Metodyka tworzenia „knowledge pills” w kontekście potrzeb edukacyjnych studentów
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.333.01Słowa kluczowe:
edukacja, e‑learning, nauczanie na odległość, motywacja, Knowledge Pills, pigułki wiedzy, metodologia przygotowania materiałów edukacyjnychAbstrakt
Następujące w ciągu ostatnich lat zmiany form edukacji związane są m.in. z pojawieniem się multimediów. Wśród nowych metod nauczania, opartych na technologiach informatycznych, warto wyróżnić tzw. pigułki wiedzy – Knowledge Pills (KP), czyli krótkie porady multimedialne umożliwiające wzmocnienie kompetencji zawodowych. Stanowią one także element skutecznego nauczania na odległość. Odpowiednia metodologia zastosowana w procesie tworzenia KP pozwala na zwiększenie zainteresowania i motywacji uczestników kursów (np. studentów), lepsze dostosowanie formy materiałów edukacyjnych, co może przyczynić się do podniesienia efektywności nauczania. W artykule przedstawiono metodologie przygotowania KP stosowane w wybranych organizacjach. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród studentów kilku kierunków na Wydziale Ekonomiczno‑Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego wskazano obszary szczególnie istotne pod kątem przygotowania efektywnych materiałów edukacyjnych w formie Knowledge Pills, odpowiadających oczekiwaniom studentów.
Pobrania
Bibliografia
Al‑Abri A. et al. (2016), Comprehensive classification of collaboration approaches in E‑learning, “Telematics and Informatics”, http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2016.08.006.
Google Scholar
Allen E., Seaman J. (2013), Changing Course: Ten Years of Tracking Online Education in the United States, Babson Survey Research Group, Massachusetts.
Google Scholar
Ashfaque M. et al. (2014), Trends in Education Smart Learning Approach, “International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering”, pp. 319–327.
Google Scholar
Carrera F. (2012), Metodyka pigułek wiedzy. Podręcznik mediatora wiedzy, Konsorcjum projektu Knowledge Pills, https://issuu.com/smartlearningeu/docs/pigulki_manual_mediatora [accessed: 1.07.2015].
Google Scholar
Cowen M., Lemon A., Gill‑Hesselgrave D. (2014), User‑Centered Design (UCD) Process Description, “Technical Report”, 2061, SSC Pacific.
Google Scholar
Davis F.D. (1989), Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology, “MIS Quarterly”, no. 13(3), pp. 319–340.
Google Scholar
Dżega D. (2013), Metodyka przygotowywania kursów e‑learningowych z uwzględnieniem pigułek wiedzy, [in:] M. Dąbrowski, M. Zając (eds.), Rola e‑edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
Google Scholar
Fijałkowska A., Grancow B. (2011), Potencjał metod e‑learning w nauczaniu przedmiotów ilościowych, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, no. 254, pp. 187–198.
Google Scholar
Fowler F.J. (2009), Applied Social Research Methods: Survey research methods, 4th ed., SAGE Publications Ltd., Thousand Oaks, doi: 10.4135/9781452230184.
Google Scholar
Garcia‑de‑Frutos N., Antolin‑Lopez R. (2016), Analyzing students’ intentions to use knowledge pile: a TAM application, Conference Paper, International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona.
Google Scholar
Grotowska‑Leder J. (2014), Rzecz o kształceniu dorosłych. Lifelong Learning w Polsce, w perspektywie Unii Europejskiej, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 50, pp. 117–135.
Google Scholar
Helenowska‑Peschke M. (2009), Metodyka tworzenia materiałów multimedialnych dla e‑edukacji − propozycje autorskie, [in:] M. Dąbrowski, M. Zając (eds.), E‑edukacja – analiza dokonań i perspektyw rozwoju, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
Google Scholar
Hyla M. (2003), E‑learning – od pomysłu do rozwiązania, Solidex, Kraków.
Google Scholar
Hyla M. (2016), Przewodnik po e‑learningu, Wolters Kluwer SA, Kraków.
Google Scholar
Jamroży Ł., Tworzenie innowacyjnych materiałów dydaktycznych, e‑Podręcznik, https://welearning.edu.pl/ [accessed: 1.07.2015].
Google Scholar
Kończak G. (2009), Możliwości sprawdzania wiedzy on‑line – przegląd stosowanych rozwiązań i opracowania własne, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, no. 227, pp. 63–74.
Google Scholar
Kończak G. (2011), Pomoce dydaktyczne w nauczaniu statystyki – narzędzia do opracowania pomocy i zasoby internetowe, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, no. 254, pp. 117–128.
Google Scholar
Koper R. (2000), From change to renewal Educational technology foundations of electronic learning Environments, http://dspace.ou.nl/bitstream/1820/38/2/koper‑inaugural‑address‑eng.pdf [accessed: 1.07.2015].
Google Scholar
Lubina E. (2010), Metodyka e‑learningu akademickiego w warunkach powszechnego wdrażania – rozwój czy skostnienie?, [in:] M. Dąbrowski, M. Zając (eds.), E‑learning w szkolnictwie wyższym – potencjał i wykorzystanie, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
Google Scholar
Park S.Y. (2009), An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students’ Behavioral Intention to Use e‑Learning, “Educational Technology & Society”, no. 12(3), pp. 150–162.
Google Scholar
SAP (2006), The SAP User‑Centered Design (UCD) Process, http://www.sdn.sap.com/irj/scn/go/portal/prtroot/docs/library/uuid/ba649466–0d01–0010–488a‑d95cac6e0631?QuickLink=index&overridelayout=true&5003637727362 [accessed: 1.07.2015].
Google Scholar
Walat W. (2004), Podręcznik multimedialny. Teoria, metodologia, przykłady, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Google Scholar