Koncepcja interesariuszy w zarządzaniu strategią – analiza przypadku gminy Inowrocław

Autor

  • Joanna Świerk Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny UMCS, Instytut Ekonomii i Finansów, Zakład Finansów Podmiotów Gospodarczych

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03

Słowa kluczowe:

interesariusze, strategia gminy, perspektywa interesariuszy

Abstrakt

W artykule została zaprezentowana koncepcja interesariuszy w zarządzaniu organizacją. Przedstawiono podział interesariuszy według różnych kryteriów oraz sposoby angażowania interesariuszy w działalność organizacji. Następnie omówiono proces ustalania interesariuszy oraz propozycję wartości zawartą w strategii jednostki samorządu terytorialnego dla Gminy Inowrocław. Celem niniejszego artykułu jest próba opracowania perspektywy interesariuszy dla gminy Inowrocław jako nadrzędnej, warunkującej skuteczność wdrożenia strategii gminy. Dla poszczególnych celów tej perspektywy opracowano mierniki, umożliwiające monitorowanie osiąganych efektów strategicznych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Białas T. (2009), Komunikacja z interesariuszami w kontekście zarządzania bezpieczeństwem organizacji publicznej, [w:] Białas T., Grzybowski M., Tomaszewski J. (red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w sektorze publicznym i biznesie, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, s. 53–54.
Google Scholar

Bukowska U. (2008), Proces zarządzania interesariuszami, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 784.
Google Scholar

Chodyński A. (2013), Od jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesu, „Folia Oeconomica Cracoviensia”, vol. LIV.
Google Scholar

Frączkiewicz-Wronka A., (red.) (2012), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar

Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman Publishing Inc., Boston.
Google Scholar

Grzybek M., Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-relacjami-zinteresariuszami-jako-jeden-z-elementow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/.
Google Scholar

Hąbek P. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako koncepcja firmy zorientowanej na interesariuszy, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2 (6).
Google Scholar

Obłój K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Kaplan R.S. (2006), Balanced Scorecard w sektorze publicznym, Materiały z konferencji zorganizowanej 2 lutego 2006 r. w Warszawie.
Google Scholar

Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Pietrzak M. (2006), Opracowanie koncepcji biznesowej Balanced Scorecard – mapa strategii, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 2.
Google Scholar

Rybak M. (2004), Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Savage G.T., Nix T.W., Whitehead C.J., Blair J.D. (1991), Strategies for Assesing and Managing Organizational Stakeholders 1991, „Academy of Management Executives”, vol. 5, nr 2.
Google Scholar

Strategia rozwoju Gminy Inowrocław na lata 2013–2020 (2013), Westmor Consulting, Inowrocław.
Google Scholar

Sznajder M. (2013), Korzyści z wdrożenia społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), „Economics and Management” no 2.
Google Scholar

Świerk J. (2014), Koncepcja strategicznej karty wyników w zarządzaniu strategią rozwoju miasta Lublina, [w:] E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Modele zarządzania kosztami i dokonaniami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 343.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-05-22

Jak cytować

Świerk, J. (2017). Koncepcja interesariuszy w zarządzaniu strategią – analiza przypadku gminy Inowrocław. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(326), [29]–43. https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03

Numer

Dział

Artykuł