Przyczyny deficytów i dylematów etycznych w badaniach naukowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.1.02Słowa kluczowe:
-Abstrakt
-Bibliografia
Agazzi E., Dobro, zło i nauka. Etyczny wymiar działalności naukowo-technicznej, tłum. E. Kałuszyńska, Oficyna Akademicka OAK, Warszawa 1997.
Google Scholar
Carr D., Professional Education and Professional Ethics, „Journal of Applied Philosophy” 1999, vol. 16, nr 1.
Google Scholar
Dobra praktyka badań naukowych. Rekomendacje, Zespół Etyki w Nauce przy Ministrze Nauki, 25 maja 2004, http://www.uwm.edu.pl/wnt/sites/default/files/uploads/studenci/pliki/dobra-praktyka.pdf, s. 5–9.
Google Scholar
Dobre obyczaje w nauce, Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1994.
Google Scholar
Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2011, http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2014_02/307f 933b1a75d6705a4406d5452d6dbf.pdf.
Google Scholar
Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Etyka i patologie polskiego środowiska akademickiego, https://ntaetyka.cordpress.com/category/aspekty-finanse/page3/.
Google Scholar
Etyka w edukacji, nauce, polityce i biznesie, red. J. Błażejewski, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2007.
Google Scholar
Fisher C., Developing a code for academics, „Science and Engineering Ethicsˮ 2003, nr 9.
Google Scholar
Galewicz W., O etyce badań naukowych „Diametros” 2009, vol. 19.
Google Scholar
Goćkowski J., Etos nauki i role uczonych, Wydawnictwo Secesja, Kraków 1996.
Google Scholar
Goćkowski J., K. Pigoń, Etyka zawodowa ludzi nauki, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991.
Google Scholar
Grabek A., C. Bielakowski, Naród, turystyka habilitacyjna, „Wprost” 2015, 9 sierpnia.
Google Scholar
Grabski M.W., Dobra praktyka naukowa, Zespół ds. Etyki w Nauce przy Przewodniczącym KBN, Warszawa 2000, http://kbn.icm.edu.pl/etyka/praktyka.html.
Google Scholar
Hajduk Z., Nauka a wartość, aksjologia nauki, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008.
Google Scholar
Heller H., Jak być uczonym, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.
Google Scholar
Jawłowska A., Życie i kodeksy, „Etyka” 1994, nr 27.
Google Scholar
Kleszcz R., Nauczyciel akademicki: neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie, „Etykaˮ 2011, nr 44.
Google Scholar
Kot J., Społeczny wymiar postrzegania moralnego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
Google Scholar
Kodeks etyki pracownika naukowego, Załącznik do uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012 r., Komisja do Spraw Etyki w Nauce, Warszawa 2012, http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2014_02/2ae2188ff8670eed98ede50de1e9007f.pdf.
Google Scholar
Liberkowski R., Fenomen wyobrażeń, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2009.
Google Scholar
Morawski Z.R., Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Google Scholar
Nelkin D., Forbidden Research: Limits to Inquiry in the Social Sciences [w:] Ethical Issues in Scientific Research. An Anthology, red. E. Erwin, S. Gendin, L. Kleinman, Garland Publishing, New York & London 1994.
Google Scholar
Opolski K., T. Potocki, Sposoby pomiaru bogactwa narodów w obliczu zmieniającego się otoczenia ekonomiczno-społecznego świata, Kwartalnik Internetowy „e-Finanse” 2010, vol. 6, nr 3, www.e-finanse.com.
Google Scholar
Pasztelańska J., Wyższe szkoły pobierania czesnego, „Dziennik. Gazeta Prawna” 2016, 15–17 kwietnia, nr 73 (4220).
Google Scholar
Popper K.R., Odpowiedzialność moralna uczonego [w:] idem, Mit schematu pojęciowego, tłum. B. Chwedeńczuk, KiW, Warszawa 1997.
Google Scholar
Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020r. Opis prac nad programem rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. i jego najważniejsze elementy, Część I, red. J. Woźnicki, Warszawa 2015.
Google Scholar
Proposed Federal Policy on Research Misconduct, www.aps.org/policy/statements/federalpolicy.cfm.
Google Scholar
Research Ethics. A Reader, red. D. Elliot, J.E. Stern, University Press of New England 1997.
Google Scholar
Reykowski J., Ukryte założenia normatywne jako osiowy składnik mentalności [w:] Orientacje społeczne jako element mentalności, red. J. Reykowski, K. Skarżyńska, M. Ziółkowski, Wydawnictwo „Nakom”, Poznań 1990.
Google Scholar
Schachman H.K., What is misconduct in science?, „Science” 1993, nr 261.
Google Scholar
Scheler M., Resentyment i moralność, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1977.
Google Scholar
Shamoo A., D. Resnik, Responsible conduct of research, 2nd ed., Oxford University Press, New York 2009.
Google Scholar
Stodolak S., Kompromitacja nie tylko dawnej ekonomii, „Dziennik. Gazeta Prawna” 2015, 13-15 lutego, nr 30 (3923).
Google Scholar
Suchodolska M., Rozmowa z dr. K. Kuleszą, Polska nauka na krześle elektrycznym, „Dziennik. Gazeta Prawna” 2016, 15-17 kwietnia, nr 73 (4220).
Google Scholar
Szostek A., Czy potrzebny jest kodeks. Dobre praktyki w szkołach wyższych?, „NAUKA” 2007, nr 2.
Google Scholar
Śliwerski B., Banalizacja nauki, „Forum Akademickie” 2012, nr 4, https:/forumakademickie.pl/fa/2012/04/banalizacja-nauki/.
Google Scholar
Walczak A., (Samo)świadomość – w kierunku dojrzałości etycznej nauczyciela [w:] Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red. M. Michalak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Google Scholar
Walczak-Duraj D., Miejsce kompetencji humanistycznych i dyspozycji etycznych w treściach kształcenia polskich socjologów, referat wygłoszony na konferencji naukowej pt.: „Socjolog, czyli kto?… Problemy kwalifikacji socjologów i ich pozycja na rynku pracy”, Katowice, 22 kwietnia 2016.
Google Scholar
Walczak-Duraj D., Niepewność i ryzyko jako główne ramy interpretacyjne współczesnych społeczeństw, „Humanizacja Pracy” 2016, vol. 49, nr 1 (283).
Google Scholar
Ważny J., Etyka w pracach naukowych, „Forum Akademickie” 2007, nr 5, https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2007/05/etyka-w-pracach-naukowych/.
Google Scholar
Weber M., Nauka jako zawód i powołanie, tłum. P. Dybel [w:] M. Weber, red. Z. Krasnodębski, WP, Warszawa 1999.
Google Scholar
Weber M., Sens „wolnej od wartościowań” socjologii i ekonomii [w:] Problemy socjologii wiedzy, red. A. Chmielecki, S. Czerniak, J. Niżnik, S. Rainko, PWN, Warszawa 1985 [1917].
Google Scholar
Znaniecki F., The Method of Sociology, Farrar & Rinehart, Inc., New York 1934.
Google Scholar
Zoll A., Komentarz do kodeksu etyki naukowca, „Forum Akademickie” 2013, nr 1, https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2013/01/kronika-wydarzen/kodeks-etyki-naukowca/#.
Google Scholar
http://ec.europa.eu/euraxess/pdf/brochure_rights/kina21620b8c_pl.pdf
Google Scholar
http://www.krasp.org.pl/pl/archiwum_prezydia/archiwum_prezydia
Google Scholar
https://www.ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/2016_zalecenia_Rady_NCN_dot_etyki_badan.pdf
Google Scholar
http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci-ministerstwo/nowe-zasady-uznawania-wyksztalceniazdobytego-na-slowacji.html
Google Scholar
www.pts.org.pl/public/upload/kodeks.pdf
Google Scholar