The conception of stakeholders in managing strategy – case study of the community of Inowrocław
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.326.03Keywords:
stakeholders, strategy of the community, stakeholders perspectiveAbstract
The objective of this article is to present the conception of the stakeholders in managing the organization. The paper discussed the typology of stakeholders and ways of engaging stakeholders in the activities of the organization. Next, the process of determining of stakeholders was analyzed and the proposition of value for stakeholders included in the strategy of community was presented on the example of Inowrocław. In order to obtain implementation and monitoring results of strategy prepared stakeholders perspective dedicated to Balanced Scorecard with measures to monitor the effects of realizing strategy goals.
Downloads
References
Białas T. (2009), Komunikacja z interesariuszami w kontekście zarządzania bezpieczeństwem organizacji publicznej, [w:] Białas T., Grzybowski M., Tomaszewski J. (red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w sektorze publicznym i biznesie, Wydawnictwo Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Gdynia, s. 53–54.
Google Scholar
Bukowska U. (2008), Proces zarządzania interesariuszami, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 784.
Google Scholar
Chodyński A. (2013), Od jakości ekologicznej do odpowiedzialności biznesu, „Folia Oeconomica Cracoviensia”, vol. LIV.
Google Scholar
Frączkiewicz-Wronka A., (red.) (2012), Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman Publishing Inc., Boston.
Google Scholar
Grzybek M., Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/zarzadzanie-relacjami-zinteresariuszami-jako-jeden-z-elementow-spolecznej-odpowiedzialnosci-biznesu/.
Google Scholar
Hąbek P. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako koncepcja firmy zorientowanej na interesariuszy, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2 (6).
Google Scholar
Obłój K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kaplan R.S. (2006), Balanced Scorecard w sektorze publicznym, Materiały z konferencji zorganizowanej 2 lutego 2006 r. w Warszawie.
Google Scholar
Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Pietrzak M. (2006), Opracowanie koncepcji biznesowej Balanced Scorecard – mapa strategii, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 2.
Google Scholar
Rybak M. (2004), Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Savage G.T., Nix T.W., Whitehead C.J., Blair J.D. (1991), Strategies for Assesing and Managing Organizational Stakeholders 1991, „Academy of Management Executives”, vol. 5, nr 2.
Google Scholar
Strategia rozwoju Gminy Inowrocław na lata 2013–2020 (2013), Westmor Consulting, Inowrocław.
Google Scholar
Sznajder M. (2013), Korzyści z wdrożenia społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), „Economics and Management” no 2.
Google Scholar
Świerk J. (2014), Koncepcja strategicznej karty wyników w zarządzaniu strategią rozwoju miasta Lublina, [w:] E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Modele zarządzania kosztami i dokonaniami, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 343.
Google Scholar