Culture-Led Transformation of Industrial Cities Towards ‘Creative’ and ‘Smart’ Ones. The Case of Lodz
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.324.01Keywords:
urban economics, creative cities, cultural offer, economic transformationAbstract
The paper aims at identification of the impact of culture on the socio-economic development of the city, by referring to the more and more common trend of transforming urban economies from industrial to ‘creative’ ones. The case study concerns the city of Lodz, where the survey among inhabitants was conducted. Research method was based on a dynamic analysis of the evolution of the city as socio-economic system (evolutionist systemic approach), supported by the questionnaire interview technique. A study revealed that despite many economic struggles, this postindustrial city is able to adapt its cultural offer to today’s needs, emphasizing the territorial specificity and using the creativity of its dwellers as a factor of socio-economic development. The paper presents also selected problems and challenges, to which local cultural policy should respond.
Downloads
References
Amin A, Thrift N. (2007), Cultural-Economy and Cities, „Progress in Human Geography”, vol. 31, nr 2, s. 143–161.
Google Scholar
Bank Danych Lokalnych GUS, http://www.stat.gov.pl/bdl/. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar
Creative Cities Index, http://charleslandry.com/themes/creative-cities-index. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar
Dzieciuchowicz J. (2009), Ludność Łodzi do 1918 roku, [w:] Liszewski S. (red.), Łódź. Monografia miasta, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, s. 113–115.
Google Scholar
Florida R. (2004), The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.
Google Scholar
Florida R. (2009), Whos’s Your City?, Basic Books, New York.
Google Scholar
Hołub A. (2002), Współczesna przestrzeń publiczna. Terapia patologii czy rozwój nowych terenów – poszukiwanie przesłanek projektowych, [w:] Kochanowski M. (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Google Scholar
Jewtuchowicz A. (2013), Industries créatives – une opportunité pour le développement do Lodz métropolitaine?, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 188–193.
Google Scholar
Kochanowicz J., Mandes S., Marody M. (2007), Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar
Komninos N. (2008), Intelligent Cities and Globalisation of Innovation Networks, Routledge, Abingdon–New York.
Google Scholar
Kossowska, I., Między tradycją i awangardą. Polska sztuka lat 1920 i 1930, Instytut Adama Mickiewicza, dostępny: http://www.culture.pl/pl/culture/artykuly/es_miedzy_tradycja_i_awangarda. [Dostęp 06.10.2013].
Google Scholar
Kostro K. (2009), Zagadnienia kulturowe w ekonomii, „Gospodarka Narodowa”, nr 3, s. 27–59.
Google Scholar
Kruczkowska P. (2014), Aktywność kulturalna łodzian, [w:] E. Rokicka (red.), Jakość życia mieszkańców Łodzi i jej przestrzenne zróżnicowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 121–136.
Google Scholar
Kwaśny J., Mroczek, A. (2013), Kraków jako miasto kreatywnych – adaptacja koncepcji R. Florydy; [w:] M.E. Sokołowicz, E. Kina, Oblicza innowacyjności w regionie, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Oeconomica”, nr 290, s. 95–113.
Google Scholar
Landry Ch. (2012), The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, Taylor & Francis, New York.
Google Scholar
Liszewski S. (2009), Łódź. Monografia Miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar
Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (2011), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Wydawnictwo Urbanista, Gdańsk.
Google Scholar
O’Connor D. (1998), Popular Culture, Cultural Intermediaries and Urban Regeneration, [w:] Hall T., Hubbard P. (red.), The Entrepreneurial City: Geographies of Politics, Regime and Representation, Chichester: Wiley, New York, s. 225–239.
Google Scholar
Olenderek J. (2004), Proces kształtowania przestrzeni w Łodzi II Rzeczypospolitej a awans administracyjny miasta, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, nr 925, s. 40–46.
Google Scholar
Petrikova K., Vanova A., Borsekova K., (2013), The Role of Creative Economy in Slovak Republic, „AI & Society”, nr 146, http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00146-013-0508-5. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar
Przygodzki Z., Pożycka P. (2013), Sektor kreatywny w polskich miastach – Analiza porównawcza Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia, „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego”, nr IX, s. 167–188.
Google Scholar
Question Mark (2011), Preferencje kulturalne mieszkańców Łodzi. Raport Końcowy, Question Mark Biuro Badań społecznych. http://www.kongres-kultury.pl/rkk_files/File/raport_-lodz.pdf. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar
Scott A. J. (2001), The Cultural Economy of Cities, London: Sage.
Google Scholar
Sokołowicz M.E., Boryczka E.M., Kina E., Tomaszewska A.W., Zasina J., Feltynowski M. (2010), Łódź w oczach studentów łódzkich publicznych uczelni wyższych. IV edycja (2009–2010), Wydawnictwo Biblioteka, Łódź.
Google Scholar
Sokołowicz M.E. (2013), Is the community of Lodz informed about living in creative city? City of Lodz’ branding strategy and its perception, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 149, s. 15–23.
Google Scholar
Strategia zarządzania marką Łódź na lata 2010–2016, Urząd Miasta Łodzi – Demo Effective Launching, Łódź 2010. http://www.kreatywna.lodz.pl/data/dataPublicator/stratgia_zarzadzania_marka_lodz_na_lata.pdf. [Dostęp 18.07.2014].
Google Scholar
Strom E. (2002), Converting Pork into Porcelain. Cultural Institutions and Downtown Development, „Urban Affairs Review”, vol. 38, nr 1, s. 3–21.
Google Scholar
Zasina J., Sokołowicz M., Feltynowski M. (2012), Oferta kulturalna Łodzi. Raport z badania. I edycja, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Zukin S. (1995), The Culture of Cities, Blackwell, Oxford.
Google Scholar