Etyka galenosfery
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.17Słowa kluczowe:
galenosphere, structured environment of silence, ethics of galenosphere, education “for silence”Abstrakt
Galenosphere is an environment of silence. The paper addresses the issue of the essence and significance of galenosphere. To this end, it presents the structure and functioning of galenosphere, i.e. its two crucial components. Moreover, the structure of galenosphere includes static and dynamic elements. The latter determine the functioning of this type of environment. Eight most important sectors that affect the operation of galenosphere were identified. Some of them (the culture of language, noise elimination, creating an environment promoting silence and a prayer for silence) contribute to the emergence of a structured environment of silence, whereas others (positive attitude towards calming down, concentration of the mind and emotions, inner concentration and the ability to be silent) constitute components which directly participate in the formation of an environment of silence. A structured environment of silence is the most effective in operation. The paper points out various advantages offered to the human being by a structured galenosphere. The most significant ones include: successful self-improvement, improvement of spoken and written language skills, effective pedagogic activities, establishing good relationships with other people and getting a deeper insight into the sense of life. The discussion leads to the conclusion that the human being should be provided with optimal working conditions and conditions for development in various areas by the formation of a structured galenosphere (in the family, at school, in the office, etc.).Bibliografia
Allport G.W., Osobowość i religia, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1988.
Google Scholar
Basadonna G., Invito al deserto, Àncora Editrice, Milano 2000.
Google Scholar
Bernardin J., Comment les enfants entrent dans la culture écrite, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar
Breton P., D. Le Breton, Le silence et la parole, Éditions Arcanes, Toulouse 2008.
Google Scholar
Breton Ph., Éloge de la parole, Éditions La Découverte, Paris 2003.
Google Scholar
Cànopi A.M., Silenzio, Edizioni Dehoniane Bologna, Bologna 2008.
Google Scholar
Cavallier F., Le langage et la pensée, Paris 2000.
Google Scholar
Chauveau G., Comment l’enfant devient lecteur, Éditions RETZ, Paris 1997.
Google Scholar
Couture X., La dictature de l’émotion, Éditions Louis Audibert, Paris 2005.
Google Scholar
Cusset P.Y., Le lien sociale, Armand Colin, Paris 2007.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1051/futur:20093485
Davis M. H., Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Google Scholar
Duguay B., Consommation et luxe. La voie de l’excès et de l’illusion, Liber, Montréal 2007.
Google Scholar
Écologie des médias, red. P.Y. Badillo, Éditions Bruylant, Bruxelles 2008.
Google Scholar
Fabris A., Etica della comunicazione, Carocci editore, Roma 2008.
Google Scholar
Florin A., Le développement du langage, Dunod, Paris 1999.
Google Scholar
Freeman L., Lettres sur la méditation. Le christianisme face au silence, Éditions Albin Michel, Paris 2007.
Google Scholar
Genovesi A., Etica e media, Monte Università Parma Editore, Parma 2005.
Google Scholar
Gérard-Naef J., Savoir parler. Savoir dire. Savoir communiquer, Delachaux et Niestlé, Paris 1987.
Google Scholar
Grochowski M., Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Google Scholar
Howe R.L., Il miracolo del dialogo, Roma 1996.
Google Scholar
Il linguaggio della pubblicità, red. L. Satta, Mursia Editore, Milano 1991.
Google Scholar
Jachnis A., J.F. Terelak, Psychologia konsumenta i reklamy, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz 1998.
Google Scholar
Jost F., Le culte du banal, CNRS Éditions, Paris 2007.
Google Scholar
Kerbrat-Orecchioni C., La conversation, Éditions du Seuil, Paris 1996.
Google Scholar
Krajewski K., Czy w liturgii jest miejsce na milczenie [w:] Wolność w prawdzie, red. S. Skobel, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1997.
Google Scholar
Kunowski S., O czynnikach rozwoju człowieka – dyskusyjnie, „Roczniki Filozoficzne” 1969, vol. XVII, z. 4.
Google Scholar
La réception, red. C. Méadel, CNRS Éditions, Paris 2009.
Google Scholar
Ladjali C., Mauvaise langue, Éditions du Seuil, Paris 2007.
Google Scholar
Lepa A., Funkcja ciszy w wychowaniu do mediów, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2009, vol. 18.
Google Scholar
Lepa A., Media a postawy, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2003.
Google Scholar
Lepa A., Media w świecie słowa, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2011.
Google Scholar
Lepa A., Obszary „dialogu przez media”, „Paedagogia Christiana” 2010, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2010.010
Lepa A., Poprawność i błąd w pedagogii rodziny wielkomiejskiej [w:] Studia teologiczne, red. E. Kopeć, M. Rusecki, Wydawnictwo KUL, t. 2, Lublin 1979.
Google Scholar
Lepa A., Postulat ciszy w wychowaniu do mediów [w:] Przygotowanie nauczycieli do nauczania odbioru mediów, Wydawnictwo Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej, Opole 2000.
Google Scholar
Lepa A., Zapobieganie uzależnieniu od mediów [w:] Wezwani do działania. Zasoby społeczne w profilaktyce zachowań destrukcyjnych, red. I. Niewiadomska, M. Kalinowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010.
Google Scholar
Les cultes médiatiques. Culture fan et oeuvres, red. Ph. Le Guern, Presses Universitaires de Renne, Rennes 2002.
Google Scholar
Marchwicki P., Koncepcja człowieka w logoterapii, „Seminare” 2002, vol. 18.
Google Scholar
Mazière F., L’analyse du discours, Paris 2005.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/puf.mazie.2005.01
Michel A., Fonction et structure de la famille, „Cahiers Internationaux de Sociologie” 1960, vol. XXIX.
Google Scholar
Miège B., La pensée communicationnelle, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2005.
Google Scholar
Mleczko R., Cisza to Słowa szukanie, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 1997.
Google Scholar
Okla W., Interakcyjne uwarunkowania poczucia sensu życia [w:] Człowiek – Wartości – Sens, red. K. Popielski, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996.
Google Scholar
Olearczyk T., Pedagogia ciszy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Google Scholar
Petit M., Éloge de la lecture, Éditions Belin, Paris 2002.
Google Scholar
Poty M., L’illusion de communiquer, L’Harmattan, Paris 2004.
Google Scholar
Rey A., L’esprit des mots, PURH, Rouen 2009.
Google Scholar
Schnöller A., La via del silenzio. Meditazione e consapevolezza, Edizioni Appunti di Viaggio, Roma 2006.
Google Scholar
Sévérac P., La perception, Éditions Ellipses, Paris 2004.
Google Scholar
Siek S., Rozwój potrzeb psychicznych, mechanizmów obronnych i obrazu siebie, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984.
Google Scholar
Sośnicki K., Teoria środków wychowania, PZWS, Warszawa 1973.
Google Scholar
Stachewicz K., Kilka uwag o milczeniu w moralności i etyce, „Studia Bydgoskie” 2007, vol. 1.
Google Scholar
Trzebińska E., Empatia jako forma komunikacji interpersonalnej, „Przegląd Psychologiczny” 1985, nr 2.
Google Scholar
Trzebiński J., Narracyjne konstruowanie rzeczywistości [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
Google Scholar
Włodarski Z., Rozwój i kształtowanie doświadczenia indywidualnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.
Google Scholar
Wroczyński R., O pojmowaniu środowiska i jego konsekwencji dla wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1960, nr 4.
Google Scholar
Zaniewski R., Les théories des milieux et la pédagogie mésologique, Éditions Casterman, Tournai 1952.
Google Scholar
Zasępa T., Media. Człowiek. Społeczeństwo, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2000.
Google Scholar
Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.