Studium badawcze projektu implementacji szkoły zasobowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.366.01

Słowa kluczowe:

szkoła zasobowa, badania interwencyjne, model driven architecture

Abstrakt

Artykuł opisuje oryginalny projekt implementacji systemu szkoły zasobowej. Celem publikacji jest przedstawienie wyników badań empirycznych wynikających z realizacji tego projektu w środowisku akademickim. Badania przeprowadzono w ramach projektu wykorzystującego podejście modelowe do wytwarzania oprogramowania (Model Driven Development). Autor wykorzystał w tym celu badania interwencyjne w edukacji (Educational Action Research). Publikacja przedstawia ponad ośmioletnie doświadczenia pracownika naukowo‑dydaktycznego, udokumentowane za pośrednictwem usługi sites.google.com. Wnioski wynikają z dwunastu zredagowanych publikacji naukowych, siedemnastu prezentacji dydaktycznych oraz dwóch projektów – popularyzujących praktyki inżynierii oprogramowania. Autor stara się respektować koncepcję strategii sieciowej, rozumianej jako proces tworzenia wartości z wykorzystaniem zasobów i kompetencji wszystkich jej członków. Czerpie przy tym z praktyk podejścia relacyjnego i sieciowego oraz dąży do adaptacji takich rozwiązań informatycznych, które pozwalają na zarządzanie kapitałem społecznym. Możliwymi i oczekiwanymi następstwami publikacji, w myśl badań interwencyjnych w edukacji, jest dyskusja w środowisku nauczycieli‑badaczy.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bishop M. (2009), Essential economics: an A−Z guide, Bloomberg Press, New York.
Google Scholar

Brambilla M., Cabot J., Wimmer M. (2017), Model Driven Software Engineering in Practice, Morgan & Claypool, USA.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-02549-5

Burrell G., Morgan G. (1979), Sociological Paradigms and Organisational Analysis, Ashgate Publishing Company, Brookfield.
Google Scholar

Czakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Gdańsk.
Google Scholar

Czakon W. (2014), Szkoły a mody w zarządzaniu strategicznym, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27(2), s. 47–55.
Google Scholar

Dewey J. (1938), Experience and Education, Kappa Delta Pi, New York.
Google Scholar

Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Feliniak U. (2006), Znaczenie kapitału ludzkiego w kreowaniu wartości firmy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, vol. 199, s. 83–97.
Google Scholar

Frankel D. (2002), Model Driven Architecture: Model Driven Architecture: Applying MDA to Enterprise Computing, Addison Wesley Professional, Hoboken.
Google Scholar

Frączkiewicz Wronka A. (2011), Podejście zasobowe w zarządzaniu organizacją publiczną – perspektywa interesariuszy, [w:] R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych, s. 281–310.
Google Scholar

Gibbs P., Cartney P., Wilkinson K., Parkinson J., Cunningham S., James Reynolds C., Zoubir T., Brown V., Barter P., Sumner P., MacDonald A., Dayananda A., Pitt A. (2017), Literature review on the use of action research in higher education, „Educational Action Research”, vol. 25(1), pp. 3–22, https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046

Gospodarek T. (2014), Wykład pt. Nauka o organizacji, https://docplayer.pl/16423443-Nauka-o-organizacji-wyklad.html [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar

Janasz K., Wiśniewska J. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar

Kawa A., Fuks K. (2013), Sieci przedsiębiorstw, [w:] M. Ciesielski (red.), Sieci w gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Kemmis S., McTaggart R. (1988), The action research planner, Deakin University, Geelong.
Google Scholar

Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (2012), Zintegrowane systemy informatyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Kleppe A., Warmer J., Bast W. (2003), MDA Explained: The Model Driven Architecture: Practice and Promise, Pearson Education, Boston.
Google Scholar

Krupski R. (red.) (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie”, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33141/po.2012.04.01

Krzakiewicz K. (2013), Zastosowanie podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, z. 52, s. 109–117.
Google Scholar

Lewin K. (1946), Action research and minority problems, „Journal of Social Issues”, vol. 2(4), s. 34–46.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Mazur Z., Orłowska A. (2018), Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 2, s. 235–251.
Google Scholar

Mellor S.J. (2003), MDA Distilled: Principles of Model driven Architecture, Addison Wesley Professional, Boston.
Google Scholar

Niemczyk J. (2013a), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Niemczyk J. (2013b), Ujęcia zarządzania strategicznego z perspektywy renty ekonomicznej, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 22(2), s. 77–83.
Google Scholar

Obłój K. (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Ogden C.K., Richards I .A. (1923), The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism, Hearcourt, Brace & World, Inc., New York
Google Scholar

Olszak C., Ziemba E. (2006), Zarys koncepcji zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu kapitałem intelektualnym, https://www.researchgate.net/profile/ewa-ziemba-2/publication/268431574_zarys_koncepcji_zastosowania_technologii_informatycznych_w_zarzadzaniu_kapitalem_intelektualnym/links/54d260230cf28e069723fdd4/zarys-koncepcji-zastosowania-technologii-informatycznych [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar

Pan J.Z., Staab S., Aßmann U., Ebert J., Zhao Y. (2013), Ontology Driven Software Development, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg, https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7

Perska Tembłowska A. (2019), Interesariusze w procesie formułowania celów strategicznych gmin i zasady ich współdziałania, „Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy”, nr 175, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.13

Pobrotyn A. (2012), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, issue 1, s. 121–134.
Google Scholar

Portes A. (1998), Social Capital. Its Origins and Applications in Modern Sociology, „Annual Review of Sociology”, vol. 24, s. 1–24, https://doi.org/https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1

Putnam R. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Raistrick C., Franics P., Wright J., Carter C., Wilkie I . (2004), Model Driven Architecture with Executable UML, Cambridge University Press, Cambridge
Google Scholar

Rumelt R. (1974), Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar

Sagor R. (2000), Guiding school improvement with action research, ASCD, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Google Scholar

Stańczyk Hugiet E. (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Stańczyk Hugiet E., Niemczyk J., Jasiński B. (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Suszyński C. (2014), Rozdroża zarządzania strategicznego. Ewolucja szkół, postępująca rekapitulacja, czy nowa wiedza?, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych, s. 57–66.
Google Scholar

Wernerfelt B. (1984), A Resource Based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, vol. 5(2), s. 171–180.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250050207

Woleński J. (2016), Wiedza i jej źródła, https://www.youtube.com/watch?v=PrxQRCRtuCo [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar

Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. (2006), Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Google Scholar

Zakrzewska Bielawska A. (2014), Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27, s. 9–29.
Google Scholar

Ziemba E. (2009), Projektowanie portali korporacyjnych dla organizacji opartych na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Opublikowane

2024-06-05

Jak cytować

Machura, A. (2024). Studium badawcze projektu implementacji szkoły zasobowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 1–22. https://doi.org/10.18778/0208-6018.366.01

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.