Kultura zaufania w relacji firma – pracownik
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.18.3.05Słowa kluczowe:
trust, social capital, business ethics, working conditionsAbstrakt
A culture of trust leads to better use of knowledge and human skills, so important in an economy based on knowledge, innovation and change. Polish society is characterized by a culture of distrust, and this atmosphere translates into interpersonal relationships in companies. The challenge is therefore to recognize the conditions for building and strengthening organizational trust. Trust is related to personal reliability, which means respecting moral norms and the rights of others. Focusing on the company-employee relationship, in this paper the author has set herself the goal of recognising how – in the context of ethical standards – the culture of trust is shaped in companies in Poland. The introductory – theoretical – part of the study looks at the role of trust in the functioning of an organization. The empirical part includes the available research on moral standards and trust in Polish enterprises. The summary points to the conclusions of the analysis undertaken.Bibliografia
Najlepsze Miejsca Pracy w Polsce, http://hrstandard.pl/2014/03/26/24-najlepsze-miejscapracy-w-polsce/#more-29736
Google Scholar
Bourdieu P., The Forms of Capital [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, red. J.G. Richardson, Greenwood, New York 1985.
Google Scholar
Bratnicki M., Spojrzenie na kapitał intelektualny z punktu widzenia wartości przedsiębiorstwa [w:] Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym, red. J. Duraj, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1999.
Google Scholar
Coleman J.S., Foundations of Social Theory, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London, England 1990.
Google Scholar
Coleman J.S., Norms as Social Capital [w:] Economic Imperialism: The Economic Method applied outside the Field of Economics, red. G. Radnitzky, P. Bernholz, Paragon House Publishers, New York 1987.
Google Scholar
Covey S.R., R.R. Merrill, The Speed of Trust, Free Press, New York 2006.
Google Scholar
Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, red. J. Czapiński, T. Panek, http://analizy.mpips.gov.pl/images/stories/publ_i_raporty/DS2013/Raport_glowny_Diagnoza_Spoleczna_2013.pdf
Google Scholar
Dobija D., Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
Google Scholar
Dyer J.H., W.C. Chu, The Role of Trustworhiness in Reducing Transaction Costs and Improving Performance: Empirical Evidence from the United States, Japan, and Korea, „Organization Science” 2003, nr 14 (1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.14.1.57.12806
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN, Warszawa 1997.
Google Scholar
Handy C., Trust and the Virtual Organization, „Harvard Business Review” 1995, nr 73 (3).
Google Scholar
Januszek H., Kapitał społeczny na rynku pracy [w:] Kapitał społeczny – aspekty teoretyczne i praktyczne, red. H. Januszek, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2004.
Google Scholar
Keeley B., Human Capital: How what you know shapes your life, OECD, Geneva 2007.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1787/9789264029095-en
Kumar N., The Power of Trust in Manufacturer-retailer Relationships, „Harvard Business Review” 1996, nr 74 (6).
Google Scholar
Malinowski K., Listy najlepszych miejsc pracy Polska 2015 ogłoszone!, http://www.greatplacetowork.pl/publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/824-listy-najlepszychmiejsc-pracy-polska-2015-ogloszone
Google Scholar
McEvily B., V.A. Perrone, A. Zaheer, Trust as an Organizing Principle, „Organization Science” 2003, nr 14 (1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.14.1.91.12814
Młokosiewicz M., Budowa kapitału społecznego poprzez realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności w biznesie [w:] Wybrane aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu, red. E. Mazur-Wierzbicka, seria Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Z. 4, Volumina.
Google Scholar
Polacy nie ufają szefom, http://procontent.pl/2013/01/10/polacy-nie-ufaja-szefom/
Google Scholar
Polacy nisko oceniają uczciwość swoich pracodawców, http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-nisko-oceniaja-uczciwosc-swoich-pracodawcow-2770320.html
Google Scholar
Pracownicy oczekują standardów, http://taxand.pl/attachments/Expert/HR_Pracownicy%20oczekuja%20standardow.pdf
Google Scholar
Putnam R., Bowling alone. The Collapse and Revival of American Community, Simon & Schuster, New York 2000.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/358916.361990
Putnam R., Demokracja w działaniu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
Google Scholar
Religijność a zasady moralne, Komunikat z badań CBOS nr 15/2014, CBOS, Warszawa 2014.
Google Scholar
Rose-Ackerman S., Trust, Honesty and Corruption: Reflection on the State Building Process, „European Journal of Sociology” 2001, vol. 42.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.283429
Rynek pracy: osiąganie sukcesów nie jest możliwe bez prawa do popełniania błędów, http://www.greatplacetowork.pl/publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/664-rynek-pracy-osiaganie-sukcesow-nie-jest-mozliwe-bez-prawa-do-popelniania-bledow
Google Scholar
Seligman A.B., The Problem of Trust, Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1997.
Google Scholar
Sink D.S., W.T. Morris, C.S. Johnston, By What Method?, IIE Engineering and Management Press, Norcross 1995.
Google Scholar
Sztompka P., Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji [w:] Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Znak, Kraków 2005.
Google Scholar
Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
Google Scholar
Tylko praktykowane wartości mogą przyczynić się do sukcesu firmy, http://hrstandard.pl/2013/12/27/work-service-tylko-praktykowane-wartosci-moga-przyczynic-sie-do-sukcesu-firmy/
Google Scholar
Wallis J., P. Killerby, B. Dollery, Social Econopmics and Social Capital, „International Journal of Social Economics” 2004, nr 31 (3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/03068290410518238
Wang R., B. Rubenstein-Montano, The Value of Trust in Knowledge Sharing [w:] Knowledge Management: Current Issues and Challenges, red. E. Coakes, IGI Publishing, Hershey 2003.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-93177-751-3.ch010
Westlund H., F. Adam, Social Capital and Economic Performance: A Meta-analysis of 65 Studies, „European Planning Studies” 2010, vol. 18, nr 6.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09654311003701431
Wilson P.N., A.M. Kennedy, Trustwothiness as an Economic Asset, „International Food and Agrobusiness Management Review” 1999, nr 2 (2).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1096-7508(00)00020-3
Zakrzewski M., Gdzie szukać wspaniałego miejsca pracy, http://www.greatplacetowork.pl/publikacje-i-wydarzenia/blogi-i-aktualnosci/801-gdzie-szukac-wspanialego-miejsca-pracy
Google Scholar
Zaufanie w relacjach międzyludzkich, Komunikat z badań CBOS nr 29/2014, CBOS, Warszawa luty 2014, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_029_14.PDF
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.