Skala likerta a zakres kategorii odpowiedzi w procesie ekstrakcji czynników w modelu EFA

Autor

  • Piotr Tarka Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Katedra Badań Rynku i Usług

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.311.04

Słowa kluczowe:

eksploracyjna analiza czynnikowa, skale 5, 7, 9 i 11 punktowe, badania eksperymentalne, marketing

Abstrakt

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza porównawcza skali Likerta o różnej podstawie rozpiętości kategorii odpowiedzi: (5, 7, 9 i 11 stopniowej), w kontekście procesu wyodrębniania czynników w eksploracyjnej analizie czynnikowej (EFA). Poruszany w artykule problem dotyczy przede wszystkim wątków metodologicznych zarówno w kwestii wyboru optymalnej liczby kategorii w sferze mierzonych pozycji składających się na skalę Likerta jak i rozpoznania zmian, różnic lub podobieństw towarzyszących (w wyniku oddziaływania czterech typów skal) procesowi wyodrębniania i określania odpowiedniej liczby czynników w modelu EFA. 

Słowa kluczowe: eksploracyjna analiza czynnikowa, skale 5, 7, 9 i 11 punktowe, badania eksperymentalne, marketing

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alwin D.F. (1997), Feeling thermometers vs. 7-point scales, Sociological Methods and Research, vol. 25, no 3, pp. 318-351.
Google Scholar

Bartlett M.S. (1954), A note on the multiplying factors for various chi-square approximations, Journal of the Royal Statistical Society, 16, Series B, pp. 296-298.
Google Scholar

Churchill G., Peter P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scales – a meta-analysis, Journal of Marketing Research, no. 4, pp. 360-375.
Google Scholar

Cicchetti D.V., Showalter D., Tyrer P.J. (1985), The effect of number of rating scale categories on levels of inter-rater reliability: a Monte-Carlo investigation, Applied Psychological Measurement, vol. 9, pp. 31-36.
Google Scholar

Cox E.P. (1980), The optimal number of response alternatives for a scale: a review, Journal of Marketing Research, vol. 17, pp. 407-422.
Google Scholar

Cronbach L.J. (1951), Coefficient alpha and the internal structure of tests, Psychometrika, vol. 16, pp. 297-334.
Google Scholar

Givon M.M., Shapira Z. (1984), Response to rating scales: a theoretical model and its application to the number of categories problem, Journal of Marketing Research, vol. 21, November, pp. 410-419.
Google Scholar

Gorsuch R.L. (1974), Factor analysis, Saunders Company, London.
Google Scholar

Grigg A.O. (1980), Some problems concerning the use of rating scales for visual assessment, Journal of the Market Research Society, vol. 22, no. 1, pp. 29-43.
Google Scholar

Hancock G.R., Klockars A. J. (1991). The effect of scale manipulations on validity: targeting frequency rating scales for anticipated performance level, Applied Ergonomics, vol. 22, pp. 147-154.
Google Scholar

Kaiser H.F. (1974), An index of factorial simplicity, Psychometrika, vol. 39, pp. 31-36.
Google Scholar

Kendall M.G. (1950), Factor analysis, Royal Statistical Society, vol. 12, pp. 60-73.
Google Scholar

Kim J.O., Mueller C.W. (1978), Introduction to factor analysis – what it is and how to do it, Sage University Press, Newbury Park.
Google Scholar

Likert R., (1932), A technique for the measurement of attitudes, Archives of Psychology, vol. 140, pp. 5-55.
Google Scholar

Loken B., Piri P., Virnig K. A., Hinkle R. L., Salmon C.T. (1987). The use of 0-10 scales in telephone surveys, Journal of the Market Research Society, vol. 29, no 3, pp. 353-362.
Google Scholar

Matell M.S., Jacoby J. (1971), Is there an optimal number of alternatives for Likert scale items? - study: reliability and validity, Educational and Psychological Measurement, vol. 31, pp. 657-674.
Google Scholar

Mulaik S.A. (1990), Blurring the distinctions between component analysis and common factor analysis, Multivariate Behavioral Research, vol. 25, no. 1, pp. 53-59
Google Scholar

Mulaik S.A. (1987), A brief history of the philosophical foundations of exploratory factor analysis, Multivariate Behavioral Research, vol. 22, pp. 267-305.
Google Scholar

Schutz H.G., Rucker M.H., 1975, A comparison of variable configurations across scale lengths: an empirical study, Educational and Psychological Measurement, vol. 35, s. 319-324.
Google Scholar

Shaw M. E., Wright J. M. (1967), Scales for the measurement of attitudes, McGraw-Hill, New York.
Google Scholar

Stobiecka J. (2003), Porządkowy czy interwałowy charakter skal szacunkowych w naukach społecznych [w] Gatnar E. (red.), Analiza i prognozowanie zjawisk rynkowych o charakterze metrycznym, Wydawnictwo AE w Katowicach, s. 84.
Google Scholar

Sztabiński F. (2003), Logika badacza i logika respondenta – problem adekwatności narzędzia badawczego, ASK, Społeczeństwo, Badania i Metody, nr 12, s. 165.
Google Scholar

Tarka P., Kaczmarek M. (2013), Analiza porównawcza metod pomiaru postaw respondentów, Wiadomości Statystyczne, nr 8, s. 37-47.
Google Scholar

Opublikowane

2016-01-07

Jak cytować

Tarka, P. (2016). Skala likerta a zakres kategorii odpowiedzi w procesie ekstrakcji czynników w modelu EFA. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 1(311). https://doi.org/10.18778/0208-6018.311.04

Numer

Dział

MSA2015

Podobne artykuły

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.