Etyka mediosfery

Autor

  • bp Adam Lepa Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.04

Słowa kluczowe:

mediosphere, mediogram, education for reception of media, the ethical aspect of mediosphere

Abstrakt

The paper presents the structure and functioning of mediosphere and then discusses it in the context of ethics. It is a phenomenon which belongs to the domain of environment, and therefore exhibits a high level of effectiveness. Mediosphere is an environment generated by the media which are used by people. The human being is the most important element of this environment and influences it in a peculiar way. Hence, each mediosphere is different. The structure and functioning of mediosphere is affected by its layers, namely logosphere, iconosphere, sonosphere, and galenosphere. A consequence of the ‘environmental’ nature of mediosphere is that negative effects of particular phenomena pertaining to the activity of the media are cumulated. Therefore, the ethical aspects of mediosphere are very important and topical. Reflections on this facet of mediosphere may prove useful for both people involved in the media and teachers, whose task, among others, is to prepare students for an adequate reception of what is offered by the press, radio, television, and the Internet. The discussion includes reference to examples of studies by those Western authors who propose practical guidelines and precautionary measures to prevent violation of ethical principles in the functioning of mediosphere.

Bibliografia

Adam J.M., M. Bonhomm, L’argumentation publicitaire, Armand Colin, Paris 2007.
Google Scholar

Ajassa M., Comunicazioni sociali e giornalismo, Urbaniàna University Press, Roma 1985.
Google Scholar

Balle F., Introduction aux médias, Paris 1994.
Google Scholar

Baragli E., Comunicazione e pastorale, Studio Romano Della Comunicazione Sociale, Roma 1974.
Google Scholar

Barbato A., Come si manipola l’informazione, Editori Riuniti, Roma 1996.
Google Scholar

Baudry P., La pornographie et ses images, Armand Colin, Paris 2001.
Google Scholar

Baudry Y., Image de la pédagogie, pédagogie de l’image, Maisonneuve et Larose, Paris 1998.
Google Scholar

Benedykt XVI, Środki przekazu: Sieć komunikacji, jedności i współpracy. Orędzie na XL Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, „L’ Osservatore Romano” 2006, nr 4.
Google Scholar

Bernardin J., Comment les enfant entrent dans la culture écrite, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar

Bionda M.L., D. Viganò, A. Bourlot, I mondi comunicazione. I modi comunicazione, Centro Ambrosiano, Milano 1997.
Google Scholar

Bis D., Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania do korzystania ze środków społecznego komunikowania, „Roczniki Nauk Społecznych” 2002, t. XXX, z. 2.
Google Scholar

Blanc N., D. Brouillet, Comprendre un texte. L’évaluation des processus cognitifs, Éditions in Press 2005.
Google Scholar

Brates M., Człowiek i jego środowisko, PWN, Warszawa 1967.
Google Scholar

Breton Ph., Éloge de la parole, Éditions La Découverte, Paris 2003.
Google Scholar

Breton Ph., L’argumentation dans la communication, Éditions La Découverte, Paris 2007.
Google Scholar

Breton Ph., La parole manipulée, Éditions La Découvert, Paris 2000.
Google Scholar

Breton Ph., Le culte de l’Internet. Une menace pour le lien social?, Éditios La Découverte, Paris 2000.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/dec.breto.2000.02

Cadet Ch., R. Charles, J.L. Galus, La communication par l’image, Éditions Nathan, Paris 1990.
Google Scholar

Charaudeau P., Les médias et l’information, Éditions De Boeck Université, Bruxelles 2005.
Google Scholar

Chauveau G., Comment l’enfant devient lécteur. Pour une psychologie cognitive et culturelle de la lecture, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar

Chomsky N., Il potere dei media, Vallecchi Editore, Firenze 1994.
Google Scholar

Christians C.G. (i in.), Media Ethics, Longman, New York 1998.
Google Scholar

Cournarie L., L’imagination, Armand Colin, Paris 2006.
Google Scholar

Couture X., La dictature de l’ émotion. Où va la télévision?, Éditions Louis Audibert, Paris 2005.
Google Scholar

D’Almeida F., Image et propagande, Casterman, Paris 1995.
Google Scholar

Dayan A., La publicité, Presses Universitaires de France, Paris 1988.
Google Scholar

Drzewiecki P., Renesans słowa. Wychowanie do logosfery w kulturze audiowizualnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
Google Scholar

Ducompte J.M., La censure, Éditions MILAN, Toulouse 2007.
Google Scholar

Duguay B., Consommation et lux. La voie de l’excès et de l’illusion, Montréal 2007.
Google Scholar

Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 1997.
Google Scholar

Ellul J., Propaganda. The Formation of Men’s Attitudes, Vintage Books Edition, New York 1973.
Google Scholar

Fabris A., Etica della comunicazione, Carocci Donzelli Editore, Roma 2008.
Google Scholar

Filas R., Aktywność czytelnicza Polaków przełomu wieków, „Zeszyty Prasoznawcze” 2001, nr 3–4.
Google Scholar

Fize M., Les menteurs, Les Éditions de l’Homme, Montréal 2007.
Google Scholar

Flichy P., L’imaginaire d’Internet, Éditions La Découverte, Paris 2001.
Google Scholar

Francione G., D.G. De Bono, Vademecum del consumatore. Contro la pubblicità ingannevole, Editori di Comunicazione Lupetti, Milano 1994.
Google Scholar

Garcin J., Nouvelles mythologies, Éditions du Seuil, Paris 2007.
Google Scholar

Garrigou A., L’ivresse des sondages. Éditions La Découverte, Paris 2006.
Google Scholar

Gauthier A., L’impact de l’image, L’Harmattan, Paris 1993.
Google Scholar

Genovesi A., Etica e media, Monte Università Parma, Parma 2005.
Google Scholar

Gervereau L., Les images qui mentent, Éditions du Seuil, Paris 2000.
Google Scholar

Gervereau L., Voir, comprendre, analyser les images, Éditions La Découverte, Paris 1997.
Google Scholar

Ghiglione R., L’homme communicant, Armand Colin, Paris 1986.
Google Scholar

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Google Scholar

Goffredo D., L. Vantaggio, Dietro la pubblicità. Guida alla formazione critica dei recettori, Edizioni Paoline, Milano 1987.
Google Scholar

Gonnet J., Les médias et la curiosité du monde, Presses Univeritaires de France, Paris 2003.
Google Scholar

Hargreaves I., Journalism, Oxford University Press, New York 2005.
Google Scholar

Heinderyckx F., La malinformation, Éditions Labor. Bruxelles 2003.
Google Scholar

Holloway R., Beyond the Image, Film Oikoumene, Geneva 1977.
Google Scholar

Ianni Di M., La verità nel comunicare, Vere In, Roma 1999.
Google Scholar

Iannotta D., La comunicazione fra simbolo e immagine, Effata Editrice, Torino 2004.
Google Scholar

Immagimi e ragione nell’età dei mass-media, red. G. Lazzati, Pubblicazioni dell’ Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano 1983.
Google Scholar

Iris A., Les autoroutes de l’information, Presses Universitaires de France, Paris 1997.
Google Scholar

Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000, nr 4.
Google Scholar

Jallot N., Manipulation de l’opinion, Éditions Stock, Paris 2007.
Google Scholar

Jan Paweł II, Wielka praca nad mową, „L’ Osservatore Romano” 1991, nr 5.
Google Scholar

Joly M., Introduction à l’analyse de l’image, Éditions Nathan, Paris 2000.
Google Scholar

Josien M., Techniques de communication interpersonnelle, Éditions d’Organisation, Paris 2004.
Google Scholar

Jost F., Introduction à l’analyse de la télévision, Ellipses Édition, Paris 1999.
Google Scholar

Jost F., Le culte du banal. Du Duchamp à la télé-réalité, CNRS Éditions, Paris 2007.
Google Scholar

Joule R.V., J.L. Beaovois, Pelit traité de manipulation à l’usage de honnêtes gens, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1987.
Google Scholar

Keen S., Faces of the Enemy, Harper Collins, San Francisco 1991.
Google Scholar

Klapper J.T., The Effects of Mass Communication, The Free Press, New York 1960.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/006189

Kunowski S., O czynnikach rozwoju człowieka – dyskusyjnie, „Roczniki Filozoficzne” 1969, t. XVII, z. 4.
Google Scholar

Kunowski S., Pojęcie środowiska i jego klasyfikacja, „Sprawozdania Tow. Nauk. KUL” 1967, nr 15.
Google Scholar

La Borderie R., Éducation à l’image e aux médias, NATHAN, Paris 1999.
Google Scholar

La violence de l’image, red. F. Houssier, Éditions in Press, Paris 2008.
Google Scholar

Ladjali C., Mauvaise langue, Éditions du Seuil, Paris 2008.
Google Scholar

Lazar J., L’opinion publique, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
Google Scholar

Legutko R., Czasy wielkiej imitacji, Wydawnictwo Arcana, Kraków 1998.
Google Scholar

Lepa A., Dlaczego pedagogika mezologiczna?, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2007, t. 16.
Google Scholar

Lepa A., Etyczne i wychowawcze aspekty opinii publicznej, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 2, s. 109-119.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.2.10

Lepa A., Funkcja ciszy w wychowaniu do mediów, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2009.
Google Scholar

Lepa A., Funkcja logosfery w wychowaniu do mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2006.
Google Scholar

Lepa A., Iluzja w mass mediach [w:] Oblicza iluzji, red. H. Kiereś, Wydawnictwo WSKSiM, Toruń 2003.
Google Scholar

Lepa A., Informacja w kształtowaniu postaw człowieka a społeczeństwo komunikacji, „Paedagogia Christiana”, 2009, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2009.006

Lepa A., Magia obrazu, „Łódzkie Studia Teologiczne” 1997, t. 6.
Google Scholar

Lepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999.
Google Scholar

Lepa A., Poprawność i błąd w pedagogii rodziny wielkomiejskiej [w:] Studia teologiczne, red. E. Kopeć, M. Rusecki, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1979, t. 2.
Google Scholar

Lepa A., Świat manipulacji, Wydawnictwo Tygodnika „Niedziela”, Częstochowa 1997.
Google Scholar

Les cultes médiatiques, red. Ph. Le Guern, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2002.
Google Scholar

Les images et l’Image, red. B. Lejeune, Éditions de la Différence, Paris 2003.
Google Scholar

Machado Da Silva J., Les technologie de l’imaginaire. Médias et culture à l’ère de la cammunication totale, La Table Ronde, Paris 2008.
Google Scholar

Maingueneau D., Analyser les textes de de communication, Armand Colin, Paris 2009.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v1i1.179

Mander J., Four Arguments for the Elimination of Television, QUILL, New York 1978.
Google Scholar

Marion J.L., Ślepy w Siloe, czyli odniesienie obrazu do oryginału, „Communio”, 1990, nr 2.
Google Scholar

Mathien M., Les journalistes, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
Google Scholar

Médias. Introduction à la presse, la radio et la télévision, red. C.J. Bertrand, Ellipses Éditions, Paris 1995.
Google Scholar

Missika J.L., La fin de la télévision, Éditions du Seuil, Paris 2006.
Google Scholar

Mondzain M.J., L’image peut-elle tuer?, Bayard Éditions, Paris 2002.
Google Scholar

Mongin O., La violence des images, Éditions du Seuil, Paris 1997.
Google Scholar

Mordarski S., Media w działaniu, Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, Sandomierz–Kraków 2007.
Google Scholar

Mucchielli A., L’art d’influencer. Analyse des techniques de manipulation, Armand Colin, Paris 2000.
Google Scholar

Muizon de F., Le défi de l’ infocommunication, Éditions L’Age d’ Homme, Lausanne 2000.
Google Scholar

Muzet D., La mal info, Éditions del’ Aube, Paris 2006.
Google Scholar

Muzi M., B. De Angelis, Comunicazione, linguaggio, formazione, ANICIA, Roma 2003.
Google Scholar

Natta E., Il linguaggio dell’imagine, Edizioni Pauline, Milano 1986.
Google Scholar

Nouvelles mythologies, red. J. Garcin, Éditions du Seuil, Paris 2007.
Google Scholar

Odchodzenie Jana Pawła II do Domu Ojca w polskich mediach, red. L. Dyczewski, A. Lewek, J. Olędzki, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2008.
Google Scholar

Opinion publique [w:] Lexique des sciences sociales, red. M. Grawitz, Éditions Dallos, Paris 2004.
Google Scholar

Packard V., La persuasion clandestin, Calmann-Lévy, Paris 1989.
Google Scholar

Pati L., Pedagogia della comunicazione educativa, Editrice La Scuola, Brescia 1991.
Google Scholar

Pergnier M., La désinformation par les mots, Éditions du Rocher, Monaco 2004.
Google Scholar

Petit M., Éloge de la lecture, Éditions Belin, Paris 2002.
Google Scholar

Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Wrocław–Kraków 1960.
Google Scholar

Pighin C., Pastorale della comunicazione, Urbaniàna University Press, Roma 2004.
Google Scholar

Pogorzelski I., Nośniki dźwięku, „Aktualności Telewizyjne” 1995, nr 6.
Google Scholar

Porcher L., Télévision, culture, éducation, Armand Colin, Paris 1994.
Google Scholar

Postman N., S. Powers, How to Watch TV News, Penguin Books, London 2008.
Google Scholar

Poty M., L’illusion de communiquer, L’Harmattan, Paris 2004.
Google Scholar

Pratkanis A.R., E. Aronson, Age of Propaganda. The Everyday Use and Abuse of Persuasion, W.H. Freeman and Company, New York Public Opinion [w:] Dictionary of Media Studies, red. N. Abercrombie, B. Longhurst, Penguin Books, London 2007.
Google Scholar

Quilliot R., L’illusion, Presses Universitaires de France, Paris 1996.
Google Scholar

Ramonet I., Propagandes silencieuses, Gallimard, Paris 2001.
Google Scholar

Saillant J.M., La dimension médiatique, Ellipses, Paris 1996.
Google Scholar

Multimedialità – epoca nuova di vita, red. M. Lepori, Edizioni Solidarietà, Rimini 1996.
Google Scholar

Salerno A., Violenza In TV. Il raporto di Los Angeles, Donzelli Editore, Milano 1996.
Google Scholar

Sandoval V., Les autoroutes de l’information, Hermes, Paris 1995.
Google Scholar

Saouter C., Images et socétés, Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal 2003.
Google Scholar

Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Google Scholar

Sartori G., Homo videns. Televisione e post-pensiero, Ediotori Laterza, Roma 1999.
Google Scholar

Sauvageot A., Voirs et savoir. Esquisse d’une sociologie du regard, Presses Universitaires de France, Paris 1994.
Google Scholar

Schiffrin A., La rentabilité est l’ennemie de l’information [w:] Médias, mensonges et démocratie, red. J.P. Gélard, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2005.
Google Scholar

Schiller H.I., Sternicy świadomości, tłum. z ang., Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1976.
Google Scholar

Schudson M., The Power of News, Harvard University Press, London 1996.
Google Scholar

Siek S., Pranie mózgu, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1995.
Google Scholar

Sośnicki K., Teoria środków wychowania, PWN, Warszawa 1973.
Google Scholar

Stauber J., S. Rampton, L’industrie du mensonge, Agone, Marseille 2004.
Google Scholar

Television. The Critical View, red. H. Newcomb, Oxford University Press, New York 1994.
Google Scholar

Testa A., La parola immaginata, Pratiche Editrice, Torino 1996.
Google Scholar

Verspieren M.C., La télévision. La viol des consciences, Éditions FAVER, Paris 1997.
Google Scholar

Vetraino-Soulard M.C., Lire une image. Analyse de contenu iconique, Armand Colin, Paris 1993.
Google Scholar

Walton D., Media Argumentation. Dialectic. Persuasion and Rhetoric, Cambridge University Press, New York 2007.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511619311

Wincławski W., Środowisko wychowawcze, „Studia Pedagogiczne” 1974, vol. XXXII.
Google Scholar

Woodrow A., Information, manipulation, Éditions du Felin, Paris 1990.
Google Scholar

Woodrow A., Les médias. Quatrième pouvoir ou cinquième colonne?, Éditions du Félin, Paris 1996.
Google Scholar

Wunenburger J.J., L’imaginaire, Presses Universitaires de France, Paris 2003.
Google Scholar

Wychowanie i środowisko, red. B. Passini, T. Pilch, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
Google Scholar

Zanacchi A., Opinione pubblica. Mass media. Propaganda, Libreria Ateneo Salesiano, Roma 2006.
Google Scholar

Zaniewski R., Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Éditions Casterman, Tournai 1952.
Google Scholar

Zizola G., La Chiesa nei media, Società Editrice Internazionale, Torino 1996.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2010-05-15

Jak cytować

Lepa, bp A. (2010). Etyka mediosfery. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 13(1), 43–56. https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.04

Numer

Dział

Artykuł