Banki komercyjne w Polsce wobec zmian na rynku usług płatniczych

Autor

  • Anna Iwańczuk-Kaliska Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Ekonomii, Katedra Pieniądza i Bankowości

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.11

Słowa kluczowe:

banki, usługi płatnicze, rozliczenia pieniężne

Abstrakt

Banki komercyjne stają obecnie przed jednym z największych wyzwań dotyczących prowadzenia działalności w obszarze detalicznych rozliczeń pieniężnych. Zmiany na rynku płatności spowodowały, że podmioty te muszą na nowo określić swoje miejsce w procesach realizacji usług płatniczych w skali krajowej i międzynarodowej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że z jednej strony banki świadomie opierają świadczenie usług płatniczych na czynnościach realizowanych przez podmioty trzecie w ramach outsourcingu, z drugiej – stają w obliczu rosnącej konkurencji ze strony niebankowych instytucji płatniczych. Celem niniejszego artykułu jest ocena działań banków komercyjnych w Polsce w obliczu zmian zachodzących na rynku usług płatniczych. Podjęto w nim próbę weryfikacji hipotezy, iż skuteczność tych działań wymaga zaangażowania całego sektora bankowego. Artykuł został podzielony na kilka części. W pierwszej odniesiono się do roli banków komercyjnych w detalicznych rozliczeniach pieniężnych. Uwzględniono również znaczenie tego obszaru w działalności banków, między innymi w kontekście osiąganych przychodów. W drugiej części skoncentrowano uwagę na pozabankowym rynku usług płatniczych i zachodzących na nim zmianach świadczących o jego rozwoju. Część trzecia obejmuje krótką analizę realnych zagrożeń dla banków w realizacji funkcji rozliczeniowych. W części czwartej odniesiono się do przykładów działań banków komercyjnych w Polsce, które są odpowiedzią na zmiany w pośrednictwie w płatnościach i funkcjonowaniu rynku usług płatniczych. Rozważania zawarte w artykule prowadzą do wniosku, iż zachowanie przez banki funkcjonujące w Polsce kluczowej roli w płatnościach, w kontekście podejmowanych przez nie działań, będzie trudne w obszarze detalicznych usług płatniczych. W świetle procesów globalizacyjnych skuteczność działań wymaga zaangażowania i współpracy sektora bankowego nie tylko w skali krajowej, ale również ponadnarodowej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

BCG (2014), Global Payments 2014 – Capturing the Next Level of Value, Boston Consulting Group, September.
Google Scholar

BIS (2012), Innovations in Retail Payments, Bank for International Settlements, “CPSS Publications” nr 102, May.
Google Scholar

Bradford T., Davies M., Weiner S. (2003), Nonbanks in the Payments System, Federal Reserve Bank of Kansas City.
Google Scholar

Bradford T., Hayashi F., Hung C., Rosati S., Sullivan R.J., Wang Z., Weiner S.E. (2009), Nonbanks and Risk in Retail Payments: EU and U.S., [w:] E.M. Johnson (red.), Managing Information Risk and the Economics of Security, Springer Publishing, s. 17–53.
Google Scholar

Capgemini (2011), World Payments Report.
Google Scholar

Capgemini (2014), World Payments Report.
Google Scholar

Capgemini, EFMA (2015), World Retail Banking Report.
Google Scholar

Chakravorti S., Jankowski, C. (2005), Innovations, Incentives, and Regulation: Forces Shaping the Payments Environment, The Federal Reserve Bank of Chicago, Chicago Fed Letter, no. 218a.
Google Scholar

ECB (2008), Payment Systems and Market Infrastructure Oversight Report, European Central Bank, July.
Google Scholar

Gorton G., Winton A. (2002), Financial Intermediation, National Bureau of Economic Research, Amsterdam.
Google Scholar

Gospodarowicz A. (2010), Sektor bankowy w Polsce do roku 2030, [w:] J. Szambelańczyk (red.), Polski sektor bankowy w perspektywie roku 2030, SGH, Warszawa, 2010, s. 93–100.
Google Scholar

Górka J. (2014), Nożyce dywergencji w polskim systemie płatniczym, [w:] M. Gorynia, S. Rudolf (red.), Polska w Unii Europejskiej i globalnej gospodarce, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, IX Kongres Ekonomistów Polskich, Warszawa, 2014, s. 170–180.
Google Scholar

Harasim J. (2013a), Współczesny rynek płatności detalicznych – specyfika, regulacje, innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Harasim J. (2013b), Znaczenie regulacji prawnych dla funkcjonowania rynku płatności, „Zarządzanie i Finanse” nr 1(2), s. 172–184.
Google Scholar

Hasan I., Schmiedel H., Song L. (2009), Return to Retail Banking and Payments, European Central Bank, Working Paper Series, Frankfurt.
Google Scholar

Iwańczuk-Kaliska A. (2014a), Przemiany systemów płatniczych i ich konsekwencje dla banków centralnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Iwańczuk-Kaliska A. (2014b), Perspektywy zmian w organizacji banków w świetle koncepcji centrum usług płatniczych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” nr 1(299), s. 201–209.
Google Scholar

Khiaonarong T., Liebenen J. (2009), Banking on Innovation. Modernisation of Payment Systems, Physica-Verlag Heidelberg, Heidelberg.
Google Scholar

KIR (2011), Raport Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Google Scholar

Kokkola, T. (2010), The Payment System. Payments, Securities and Derivatives, and the Role of the Eurosystem, European Central Bank, Working Paper Series, Frankfurt.
Google Scholar

Lacker J.M. (2005), Payment Economics and the Role of Central Banks, Bank of England, Payments Conference, May 20.
Google Scholar

Lacker J.M., Weinberg J.A. (2003), Payment Economics: Studying the Mechanics of Exchange, “Journal of Monetary Economics”, vol. 50, s. 381–387.
Google Scholar

McAndrews J., Roberds, W. (1999), Payment Intermediation and the Origins of Banking, Federal Reserve Bank of Atlanta, Working Paper nr 11.
Google Scholar

Millard S. (2006), The Foundations of Money, Payments and Central Banking: A Review Essay, Money Macro and Finance (MMF) Research Group Conference, nr 106.
Google Scholar

Nonbanks in the Payments System: European and U.S. Perspectives (2007), European Central Bank Division, Federal Reserve Bank of Kansas City, Working Papers, nr 1.
Google Scholar

Rochet, J.C. (2007), Some Economics of Horizontal Integration in the Payments Industry, Prepared for the conference “Nonbanks in the Payments System”, Santa Fe, May 2–4.
Google Scholar

Solarz J.K. (2010), Metodologiczne aspekty projekcji rozwoju sektora bankowego w Polsce do roku 2030, [w:] J. Szambelańczyk (red.), Polski sektor bankowy w perspektywie roku 2030, SGH, Warszawa, s. 13–26.
Google Scholar

Sullivan R.J., Wang Z. (2007), Nonbanks in the Payments System: Innovation, Competition, and Risk – A Conference Summary, Federal Reserve Bank of Kansas City, “Economic Review, Third Quarter”, s. 83–106.
Google Scholar

Szpringer W., Szpringer M. (2015), Innowacje w płatnościach elektronicznych – tendencje rozwojowe, „Problemy Zarządzania”, vol. 13, nr 3(54), s. 11–28.
Google Scholar

Tencza A., Jeruzalski T. (2015), Lokalny czy globalny. Kierunki rozwoju systemów płatności elektronicznych w Europie – wnioski dla Polski, „Problemy Zarządzania”, vol. 13, nr 3(54), s. 54–64.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-02-15

Jak cytować

Iwańczuk-Kaliska, A. (2017). Banki komercyjne w Polsce wobec zmian na rynku usług płatniczych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(324), [167]-179. https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.11

Numer

Dział

Nie przypisano

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.