:] S. Jaśkowski, D. Kołodziejczyk, P. Mnatsakanyan, Stosunki dawnej Rzeczypospolitej z Persją Safawidów i katolikosatem w Eczmiadzynie, Warszawa 2017, s. 5–50.
Google Scholar

Kowalówka L., Z naszej przeszłości misyjnej, Rzym 1975.
Google Scholar

Królikowska-Jedlińska N., How to Become a Missionary in the Orient? Litterae Indipetae and Other Strategies of the Polish-Lithuanian Jesuits (1612–1721), „Rocznik Filozoficzny Ignatianum / The Ignatianum Philosophical Yearbo” 2022, vol. XXVIII, no. 1, s. 119–140.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.35765/rfi.2022.2801.8

Matthee R., Jesuits in Safavid Persia, [w:] Encyclopaedia Iranica, vol. XIV, New York 2008, s. 634–638.
Google Scholar

Matthee R., Poverty and Perseverance: The Jesuit Mission of Isfahan and Shamakhi in Late Safavid Iran, „Al-Quantara” 2015, vol. XXXVI, fasc. 2, s. 463–501.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3989/alqantara.2015.014

Reychman J., Grudziecki Bohdan, [w:] Polski słownik biograficzny, t. IX, Warszawa 1960–1961, s. 40–41.
Google Scholar

Richard F., Le pere Aimé Chézaud controversiste et ses manuscrits persans, „Nāme-ye Behārestān. International Journal for Research into Islamic Manuscripts” 2005–2006, vol. VI–VII, no. 1–2, s. 7–18.
Google Scholar

Richard F., Les missions catholiques à Isfahan du XVIIème au XIXème siècle: la diplomatie au service de l’apostolat, [w:] Trésors d’Orient. Mélanges offerts à Rika Gyselen, èd. Ph. Gignoux, Ch. Jullien, F. Jullien, Paris 2009, s. 317–334.
Google Scholar

Richard F., Les privilèges accordés aux religieux catholiques par les Safavides, quelques documents inédits, „Dabireh” 1989, no. 6, s. 167–182.
Google Scholar

Rota G., Safavid Persia and its Diplomatic Relations with Venice, [w:] Iran and the World in the Safavid Age, eds W. Floor, E. Herzig, London 2012, s. 149–160.
Google Scholar

Shirley E.Ph., The Sherley Brothers. An Historical Memoir of the Lives of Sir Thomas Sherley, Sir Anthony Sherley, and Sir Robert Sherley Knights, by One of the Same House, Chiswick 1848.
Google Scholar

Skowron R., Dotrzeć do tronu szacha. Rola Rzeczypospolitej w relacjach Stolicy Apostolskiej z Persją w okresie panowania szacha Abbasa I, [w:] Sztuka roztropności. Dyplomacja Stolicy Apostolskiej wobec Rzeczypospolitej, Europy i świata w epoce nowożytnej i XX wieku. Zbiór studiów, red. K. Ożóg, R. Skowron, Kraków 2020, s. 177–207.
Google Scholar

Skowron R., La contribución de Tadeusz Krusiński S. I. al conocimiento de Persia y del Cáucaso en Europa. La circulación de la información y propiedad intelectual en el siglo XVIII, [w:] Eastern Europe, Safavid Persia and the Iberian World. Frontiers and Circulations at the Edge of Empires, eds J. Cutillas Ferrer, O. Recio Morales, Valencia 2019, s. 59–79.
Google Scholar

Skowron R., Tłumaczenia i recepcja w Europie i Turcji prac Judy Tadeusza Krusińskiego SI o wojnie afgańsko-perskiej i upadku dynastii Safawidów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 2020, t. CXLVII, z. 1, s. 13–36.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/20844069PH.20.002.12456

Stopka K., Ormianie katolicy w XIV–XVIII wieku, [w:] K. Stopka, J. Osiecki, K. Siekierski, Ormianie katolicy w Armenii i Gruzji. Historia, pamięć, tożsamość, Kraków 2015, s. 21–200.
Google Scholar

Stopka K., Polskie epizody biografii Augustyna Badżenca, katolickiego biskupa Nachiczewanu, [w:] Ormianie polscy kultura i dziedzictwo. Studia i materiały źródłowe zebrane dla uczczenia jubileuszu dziesięciolecia Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich, red. A. Zięba, Kraków–Warszawa 2016, s. 61–71.
Google Scholar

Wanat B. J., Wkład i zasługi włoskich karmelitów bosych w powstanie Prowincji Ducha Świętego w Polsce w 1. połowie XVII wieku, „Analecta Cracoviensia” 1995, t. XXVII, s. 637–651.
Google Scholar

Windler Ch., Le curie romaine et la cour safavide au XVIIe siècle: projets missionnaires et diplomatie, [w:] Papato e politica internazionale nella prima età moderna, a cura di M. A. Visceglia, Roma 2013.
Google Scholar

Windler Ch., Missionare in Persien. Kulturelle Diversität und Normenkonkurrenz im Globalen Katholizismus (17.–18. Jahrhundert), Böhlau Verlag 2018.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7788/9783412512163

Załęski S., Missye w Persyi w XVII i XVIII wieku pod protektoratem Polski, Kraków 1882.
Google Scholar

Zedginidze G., K. voprosu o ličnosti Bogdana Gurdžickogo, „Macne” 1971, nr 3, s. 138–147.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-07-26

Jak cytować

Skowron, R. (2023). Patronat Wazów nad misjami karmelitów bosych i jezuitów w Persji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (112), 85–115. https://doi.org/10.18778/0208-6050.112.05