Etyka mediosfery
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.13.1.04Słowa kluczowe:
mediosphere, mediogram, education for reception of media, the ethical aspect of mediosphereAbstrakt
The paper presents the structure and functioning of mediosphere and then discusses it in the context of ethics. It is a phenomenon which belongs to the domain of environment, and therefore exhibits a high level of effectiveness. Mediosphere is an environment generated by the media which are used by people. The human being is the most important element of this environment and influences it in a peculiar way. Hence, each mediosphere is different. The structure and functioning of mediosphere is affected by its layers, namely logosphere, iconosphere, sonosphere, and galenosphere. A consequence of the ‘environmental’ nature of mediosphere is that negative effects of particular phenomena pertaining to the activity of the media are cumulated. Therefore, the ethical aspects of mediosphere are very important and topical. Reflections on this facet of mediosphere may prove useful for both people involved in the media and teachers, whose task, among others, is to prepare students for an adequate reception of what is offered by the press, radio, television, and the Internet. The discussion includes reference to examples of studies by those Western authors who propose practical guidelines and precautionary measures to prevent violation of ethical principles in the functioning of mediosphere.Bibliografia
Adam J.M., M. Bonhomm, L’argumentation publicitaire, Armand Colin, Paris 2007.
Google Scholar
Ajassa M., Comunicazioni sociali e giornalismo, Urbaniàna University Press, Roma 1985.
Google Scholar
Balle F., Introduction aux médias, Paris 1994.
Google Scholar
Baragli E., Comunicazione e pastorale, Studio Romano Della Comunicazione Sociale, Roma 1974.
Google Scholar
Barbato A., Come si manipola l’informazione, Editori Riuniti, Roma 1996.
Google Scholar
Baudry P., La pornographie et ses images, Armand Colin, Paris 2001.
Google Scholar
Baudry Y., Image de la pédagogie, pédagogie de l’image, Maisonneuve et Larose, Paris 1998.
Google Scholar
Benedykt XVI, Środki przekazu: Sieć komunikacji, jedności i współpracy. Orędzie na XL Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, „L’ Osservatore Romano” 2006, nr 4.
Google Scholar
Bernardin J., Comment les enfant entrent dans la culture écrite, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar
Bionda M.L., D. Viganò, A. Bourlot, I mondi comunicazione. I modi comunicazione, Centro Ambrosiano, Milano 1997.
Google Scholar
Bis D., Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania do korzystania ze środków społecznego komunikowania, „Roczniki Nauk Społecznych” 2002, t. XXX, z. 2.
Google Scholar
Blanc N., D. Brouillet, Comprendre un texte. L’évaluation des processus cognitifs, Éditions in Press 2005.
Google Scholar
Brates M., Człowiek i jego środowisko, PWN, Warszawa 1967.
Google Scholar
Breton Ph., Éloge de la parole, Éditions La Découverte, Paris 2003.
Google Scholar
Breton Ph., L’argumentation dans la communication, Éditions La Découverte, Paris 2007.
Google Scholar
Breton Ph., La parole manipulée, Éditions La Découvert, Paris 2000.
Google Scholar
Breton Ph., Le culte de l’Internet. Une menace pour le lien social?, Éditios La Découverte, Paris 2000.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/dec.breto.2000.02
Cadet Ch., R. Charles, J.L. Galus, La communication par l’image, Éditions Nathan, Paris 1990.
Google Scholar
Charaudeau P., Les médias et l’information, Éditions De Boeck Université, Bruxelles 2005.
Google Scholar
Chauveau G., Comment l’enfant devient lécteur. Pour une psychologie cognitive et culturelle de la lecture, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar
Chomsky N., Il potere dei media, Vallecchi Editore, Firenze 1994.
Google Scholar
Christians C.G. (i in.), Media Ethics, Longman, New York 1998.
Google Scholar
Cournarie L., L’imagination, Armand Colin, Paris 2006.
Google Scholar
Couture X., La dictature de l’ émotion. Où va la télévision?, Éditions Louis Audibert, Paris 2005.
Google Scholar
D’Almeida F., Image et propagande, Casterman, Paris 1995.
Google Scholar
Dayan A., La publicité, Presses Universitaires de France, Paris 1988.
Google Scholar
Drzewiecki P., Renesans słowa. Wychowanie do logosfery w kulturze audiowizualnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
Google Scholar
Ducompte J.M., La censure, Éditions MILAN, Toulouse 2007.
Google Scholar
Duguay B., Consommation et lux. La voie de l’excès et de l’illusion, Montréal 2007.
Google Scholar
Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 1997.
Google Scholar
Ellul J., Propaganda. The Formation of Men’s Attitudes, Vintage Books Edition, New York 1973.
Google Scholar
Fabris A., Etica della comunicazione, Carocci Donzelli Editore, Roma 2008.
Google Scholar
Filas R., Aktywność czytelnicza Polaków przełomu wieków, „Zeszyty Prasoznawcze” 2001, nr 3–4.
Google Scholar
Fize M., Les menteurs, Les Éditions de l’Homme, Montréal 2007.
Google Scholar
Flichy P., L’imaginaire d’Internet, Éditions La Découverte, Paris 2001.
Google Scholar
Francione G., D.G. De Bono, Vademecum del consumatore. Contro la pubblicità ingannevole, Editori di Comunicazione Lupetti, Milano 1994.
Google Scholar
Garcin J., Nouvelles mythologies, Éditions du Seuil, Paris 2007.
Google Scholar
Garrigou A., L’ivresse des sondages. Éditions La Découverte, Paris 2006.
Google Scholar
Gauthier A., L’impact de l’image, L’Harmattan, Paris 1993.
Google Scholar
Genovesi A., Etica e media, Monte Università Parma, Parma 2005.
Google Scholar
Gervereau L., Les images qui mentent, Éditions du Seuil, Paris 2000.
Google Scholar
Gervereau L., Voir, comprendre, analyser les images, Éditions La Découverte, Paris 1997.
Google Scholar
Ghiglione R., L’homme communicant, Armand Colin, Paris 1986.
Google Scholar
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Google Scholar
Goffredo D., L. Vantaggio, Dietro la pubblicità. Guida alla formazione critica dei recettori, Edizioni Paoline, Milano 1987.
Google Scholar
Gonnet J., Les médias et la curiosité du monde, Presses Univeritaires de France, Paris 2003.
Google Scholar
Hargreaves I., Journalism, Oxford University Press, New York 2005.
Google Scholar
Heinderyckx F., La malinformation, Éditions Labor. Bruxelles 2003.
Google Scholar
Holloway R., Beyond the Image, Film Oikoumene, Geneva 1977.
Google Scholar
Ianni Di M., La verità nel comunicare, Vere In, Roma 1999.
Google Scholar
Iannotta D., La comunicazione fra simbolo e immagine, Effata Editrice, Torino 2004.
Google Scholar
Immagimi e ragione nell’età dei mass-media, red. G. Lazzati, Pubblicazioni dell’ Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano 1983.
Google Scholar
Iris A., Les autoroutes de l’information, Presses Universitaires de France, Paris 1997.
Google Scholar
Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000, nr 4.
Google Scholar
Jallot N., Manipulation de l’opinion, Éditions Stock, Paris 2007.
Google Scholar
Jan Paweł II, Wielka praca nad mową, „L’ Osservatore Romano” 1991, nr 5.
Google Scholar
Joly M., Introduction à l’analyse de l’image, Éditions Nathan, Paris 2000.
Google Scholar
Josien M., Techniques de communication interpersonnelle, Éditions d’Organisation, Paris 2004.
Google Scholar
Jost F., Introduction à l’analyse de la télévision, Ellipses Édition, Paris 1999.
Google Scholar
Jost F., Le culte du banal. Du Duchamp à la télé-réalité, CNRS Éditions, Paris 2007.
Google Scholar
Joule R.V., J.L. Beaovois, Pelit traité de manipulation à l’usage de honnêtes gens, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 1987.
Google Scholar
Keen S., Faces of the Enemy, Harper Collins, San Francisco 1991.
Google Scholar
Klapper J.T., The Effects of Mass Communication, The Free Press, New York 1960.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/006189
Kunowski S., O czynnikach rozwoju człowieka – dyskusyjnie, „Roczniki Filozoficzne” 1969, t. XVII, z. 4.
Google Scholar
Kunowski S., Pojęcie środowiska i jego klasyfikacja, „Sprawozdania Tow. Nauk. KUL” 1967, nr 15.
Google Scholar
La Borderie R., Éducation à l’image e aux médias, NATHAN, Paris 1999.
Google Scholar
La violence de l’image, red. F. Houssier, Éditions in Press, Paris 2008.
Google Scholar
Ladjali C., Mauvaise langue, Éditions du Seuil, Paris 2008.
Google Scholar
Lazar J., L’opinion publique, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
Google Scholar
Legutko R., Czasy wielkiej imitacji, Wydawnictwo Arcana, Kraków 1998.
Google Scholar
Lepa A., Dlaczego pedagogika mezologiczna?, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2007, t. 16.
Google Scholar
Lepa A., Etyczne i wychowawcze aspekty opinii publicznej, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 2, s. 109-119.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.2.10
Lepa A., Funkcja ciszy w wychowaniu do mediów, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2009.
Google Scholar
Lepa A., Funkcja logosfery w wychowaniu do mediów, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2006.
Google Scholar
Lepa A., Iluzja w mass mediach [w:] Oblicza iluzji, red. H. Kiereś, Wydawnictwo WSKSiM, Toruń 2003.
Google Scholar
Lepa A., Informacja w kształtowaniu postaw człowieka a społeczeństwo komunikacji, „Paedagogia Christiana”, 2009, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2009.006
Lepa A., Magia obrazu, „Łódzkie Studia Teologiczne” 1997, t. 6.
Google Scholar
Lepa A., Mity i obrazy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1999.
Google Scholar
Lepa A., Poprawność i błąd w pedagogii rodziny wielkomiejskiej [w:] Studia teologiczne, red. E. Kopeć, M. Rusecki, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1979, t. 2.
Google Scholar
Lepa A., Świat manipulacji, Wydawnictwo Tygodnika „Niedziela”, Częstochowa 1997.
Google Scholar
Les cultes médiatiques, red. Ph. Le Guern, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2002.
Google Scholar
Les images et l’Image, red. B. Lejeune, Éditions de la Différence, Paris 2003.
Google Scholar
Machado Da Silva J., Les technologie de l’imaginaire. Médias et culture à l’ère de la cammunication totale, La Table Ronde, Paris 2008.
Google Scholar
Maingueneau D., Analyser les textes de de communication, Armand Colin, Paris 2009.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v1i1.179
Mander J., Four Arguments for the Elimination of Television, QUILL, New York 1978.
Google Scholar
Marion J.L., Ślepy w Siloe, czyli odniesienie obrazu do oryginału, „Communio”, 1990, nr 2.
Google Scholar
Mathien M., Les journalistes, Presses Universitaires de France, Paris 1995.
Google Scholar
Médias. Introduction à la presse, la radio et la télévision, red. C.J. Bertrand, Ellipses Éditions, Paris 1995.
Google Scholar
Missika J.L., La fin de la télévision, Éditions du Seuil, Paris 2006.
Google Scholar
Mondzain M.J., L’image peut-elle tuer?, Bayard Éditions, Paris 2002.
Google Scholar
Mongin O., La violence des images, Éditions du Seuil, Paris 1997.
Google Scholar
Mordarski S., Media w działaniu, Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, Sandomierz–Kraków 2007.
Google Scholar
Mucchielli A., L’art d’influencer. Analyse des techniques de manipulation, Armand Colin, Paris 2000.
Google Scholar
Muizon de F., Le défi de l’ infocommunication, Éditions L’Age d’ Homme, Lausanne 2000.
Google Scholar
Muzet D., La mal info, Éditions del’ Aube, Paris 2006.
Google Scholar
Muzi M., B. De Angelis, Comunicazione, linguaggio, formazione, ANICIA, Roma 2003.
Google Scholar
Natta E., Il linguaggio dell’imagine, Edizioni Pauline, Milano 1986.
Google Scholar
Nouvelles mythologies, red. J. Garcin, Éditions du Seuil, Paris 2007.
Google Scholar
Odchodzenie Jana Pawła II do Domu Ojca w polskich mediach, red. L. Dyczewski, A. Lewek, J. Olędzki, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2008.
Google Scholar
Opinion publique [w:] Lexique des sciences sociales, red. M. Grawitz, Éditions Dallos, Paris 2004.
Google Scholar
Packard V., La persuasion clandestin, Calmann-Lévy, Paris 1989.
Google Scholar
Pati L., Pedagogia della comunicazione educativa, Editrice La Scuola, Brescia 1991.
Google Scholar
Pergnier M., La désinformation par les mots, Éditions du Rocher, Monaco 2004.
Google Scholar
Petit M., Éloge de la lecture, Éditions Belin, Paris 2002.
Google Scholar
Pieter J., Poznawanie środowiska wychowawczego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Wrocław–Kraków 1960.
Google Scholar
Pighin C., Pastorale della comunicazione, Urbaniàna University Press, Roma 2004.
Google Scholar
Pogorzelski I., Nośniki dźwięku, „Aktualności Telewizyjne” 1995, nr 6.
Google Scholar
Porcher L., Télévision, culture, éducation, Armand Colin, Paris 1994.
Google Scholar
Postman N., S. Powers, How to Watch TV News, Penguin Books, London 2008.
Google Scholar
Poty M., L’illusion de communiquer, L’Harmattan, Paris 2004.
Google Scholar
Pratkanis A.R., E. Aronson, Age of Propaganda. The Everyday Use and Abuse of Persuasion, W.H. Freeman and Company, New York Public Opinion [w:] Dictionary of Media Studies, red. N. Abercrombie, B. Longhurst, Penguin Books, London 2007.
Google Scholar
Quilliot R., L’illusion, Presses Universitaires de France, Paris 1996.
Google Scholar
Ramonet I., Propagandes silencieuses, Gallimard, Paris 2001.
Google Scholar
Saillant J.M., La dimension médiatique, Ellipses, Paris 1996.
Google Scholar
Multimedialità – epoca nuova di vita, red. M. Lepori, Edizioni Solidarietà, Rimini 1996.
Google Scholar
Salerno A., Violenza In TV. Il raporto di Los Angeles, Donzelli Editore, Milano 1996.
Google Scholar
Sandoval V., Les autoroutes de l’information, Hermes, Paris 1995.
Google Scholar
Saouter C., Images et socétés, Les Presses de l’Université de Montréal, Montréal 2003.
Google Scholar
Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Google Scholar
Sartori G., Homo videns. Televisione e post-pensiero, Ediotori Laterza, Roma 1999.
Google Scholar
Sauvageot A., Voirs et savoir. Esquisse d’une sociologie du regard, Presses Universitaires de France, Paris 1994.
Google Scholar
Schiffrin A., La rentabilité est l’ennemie de l’information [w:] Médias, mensonges et démocratie, red. J.P. Gélard, Presses Universitaires de Rennes, Rennes 2005.
Google Scholar
Schiller H.I., Sternicy świadomości, tłum. z ang., Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1976.
Google Scholar
Schudson M., The Power of News, Harvard University Press, London 1996.
Google Scholar
Siek S., Pranie mózgu, Wydawnictwo ATK, Warszawa 1995.
Google Scholar
Sośnicki K., Teoria środków wychowania, PWN, Warszawa 1973.
Google Scholar
Stauber J., S. Rampton, L’industrie du mensonge, Agone, Marseille 2004.
Google Scholar
Television. The Critical View, red. H. Newcomb, Oxford University Press, New York 1994.
Google Scholar
Testa A., La parola immaginata, Pratiche Editrice, Torino 1996.
Google Scholar
Verspieren M.C., La télévision. La viol des consciences, Éditions FAVER, Paris 1997.
Google Scholar
Vetraino-Soulard M.C., Lire une image. Analyse de contenu iconique, Armand Colin, Paris 1993.
Google Scholar
Walton D., Media Argumentation. Dialectic. Persuasion and Rhetoric, Cambridge University Press, New York 2007.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511619311
Wincławski W., Środowisko wychowawcze, „Studia Pedagogiczne” 1974, vol. XXXII.
Google Scholar
Woodrow A., Information, manipulation, Éditions du Felin, Paris 1990.
Google Scholar
Woodrow A., Les médias. Quatrième pouvoir ou cinquième colonne?, Éditions du Félin, Paris 1996.
Google Scholar
Wunenburger J.J., L’imaginaire, Presses Universitaires de France, Paris 2003.
Google Scholar
Wychowanie i środowisko, red. B. Passini, T. Pilch, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
Google Scholar
Zanacchi A., Opinione pubblica. Mass media. Propaganda, Libreria Ateneo Salesiano, Roma 2006.
Google Scholar
Zaniewski R., Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Éditions Casterman, Tournai 1952.
Google Scholar
Zizola G., La Chiesa nei media, Società Editrice Internazionale, Torino 1996.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.