Świadomość klientów w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu w Wietnamie i Polsce: analiza porównawcza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.346.03

Słowa kluczowe:

świadomość klientów, społeczna odpowiedzialność biznesu, Wietnam, Polska

Abstrakt

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) pozostaje w ostatnich latach jedną z kluczowych kwestii w Wietnamie, Polsce oraz innych krajach. Dzieje się tak za sprawą korzyści, jakie przynosi w zakresie zrównoważonego rozwoju. Celem prezentowanych badań jest przedstawienie analizy porównawczej obecnego poziomu zrozumienia oraz postaw polskich i wietnamskich klientów w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Opracowanie zawiera wyniki badań ilościowych, w tym statystyki opisowe, potwierdzające, że – mimo względnie pozytywnych postaw wobec pro blematyki związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu – w dalszym ciągu klienci nie są zainteresowani działaniami związanymi ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, w tym tworzeniem raportów dotyczących reputacji, wizerunku przedsiębiorstwa i zanieczyszczania środowiska. Ponadto częściej zwracają oni uwagę na niższe ceny niż na społeczną odpowiedzialność firmy. Zastosowany nieparametryczny test U Manna‑Whitneya wykazał, że mimo iż oba kraje są postrzegane jako gospodarki przejściowe, to występują pewne różnice w postawach i świadomości wietnamskich i polskich klientów, dotyczące działań z zakresu społecznej odpowiedzialności.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Carroll A. B. (1999), Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct, “Business & Society”, vol. 38, no. 3, pp. 268–295.
Google Scholar

Carroll A. B., Buchholtz A. K. (2003), Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, Thomson/South‑Western, Mason.
Google Scholar

Corporate Social Responsibility in Poland: Baseline Study (2007), Nations Development Programme, Warsaw.
Google Scholar

Doing Business in Vietnam‑A reference guide for entering the Vietnam market, July 2017, VCCI, https://www.pwc.com/vn/en/publications/2019/pwc-vietnam-dbg-2019.pdf [accessed: 3.12.2017].
Google Scholar

Dyczkowska J., Krasodomska J., Michalak J. (2016), CSR in Poland: Institutional context, legal framework and voluntary initiatives, “Accounting and Management Information Systems”, vol. 15, no. 2, pp. 206–254.
Google Scholar

Elkington J. (1997), Cannibals With Forks: The Triple Bottom Line in 21st Century Business, Capstone, Oxford.
Google Scholar

European Commission (EC) (2011), A renewed EU strategy 2011–14 for corporate social responsibility (COM 2011/681), eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:FIN:en:PDF [accessed: 9.01.2018].
Google Scholar

European Union, Baseline Study on CSR Practices in the new EU member states and candidate countries, June 2007, https://docs.china‑europa‑forum.net/undpconference_26062007_brochure.pdf [accessed: 3.12.2017].
Google Scholar

Friedman M. (1962), Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago
Google Scholar

Friedman M. (1970), The social responsibility of business is to increase profits, “New York Time Magazine” September 13, pp. 122–126.
Google Scholar

Grabara J., Dura C., Drigă I. (2016), Corporate Social Responsibility Awareness in Romania and Poland: a Comparative Analysis, “Economics and Sociology”, vol. 9, no. 4, pp. 344–359.
Google Scholar

http://database.globalreporting.org/ [accessed: 8.01.2017].
Google Scholar

Hys K., Hawrysz L. (2013), CSR in Poland as an Important Foundation of Modern Society, “Management Study”, vol. 1, no. 1, pp. 27–33.
Google Scholar

Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu. Raport, 9 December 2011, MillwardBrown SMG/KRC and PwC, Warszawa, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/20190208135757ewfte.pdf [accessed: 8.02.2018].
Google Scholar

Olejniczak K. (2014), Corporate Social Responsibility – from the Perspective of Polish Enterprises, “China Business Review”, vol. 13(4), pp. 232–242.
Google Scholar

The European Business Network for Corporate Social Responsibility (2011), New EU definition on CSR mirrors Enterprise 2020 aspirations, https://www.csreurope.org/new‑eu‑definition‑csr‑mirrors‑enterprise-2020‑aspirations [accessed: 7.02.2018].
Google Scholar

The World Bank (2017a), Poland’s GDP Growth to reach 4% in 2017, before slowing down in 2018, https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2017/10/19/poland-gdp-growth-to-reach-4-2017-before-slowing-down-2018-says-world-bank [accessed: 8.01.2018].
Google Scholar

The World Bank (2017b), Doing Business, Economy Ranking, http://www.doingbusiness.org/rankings?incomeGroup=high‑income [accessed: 8.01.2018].
Google Scholar

UNDP (United Nations Development) (2007), Baseline Study on CSR Practices in the New EU Member States and Candidate Countries, European Synthesis Report: UNDP, https://www.researchgate.net/publication/322757829_BASELINE_STUDY_ON_CSR_PRACTICES_IN_THE_NEW_EU_MEMBER_STATES_AND_CANDIDATE_COUNTRIES [accessed: 8.01.2018].
Google Scholar

VNEXPRESS NEWS (2017), Vietnam receives highest‑ever FDI inflow in 2017, https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-receives-highest-ever-fdi-inflow-in-2017-3688438.html [accessed: 8.01.2017].
Google Scholar

Wakuluk I., Gruszewska E. (2012), Wpływ Banku Światowego na proces transformacji gospodarczej w Polsce – case studies, “Zarządzanie i Finanse”, vol. 10(1), no. 3, pp. 7–17.
Google Scholar

Wołczek P. (2015), Development of the CSR concept in Poland‑Progress or Stagnation, “Research papers of Wroclaw University of Economics”, no. 387, pp. 201–214.
Google Scholar

World Investment Report (2017), Investment and digital economy, http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2017_en.pdf [accessed: 8.01.2017].
Google Scholar

Opublikowane

2020-02-03

Jak cytować

Doanh, D. C., & Gadomska-Lila, K. (2020). Świadomość klientów w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu w Wietnamie i Polsce: analiza porównawcza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 1(346), 43–61. https://doi.org/10.18778/0208-6018.346.03

Numer

Dział

Artykuł