Studium badawcze projektu implementacji szkoły zasobowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.366.01Słowa kluczowe:
szkoła zasobowa, badania interwencyjne, model driven architectureAbstrakt
Artykuł opisuje oryginalny projekt implementacji systemu szkoły zasobowej. Celem publikacji jest przedstawienie wyników badań empirycznych wynikających z realizacji tego projektu w środowisku akademickim. Badania przeprowadzono w ramach projektu wykorzystującego podejście modelowe do wytwarzania oprogramowania (Model Driven Development). Autor wykorzystał w tym celu badania interwencyjne w edukacji (Educational Action Research). Publikacja przedstawia ponad ośmioletnie doświadczenia pracownika naukowo‑dydaktycznego, udokumentowane za pośrednictwem usługi sites.google.com. Wnioski wynikają z dwunastu zredagowanych publikacji naukowych, siedemnastu prezentacji dydaktycznych oraz dwóch projektów – popularyzujących praktyki inżynierii oprogramowania. Autor stara się respektować koncepcję strategii sieciowej, rozumianej jako proces tworzenia wartości z wykorzystaniem zasobów i kompetencji wszystkich jej członków. Czerpie przy tym z praktyk podejścia relacyjnego i sieciowego oraz dąży do adaptacji takich rozwiązań informatycznych, które pozwalają na zarządzanie kapitałem społecznym. Możliwymi i oczekiwanymi następstwami publikacji, w myśl badań interwencyjnych w edukacji, jest dyskusja w środowisku nauczycieli‑badaczy.
Pobrania
Bibliografia
Bishop M. (2009), Essential economics: an A−Z guide, Bloomberg Press, New York.
Google Scholar
Brambilla M., Cabot J., Wimmer M. (2017), Model Driven Software Engineering in Practice, Morgan & Claypool, USA.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-02549-5
Burrell G., Morgan G. (1979), Sociological Paradigms and Organisational Analysis, Ashgate Publishing Company, Brookfield.
Google Scholar
Czakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Gdańsk.
Google Scholar
Czakon W. (2014), Szkoły a mody w zarządzaniu strategicznym, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27(2), s. 47–55.
Google Scholar
Dewey J. (1938), Experience and Education, Kappa Delta Pi, New York.
Google Scholar
Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Feliniak U. (2006), Znaczenie kapitału ludzkiego w kreowaniu wartości firmy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t . 199, s. 83–97.
Google Scholar
Frankel D. (2002), Model Driven Architecture: Model Driven Architecture: Applying MDA to Enterprise Computing, Addison Wesley Professional, Hoboken.
Google Scholar
Frączkiewicz Wronka A. (2011), Podejście zasobowe w zarządzaniu organizacją publiczną – perspektywa interesariuszy, [w:] R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych, s. 281–310.
Google Scholar
Gibbs P., Cartney P., Wilkinson K., Parkinson J., Cunningham S., James Reynolds C., Zoubir T., Brown V., Barter P., Sumner P., MacDonald A., Dayananda A., Pitt A. (2017), Literature review on the use of action research in higher education, „Educational Action Research”, nr 25(1), s. 3–22, https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046
Gospodarek T. (2014), Wykład pt. Nauka o organizacji, https://docplayer.pl/16423443-Nauka-o-organizacji-wyklad.html [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Janasz K., Wiśniewska J. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Kawa A., Fuks K. (2013), Sieci przedsiębiorstw, [w:] M. Ciesielski (red.), Sieci w gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Kemmis S., McTaggart R. (1988), The action research planner, Deakin University, Geelong.
Google Scholar
Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (2012), Zintegrowane systemy informatyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kleppe A., Warmer J., Bast W. (2003), MDA Explained: The Model Driven Architecture: Practice and Promise, Pearson Education, Boston.
Google Scholar
Krupski R. (red.) (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie”, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33141/po.2012.04.01
Krzakiewicz K. (2013), Zastosowanie podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, z. 52, s. 109–117.
Google Scholar
Lewin K. (1946), Action research and minority problems, „Journal of Social Issues”, nr 2(4), s. 34–46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
Mazur Z., Orłowska A. (2018), Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 2, s. 235–251.
Google Scholar
Mellor S.J. (2003), MDA Distilled: Principles of Model driven Architecture, Addison Wesley Professional, Boston.
Google Scholar
Niemczyk J. (2013a), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Niemczyk J. (2013b), Ujęcia zarządzania strategicznego z perspektywy renty ekonomicznej, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 22(2), s. 77–83.
Google Scholar
Obłój K. (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Ogden C.K., Richards I.A. (1923), The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism, Hearcourt, Brace & World, Inc., New York
Google Scholar
Olszak C., Ziemba E. (2006), Zarys koncepcji zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu kapitałem intelektualnym, https://www.researchgate.net/profile/ewa-ziemba-2/publication/268431574_zarys_koncepcji_zastosowania_technologii_informatycznych_w_zarzadzaniu_kapitalem_intelektualnym/links/54d260230cf28e069723fdd4/zarys-koncepcji-zastosowania-technologii-informatycznych [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Pan J.Z., Staab S., Aßmann U., Ebert J., Zhao Y. (2013), Ontology Driven Software Development, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg, https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7
Perska Tembłowska A. (2019), Interesariusze w procesie formułowania celów strategicznych gmin i zasady ich współdziałania, „Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy”, nr 175, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.13
Pobrotyn A. (2012), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, issue 1, s. 121–134.
Google Scholar
Portes A. (1998), Social Capital. Its Origins and Applications in Modern Sociology, „Annual Review of Sociology”, vol. 24, s. 1–24, https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1
Putnam R. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Raistrick C., Franics P., Wright J., Carter C., Wilkie I . (2004), Model Driven Architecture with Executable UML, Cambridge University Press, Cambridge
Google Scholar
Rumelt R. (1974), Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar
Sagor R. (2000), Guiding school improvement with action research, ASCD, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Google Scholar
Stańczyk Hugiet E. (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Stańczyk Hugiet E., Niemczyk J., Jasiński B. (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Suszyński C. (2014), Rozdroża zarządzania strategicznego. Ewolucja szkół, postępująca rekapitulacja, czy nowa wiedza?, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych, s. 57–66.
Google Scholar
Wernerfelt B. (1984), A Resource-Based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, nr 5(2), s. 171–180.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250050207
Woleński J. (2016), Wiedza i jej źródła, https://www.youtube.com/watch?v=PrxQRCRtuCo [dostęp: 9.04.2024].
Google Scholar
Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. (2006), Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Google Scholar
Zakrzewska Bielawska A. (2014), Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27, s. 9–29.
Google Scholar
Ziemba E. (2009), Projektowanie portali korporacyjnych dla organizacji opartych na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar