Intensywność współpracy uniwersytetów z biznesem w Unii Europejskiej

Autor

  • Aleksandra Pleśniarska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Europejskiej Integracji Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.339.09

Słowa kluczowe:

współpraca uczelni z biznesem, współpraca nauka–biznes, szkolnictwo wyższe, Unia Europejska

Abstrakt

Współpraca między uczelniami a sektorem prywatnym jest jednym z istotnych źródeł transferu wiedzy. Przepływ wiedzy ma duże znaczenie zarówno w kontekście tworzenia gospodarki opartej na wiedzy, jak i rozwoju innowacyjności. Współcześnie zdolność do kreowania innowacyjnych rozwiązań jest ważna nie tylko w aspekcie rozwoju przedsiębiorstw, ale także całej gospodarki danego kraju. Wydaje się zatem, że firmy zainteresowane są posiadaniem dostępu do najnowszych wyników badań naukowych. Natomiast zmieniająca się rola uczelni powoduje, że jej działalność nie koncentruje się wyłącznie na realizacji procesu nauczania i na prowadzeniu badań, ale także na komercjalizacji wyników badań naukowych. Dla powodzenia tej ostatniej istotne jest zatem podejmowanie współpracy z biznesem. Mimo korzyści wynikających ze współpracy obu podmiotów wydaje się, że w rzeczywistości istnieją znaczne ograniczenia w tym zakresie. Głównym celem artykułu jest próba przedstawienia intensywności współpracy między uniwersytetami a biznesem w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ze względu na obszerność tego zagadnienia rozważania zostaną ograniczone tylko do wybranych aspektów. W pierwszej części artykułu omówiono zagadnienie współpracy uniwersytetów z biznesem, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej korzyści i bariery. Natomiast w drugiej części zaprezentowano dane dotyczące liczby publikacji naukowych powstających w kooperacji uniwersytetów z sektorem prywatnym, a także udziału procentowego przedsiębiorstw podejmujących współpracę z uniwersytetami w państwach UE. Interesujące poznawczo jest również odwołanie się do międzynarodowego rankingu uniwersytetów, które podejmują współpracę z innowacyjnymi przedsiębiorstwami. Zaprezentowane rozważania zostały poczynione w oparciu o studium literatury, a także w odwołaniu do europejskich sprawozdań i dokumentów. W artykule przeprowadzona została analiza porównawcza danych wtórnych pochodzących z bazy danych Eurostat. Podsumowując, stwierdzono, iż istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi UE – w krajach takich jak Dania, Szwecja czy Finlandia współpraca między uniwersytetami a biznesem jest na stosunkowo dobrym poziomie. Dodatkowo wydaje się, że w państwach członkowskich UE duże przedsiębiorstwa są bardziej skłonne angażować się we współpracę z uniwersytetami lub instytucjami badawczymi niż MŚP.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Baaken T., Rossano S., von Hagen F., Davey T., Meerman A. (2015), University‑Business Cooperation and Entrepreneurship at Universities – An Empirical Based Comparison Of Poland And Germany, “Optimum. Studia Ekonomiczne”, issue 5(77), pp. 3–26.
Google Scholar

Barriers and Drivers in European University‑Business Cooperation (2012), Science‑to‑Business Marketing Research Centre, https://ub‑cooperation.eu/pdf/driversbarriers.pdf [accessed: 18.07.2017].
Google Scholar

Belkhodja O., Landry R. (2007), The Triple‑Helix collaboration: Why do researchers collaborate with industry and the government? What are the factors that influence the perceived barriers?, “Scientometrics”, vol. 70, no. 2, pp. 301–332, https://doi.org/10.1007/s11192–007–0205–6.
Google Scholar

Bryła P., Jurczyk T., Domański T. (2013a), Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii, “Marketing i Rynek”, no. 4, pp. 14–19.
Google Scholar

Bryła P., Jurczyk T., Domański T. (2013b), Klasyfikacja barier podejmowania współpracy z otoczeniem gospodarczym przez uczelnie wyższe, “Marketing i Rynek”, no. 5, pp. 10–16.
Google Scholar

Cunningham J. A., Link A. N. (2015), Fostering university‑industry R&D collaborations in European Union countries, “International Entrepreneurship and Management Journal”, vol. 11, pp. 849–860, https://doi.org/10.1007/s11365–014–0317–4.
Google Scholar

Dan M. C. (2013), Why Should University and Business Cooperate? A Discussion of Advantages and Disadvantages, “International Journal of Economic Practices and Theories”, vol. 3, no. 1, pp. 67–74.
Google Scholar

El Amoud L., Ó’Tuama S. (2014), Breaking Down Barriers to University‑Business Cooperation in the University: Change through Incentivisation, 1 UIIN Annual Conference, ‘Challenges and Solutions for Fostering Entrepreneurial Universities and Collaborative Innovation’, 24 April, Barcelona, http://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=reapcon [accessed: 18.07.2017].
Google Scholar

European Commission (2007a), Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Improving knowledge transfer between research institutions and industry across Europe: embracing open innovation – Implementing the Lisbon agenda, COM(2007) 182 final.
Google Scholar

European Commission (2007b), Commission Staff Working Document, Voluntary guidelines for universities and other research institutions to improve their links with industry across Europe, SEC(2007) 449.
Google Scholar

European Commission (2008), Commission Recommendation on the management of intellectual property in knowledge transfer activities and Code of Practice for universities and other public research organisations, C(2008) 1329.
Google Scholar

European Commission (2011), Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Supporting growth and jobs – an agenda for the modernisation of Europe’s higher education systems, COM(2011) 567 final.
Google Scholar

European Innovation Scoreboard (2016), European Union, https://dx.doi.org/10.2873/84537.
Google Scholar

Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/ [accessed: 30.06.2017].
Google Scholar

Leyden D. P., Link A. N. (2013), Knowledge spillovers, collective entrepreneurship, and economic growth: the role of universities, “Small Business Economics”, vol. 41, pp. 797–817.
Google Scholar

Link A. N., Rees J. (1990), Firm size, university‑based research, and the returns to R&D, “Small Business Economics”, vol. 2, pp. 25–31.
Google Scholar

OECD (2015), OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2015: Innovation for growth and society, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/sti_scoreboard–2015‑en.
Google Scholar

Pleśniarska A. (2016), Współpraca nauki z biznesem na rzecz rozwoju gospodarczego, [in:] H. Tendera‑Właszczuk, W. Bąba, M. Zajączkowska (eds.), Nowe wyzwania integracji europejskiej, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Santarek K. (ed.) (2008), Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar

The Times Higher Education, https://www.timeshighereducation.com/news/top‑universities‑working‑most‑innovative‑firms [accessed: 2.07.2017].
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-13

Jak cytować

Pleśniarska, A. (2019). Intensywność współpracy uniwersytetów z biznesem w Unii Europejskiej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(339), 147–160. https://doi.org/10.18778/0208-6018.339.09

Numer

Dział

Artykuł