Modele doświadczeń i przeżyć pracowników – analiza porównawcza. Uwagi dotyczące metodologii badań globalnych dotyczących doznań pracowników i ich percepcja sensu pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.364.04

Słowa kluczowe:

modele doświadczeń i przeżyć pracowników, moduły doświadczeń, wskaźnik doświadczeń i przeżyć pracowników

Abstrakt

Cel: Artykuł ma charakter teoretyczny. Jego celem jest identyfikacja niekoherencji pomiędzy treścią doświadczeń i przeżyć pracowników (EX) a podejściem w badaniu doświadczeń i przeżyć konsumentów (CX). Treść modeli EX skonfrontowano z wynikami badań globalnych z zastosowaniem wskaźnika EX na świecie. Następnie sformułowano uwagi dotyczące doskonalenia metodologii powyższych badań.

Podejście metodyczne: Opierając się na analizie treści 78 subdeterminant doświadczeń i przeżyć w pięciu modelach EX opisywanych w literaturze przedmiotu, dokonano ich przyporządkowania do pięciu modułów opisywanych w CX, zakładając ekwiwalentność adresatów tych modułów. Później zweryfikowano występowanie pięciu wymiarów osiowych pracy według modelu właściwości pracy w pięciu modelach EX, a rezultaty tej weryfikacji porównano z wynikami badań globalnych.

Wyniki: Pokazano niedoreprezentowanie modułu sensorycznego we wszystkich pięciu modelach EX, a także nieobecność takich osiowych wymiarów pracy, jak różnorodność umiejętności, tożsamość zadania pracy i poczucie ważności jego wykonywania.

Implikacje: Przeprowadzona analiza porównawcza zawiera implikacje praktyczne, ponieważ wzbogaca modele EX i bazujące na nich badania o sensoryczne subdeterminanty i wszystkie wymiary osiowe pracy, dając nie tylko bardziej realistyczny od poprzedniego obraz pozytywnych doświadczeń i przeżyć pracowników, ale też pokazując możliwości wpływania na nie.

Wartość/Oryginalność: Modeli EX nie porównywano jak dotąd z perspektywy podejścia modułowego stosowanego w CX oraz z perspektywy modelu właściwości pracy. Kombinacja zastosowanego w analizie użycia metod jakościowych i ilościowych cechuje się oryginalnością. Jego aplikacja powinna pomóc w zidentyfikowaniu luki w rodzajach subdeterminant uwzględnionych w modelach EX.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Balderjahn I., Scholderer J. (2007), Konsumentenverhalten und Marketing, Grundlagen für Strategien und Maßnahmen, Schaeffer/Poeschel, Stuttgart.
Google Scholar

Baumann Z. (1998), Globalization: The Human Consequences, Columbia University Press, New York.
Google Scholar

Bell B., McAlpine K., Hill N. (2019), Leading from a Distance: Advancements in Virtual Leadership Research, [in:] R. Landers (ed.), The Cambridge Handbook of Technology and Employee Behaviour, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 378–418.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/9781108649636.016

Berg J., Dutton J.M., Wrzesniewski A. (2013), Job crafting and meaningful work, [in:] J. Dik, Z.S. Byrne, M.F. Steger (eds.), Purpose and Meaning in the Workplace, American Psychological Association, Washington, pp. 81–104.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/14183-005

Berman B. (2005), How to Delight Your Customers, "California Management Review", vol. 48(1), pp. 129–151.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/41166331

Bersin J., Flynn J., Mazor A., Melian V. (2017), Rewriting the rules for the digital age–2017 Deloitte Global Human Trends, Deloitte University Press, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/HumanCapital/hc-2017-global-human-capital-trends-gx.pdf [accessed: 5.05.2022].
Google Scholar

Boswijk A., Thijssen T., Peelen E. (2007), The Experience Economy – A New Perspective, Pearson, Amsterdam.
Google Scholar

Brakus J.J., Schmitt B.H., Zarantonello L. (2009), Brand Experience: What is it? How is it measured? Does it Affect Loyalty?, "Journal of Marketing", vol. 73(3), pp. 52–68.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.73.3.52

Building Business Value with Employee Experience (2017), MIT Center of Information Systems Research (CISR), https://cisr.mit.edu/publication/2017_0601_EmployeeExperience_DerySebastian [accessed: 11.02.2023].
Google Scholar

Bunderson J., Thompson J. (2009), The call of the wild: zookeepers, callings, and the double edged sword of deeply meaningful work, "Administrative Science Quarterly", vol. 54, pp. 32–57.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2189/asqu.2009.54.1.32

Cachero Martinez S., Vazquez Casielles R. (2017), Simulating Curiosity and Consumer Experience in a Retailer, "American Journal of Industrial and Business Management", vol. 7(4), pp. 473–486.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4236/ajibm.2017.74034

Caru A., Cova B. (2007), Consuming Experience, Routledge, Oxford.
Google Scholar

Chalofsky N. (2003), An emerging construct for meaningful work, "Human Resource Development International", vol. 6(1), pp. 69–83, https://doi.org/10.1080/1367886022000016785
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1367886022000016785

Childers T.L. Carr C.L., Peck J., Carson S. (2001), Hedonic and Utilitarian Motivations for Online retail Shopping Behaviour, "Journal of Retailing", no. 77, pp. 511–535.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00056-2

Fereday J., Muir Cochrane E. (2006), Demonstrating Rigor Using Thematic Analysis: A Hybrid Approach of Inductive and Deductive Coding and Theme Development, "International Journal of Qualitative Methods", vol. 5(1), pp. 80–92, https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/160940690600500107

Finn A. (2005), Reassessing the Foundations of Customer Delight, "Journal of Service Research", vol. 8(2), pp. 103–116.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1094670505279340

Fischer P.M. (2007), Berufserharung älterer Führungskräfte als Ressource, Dt. Univ. Verlag, Wiesbaden.
Google Scholar

Gentile C., Spiller N., Noci G. (2007), How to Sustain the Customer Experience: An Overview of Experience Components that Co Create Value: Value with the Customer, "European Management Journal", vol. 25(5), pp. 395–410.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2007.08.005

Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2008), Psychologie, Pearson, London.
Google Scholar

Gouthier M.H.J., Giese A., Bartl Ch. (2012), Customer Experiences, Kundenbegeisterung und Service Excellence – Die Spezifikation DIN SPEC 77224, [in:] M. Bruhn, K. Hadwich (eds.), Customer Experience, Springer, Gabler, Wiesbaden, pp. 62–83.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4001-8_3

Grewal D., Levy M., Kumar V. (2009), Customer Experience Management in Retailing: An Organising Framework, "Journal of Retailing", vol. 85(1), pp. 1–14.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2009.01.001

Hackman J.R., Oldham G.R. (1976), Motivation through design of work: Test of a theory, "Organizational Behaviour and Human Decision Processes", no. 6, pp. 250–279.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90016-7

Halbrook M.B. (1999), Consumer Value. A Framework for Analysis and Research, Routledge, London.
Google Scholar

Halbrook M.B., Hirschman E.C. (1982), The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings, and Fun, "Journal of Consumer Research", vol. 9(2), pp. 132–140.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/208906

Humphrey S.E., Nahrgang J.D., Morgeson F.P. (2007), Integrating motivational, social and contextual work design features: A meta analytic summary and theoretical extension of the work design literature, "Journal of Applied Psychology", vol. 92(5), pp. 1332–1356, https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.5.1332
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.5.1332

IBM and Globforce (2016), The Employee Experience Index – A new global measure of a human workplace and its impact, https://globforce.com/wp content/uploads/2016/10/The Employee Experience Index.pdf [accessed: 5.01.2023].
Google Scholar

Josh Bersin (n.d.), The Definitive Guide: Employee Experience, https://joshbersin.com/ex-definitive-guide-2021/ [accessed: 5.05.2022].
Google Scholar

Kamdron T. (2005), Work motivation and job satisfaction of Estonia higher officials, "International Journal of Public Administration", no. 28, pp. 1211–1240.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01900690500241085

Katzmayr M. (2020), Employee Experience as a new strategic approach to people Management to enhance competitiveness, Johannes Kepler University, Linz.
Google Scholar

Kilian K. (2019), Multisensuale Markenführung: Marken mit allen Sinnen erlebbar machen, [in:] F. R. Esch (ed.), Handbook Marketingführung, Springer, Gabler, Wiesbaden, pp. 759–772.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_38

Kirchgeorg M., Ermer B. (2012), Wahrnehmungswirkung von Messeständen als temporären Markenerlebniswelten, [in:] M. Bruhn, K. Hadwich (eds.), Customer Experience. Forum Dienstleistungsmanagement, Springer, Gabler, Wiesbaden, pp. 251–271.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-4001-8_11

Kostera M. (2008), Współczesne koncepcje zarządzania, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Krippendorff K. (2004), Content Analysis: An Introduction to its Methodology, Sage, Thousand Oaks.
Google Scholar

Lammer M. (2023), Employee Experience. In sechs Schritten zum besten Arbeitgeber, Impressum, Oeynhausen.
Google Scholar

Lipka A. (2022), Employee Experience. Zarządzanie kapitałem ludzkim w kategoriach rynku doznań, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Lipka A., Król M. (2021), Rynek doznań. Moduły doświadczeń podczas tworzenia i percepcji ilustracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
Google Scholar

Lips Wiersma M., Wright S. (2012), Measuring the Meaning of Meaningful Work: Development and Validation of the Comprehensive Meaningful Work Scale (CMWS), "Group and Organizational Management", vol. 37(5), pp. 655–685, https://doi.org/10.1177/1059601112461578
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1059601112461578

Lowen A. (2021), Narcyzm. Zaprzeczenie prawdziwemu Ja, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Martela F., Pessi A.B. (2018), Significant Work Is About Self Realization and Broader Purpose: Defining the Key Dimensions of Meaningful Work Organizational Psychology, "Frontiers in Psychology", vol. 9, 363, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00363
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00363

Martela F., Steger M. (2016), The three meanings of meaning in life: Distinguishing coherence, purpose, and significance, "The Journal of Positive Psychology", vol. 11(5), pp. 1–15, https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1137623
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1137623

Maylett T., Wride M. (2017), The Employee Experience: How do Attract Talent, Retain Top Performers and Drive Results, John Wiley and Sons, Hoboken.
Google Scholar

McGrath R.G. (2013), The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business, "Harvard Business Review", vol. 91(6), pp. 62–70.
Google Scholar

Miner J.B. (2015), Organizational Behaviour 1, Routledge, New York, https://doi.org/10.4324/9781315702018
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315702018

Molek Winiarska D. (ed.) (2022), Shaping Employee Experience in the Changing Social and Organisation Conditions, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/2022.989.4

Morgan J. (2017), The Employee Experience Advantage: How to Win the War for Talent by Giving Employees the Workspaces they Want, the Tools they Need and they Culture they Can Celebrate, John Wiley and Sons, New Jersey.
Google Scholar

Morgan K. (2021), Why introverts excelled at working from home, https://www.bbc.com/worklife/article/20210713-why-introverts-excelled-at-working-from-home [accessed: 7.07.2022].
Google Scholar

Pine II J.B., Gilmore J.H. (1998), Welcome to the Experience Economy, "Harvard Business Review", vol. 76(4), pp. 97–105.
Google Scholar

Pine II J.B., Pine J., Gilmore J.H. (1999), The Experience Economy: Work is Theatre and Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Poulsson S.H., Kale S.H. (2004), The Experience Economy and Commercial Experiences, "The Marketing Review", no. 4, pp. 267–277.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1362/1469347042223445

Raub S., Blunschi S. (2014), The power of meaningful work: how awareness of CSR initiatives fosters task significance und positive work customers in service employees, "Cornell Hospitality Quarterly", vol. 55(1), pp. 10–18, https://doi.org/10.1177/1938965513498300
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1938965513498300

Regenbogen A., Meyer U. (2005), Wörterbuch der philosophischen Grundbegriffe, Meiner, Hamburg.
Google Scholar

Renn R.W., Vandenberg R.J. (1995), The critical psychological states: an underrepresented component in job characteristic model research, "Journal of Management", vol. 21, pp. 279–303.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/014920639502100206

Richnis M. (1997), Measuring Emotions in the Consumption Experience, "Journal of Consumer Research", vol. 24(2), pp. 127–146.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/209499

Rosso B.D., Dekas K.H., Wrzesniewski A. (2010), On the meaning of work: a theoretical integration and review, "Research in Organizational Behavior", no. 30, pp. 91–127, https://doi.org/10.1016/j.riob.2010.09.001
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.riob.2010.09.001

Rust R.T., Oliver R.L. (2000), Should We Delight the Customer?, "Journal of the Academy of Marketing Science", vol. 28(1), pp. 86–94.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0092070300281008

Sanchez Fernandez R., Iniesta Bonillo M.A. (2006), Consumer Perception of Value: Literature Review and a New Conceptual Framework, "Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour", no. 19, pp. 40–58.
Google Scholar

Sartori G. (2005), Homo videns. Telewizja i pomyślenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Schmitt B.H. (1999a), Experiential Marketing. How to Get Customers to Sense, Feel, Think, Act and Relate to Your Company and Brands, Simon and Schuster, New York.
Google Scholar

Schmitt B.H. (1999b), Experiential Marketing, "Journal of Marketing Management", vol. 15(1–3), pp. 53–67.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1362/026725799784870496

Schmitt B.H. (2003), Customer Experience Management: A Revolutionary Approach to Connecting with Your Customer, John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar

Schmitt B.H., Mangold M. (2004), Kundenerlebnis als Wettbewerbsvorteil. Mit Customer Experience Management Marken und Märkte bringend gestalten, Gabler, Wiesbaden.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-90321-1

Schmitt B.H., Simonson A. (2019), Marketing Ästhetik für Marken, [in:] F. R. Esch (ed.), Handbook Markenführung, Springer, Gabler, Wiesbaden, pp. 773–793.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_42

Schneider B., Bowen D.E. (1999), Understanding Customer Delight and Outrage, "Sloan Management Review", vol. 41(1), pp. 35–45.
Google Scholar

Schubert B., Hehn P. (2004), Markengestaltung mit Duft, [in:] M. Bruhn (ed.), Handbuch Markenführung. Kompendium zum erfolgreichen Markenmanagement 2, Gabler, Wiesbaden, pp. 1243–1267.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-01557-4_52

Schulze G. (1992), Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart, Campus Verlag, Frankfurt–New York.
Google Scholar

Smit S. (2021), Mastering Employee Experience. 16 specific steps to take in your EX transformation, Spintype.
Google Scholar

Steger M.F., Dik B.J., Duffy R.D. (2005), Measuring Meaningful Work: The Work and Meaning Inventory (VAMI), "Journal of Career Assessment", vol. 20(3), pp. 322–337, https://doi.org/10.1177/1069072711436160
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1069072711436160

Steiner P. (2011), Sensory Branding, Grundlgen multisensualer Markenführung, Springer, Gabler, Wiesbaden.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6602-5_6

Strelau J. (2015), Różnice indywidualne, Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Tinsley H.E., Eldredge B.D. (1995), Psychological Benefits of Leisure Participation: A Taxonomy of Leisure Activities Based on Their Need Gratifying Properties, "Journal of Counseling Psychology", vol. 42(2), pp. 123–132.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0167.42.2.123

Tummers L.G., Knies E. (2013), Leadership and meaningful work in the public sector, "Public Administration Review", vol. 63(6), pp. 859–868.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/puar.12138

Vargo S.L., Lusch R.F. (2004), Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, "Journal of Marketing", no. 68, pp. 1–17.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.1.24036

Vargo S., Lusch R. (2008), Service dominant Logic: Continuing the Evolution, "Journal of Academy of Marketing Science", no. 1, pp. 1–10.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-007-0069-6

Verkoef P.C., Lemon K.N., Parasuraman A., Roggeveen A., Tsiros M., Schlesinger L.A. (2009), Customer Experience Creation: Determinants, Dynamics and Management Strategies, "Journal of Retailing", vol. 85(1), pp. 31–41.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.11.001

Yidiz D., Temur G.T., Beskese A., Bozbura F.F. (2020), Evaluation of positive employee experience using hesitant fuzzy analytic hierarchy process, "Journal of Intelligent and Fuzzy Systems", vol. 38(1), pp. 1043–1058, https://doi.org/10.3233/JIFS-179467
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3233/JIFS-179467

Wrzesniewski A., Dutton J.E. (2001), Crafting a Job: Revisioning Employees as Active Crafters of Their Work, "The Academy of Management Review", vol. 26(2), pp. 179–201, https://doi.org/10.2307/259118
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/amr.2001.4378011

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Lipka, A. (2023). Modele doświadczeń i przeżyć pracowników – analiza porównawcza. Uwagi dotyczące metodologii badań globalnych dotyczących doznań pracowników i ich percepcja sensu pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(364), 52–77. https://doi.org/10.18778/0208-6018.364.04

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.