Uniwersytet trzeciego wieku – uczy, integruje i aktywizuje

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.357.03

Słowa kluczowe:

uniwersytet trzeciego wieku, starzenie się społeczeństw, osoby starsze, edukacja osób starszych, wolontariat

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest przedstawienie i przybliżenie instytucji, jaką jest uniwersytet trzeciego wieku, zwrócenie uwagi na jego funkcje edukacyjną, integracyjną i aktywizującą w życiu osób starszych, a także określenie stojących przed nim wyzwań w obliczu nasilającego się procesu starzenia się społeczeństwa. Zachodzące zmiany demograficzne wpływają na zwiększenie zainteresowania tematyką osób starszych i starzenia się społeczeństwa, ale przede wszystkim skłaniają do jak największej aktywizacji osób starszych poprzez umożliwianie im kontaktów z rówieśnikami, zaspokajanie potrzeby samorozwoju, kształcenia się, a przede wszystkim zdobywania nowych umiejętności. Taką możliwość dają osobom starszym uniwersytety trzeciego wieku. Ich dynamiczny rozwój w Polsce i pozytywne zmiany, jakie niosą one zarówno dla samych seniorów, jak i dla społeczności lokalnych, przysłaniają problemy, z jakimi mierzą się one w codziennej działalności.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

44 lata ruchu Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Polsce (2019), Fundacja „Ogólnopolskie Porozumienie Uniwersytetów Trzeciego Wieku”, Warszawa.
Google Scholar

Adamczyk M. (2017), Modele edukacji osób starszych, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 3, s. 32–37.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.3.3

Białożyt K. (2017), Znaczenie aktywności edukacyjnej osób starszych w adaptacji do emerytury, [w:] I.M. Świtała, N.G. Pikuła, K. Białożyt (red.), Etyczne i społeczne wymiary pracy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 101–117.
Google Scholar

Błędowski P., Mossakowska M., Więcek A. (2012), Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań.
Google Scholar

Chatzipentidis K. (2020), Uniwersytety Trzeciego Wieku w obliczu pandemii COVID–19, „Dyskurs & Dialog”, nr 4(6), s. 121–134.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15199/65.2020.5.1

Czerniawska O. (1999), Międzynarodowe Stowarzyszenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku (AIUTA) jako przykład stowarzyszenia działającego na rzecz ludzi starszych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, nr 61, z. 1, s. 307–311.
Google Scholar

Czerniawska O. (2009), Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej, „Chowanna”, nr 33, s. 97–115.
Google Scholar

Dragan A. (2011), Starzenie się społeczeństwa polskiego i jego skutki, Opracowania Tematyczne (OT–601), Kancelaria Senatu, Biuro Analiz i Dokumentacji, Warszawa.
Google Scholar

Gierszewski D., Kluzowicz J. (2021), The role of the University of the Third Age in meeting the needs of older adult learners in Poland, „Gerontology Geriatrics Education”, nr 42(3), s. 437–451.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02701960.2021.1871904

Główny Urząd Statystyczny (2014), Prognoza ludności na lata 2014–2050, Warszawa, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata–2014–2050-opracowana–2014-r-,1,5.html [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2019a), Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce w 2018 r., Warszawa, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-w-polsce-w–2018-r-,10,2.html [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2019b), Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2017/2018, Warszawa, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/uniwersytety-trzeciego-wieku-w-roku-akademickim–20172018,11,2.html [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Holzer J.Z. (2003), Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Hrapkiewicz H. (2009), Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych, „Chowanna”, nr 3, s. 115–126.
Google Scholar

Janiszewska A. (2017), Zróżnicowanie przestrzenne starzenia się ludności na świecie, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 5(331), s. 91–113.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6018.331.06

Klimczuk A. (2013), Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce, „E-Mentor”, nr 51, s. 72–77.
Google Scholar

Malec-Rawiński M., Zakowicz I . (2018), Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTW: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”, „Rocznik Andragogiczny”, nr 25, s. 141–156.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2018.09

Marcinkiewicz A. (2012), Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja przeciwdziałająca marginalizacji osób starszych, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 2, s. 458–467.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15503/onis2012.458.467

Marcinkiewicz A. (2013), Pozaformalne i nieformalne aspekty edukacji akademickiej, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 3, s. 46–53.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15503/onis2013.46.53

Mielczarek A. (2015), Starzenie się ludności w Polsce wyzwaniem XXI wieku, „Edukacja Etyczna”, nr 9, s. 17–31.
Google Scholar

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Długofalowa Polityka Senioralna w Polsce na lata 2014–2020 w zarysie, https://das.mpips.gov.pl/source/Dlugofalowa%20Polityka%20Senioralna%20w%20Polsce%20na%20lata%202014-2020%20w%20zarysie.pdf [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Miszczak E. (2015), Starość i starzenie się społeczeństw – przyczyny, uwarunkowania oraz prognozy na przyszłość, „Edukacja Etyczna”, nr 9, s. 5–16.
Google Scholar

Our World in Data, https://ourworldindata.org [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością (2020), Starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych [MEGATRENDY 2050], https://ptsp.pl/starzenie-sie-spoleczenstw-krajow-rozwinietych-megatrendy–2050/ [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Szarota Z. (2010), Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Google Scholar

Szluz A. (2016), Umocowania prawne polskich uniwersytetów trzeciego wieku, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, nr. 29(1), s. 163–171.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/j.2016.29.1.163

Szukalski P. (2008), Polscy seniorzy w przyszłości, [w:] A. Karpiński, A. Rajkiewicz (red.), Polska w obliczu starzenia się społeczeństwa, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.
Google Scholar

Vellas P. (1997), Genesis and aims of the Universities of the Third Age, „European Network Bulletin”, nr 1, s. 9–12.
Google Scholar

Wieczorkowska M. (2020), Old People and Their Needs as a Challenge for Education and Labor Market, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 1(346), s. 125–143, https://doi.org/10.18778/0208-6018.346.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6018.346.08

Wróblewska I., Błaszczuk J. (2012), Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze – badania własne, „Nowiny Lekarskie”, nr 81, s. 31–35.
Google Scholar

Zoom na UTW. Raport z badania (2012), Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa, https://nck.pl/upload/attachments/302534/zoom_na_utw_raport_calosciowy_www.pdf [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Zoom na UTW w czasie pandemii COVID–19. Raport z badania (2021), Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa, https://utwdlaspolecznosci.pl/wp-content/uploads/2021/10/Raport-z-badania-Zoom-na-UTW-w-czasie-pandemii.pdf [dostęp: 15.10.2021].
Google Scholar

Zych A.A. (2010), Leksykon gerontologii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-05-23

Jak cytować

Palma, A. (2022). Uniwersytet trzeciego wieku – uczy, integruje i aktywizuje. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(357), 39–54. https://doi.org/10.18778/0208-6018.357.03

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.