Entrepreneurship of Poles in the light of changes in value systems

Authors

  • Ewa Gruszewska University of Bialystok, Faculty of Economics and Management Department of Political Economy

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.09

Keywords:

entrepreneurial attitudes, systemic transformation, value systems

Abstract

Poland’s transformation is occurring in individuals’ attitudes and behaviour. Several years ago, the entrepreneur was associated in Poland with corruption and borderline legal activities. Today, many entrepreneurs are looked upon as positive role models. Social acceptance of entrepreneurial attitudes in Poland is growing. Increased susceptibility to entrepreneurial behaviour in society will increase the rate at which new businesses are established, enhancing market dynamics and accelerating innovative changes. In Poland, however, entrepreneurs are not seen as a positive example, unlike in the United States. Willingness to take risks, selfexpression and independence are not met with social acceptance, especially if rewarded with high incomes. The research undertaken by the author is aimed at analysing the essence of entrepreneurial attitudes and changes in the social acceptance of entrepreneurial behaviour.

References

Bal-Woźniak, T. (2012). Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

BNP Paribas. (2016). 2017 BNP Paribas Global Entrepreneur Report. Understanding the pursuit of success among 21st century Elite Entrepreneurs. Paris: BNP Paribas.
Google Scholar

Boettke, P. J., & Candela, R. A. (2017). The liberty of progress: increasing returns, institutions, and entrepreneurship. Social Philosophy and Policy, 34(2), 136–163.
Google Scholar

Centrum Badania Opinii Publicznej. (2014). Polacy o gospodarce wolnorynkowej, Komunikat z badań CBOS, No. 31. Warszawa. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_031_14.PDF
Google Scholar

Centrum Badania Opinii Publicznej. (2016). Zaufanie społeczne, Komunikat z badań CBOS, 2016 No. 18. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/ K_018_16.PDF
Google Scholar

Cierniak-Szóstak, E. (2008). Wizerunek polskiego przedsiębiorcy jako element społecznej legitymizacji/delegitymizacji nowego ładu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 12, 397–408.
Google Scholar

Dominiak, P., Wasilczuk, J. E., & Starnawska, M. (2016). Przedsiębiorczość nieproduktywna w świetle ekonomii instytucjonalnej. Analiza zjawiska w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

European Commission. (2012). Entrepreneurship in the EU and beyond, Country Report Poland. Flash Eurobarometer 354. TNS Political & Social.
Google Scholar

Fazlagić, J. (2016, May 6). Przez brak zaufania przedsiębiorców polska gospodarka traci 280 mld zł rocznie. Forbes. https://www.forbes.pl/opinie/przez-brak-zaufaniaprzedsiebiorcow-polska-gospodarka-traci-280-mld-zl-rocz-nie/rm1s09g
Google Scholar

Galambos, L., & Amatori, F. (2016). The entrepreneurial multiplier effect. Enterprise & Society, 17(4), 763–808.
Google Scholar

Gallup Organization. (2010). Entrepreneurship in the EU and beyond. A survey in the EU, EFTA countries, Croatia, Turkey, the US, Japan, South Korea and China. Analytical Report. Flash Eurobarometer 283.
Google Scholar

Global Entrepreneurship Research Association. (2018). GEM. Global Report 2017/2018. http://www.gemconsortium.org/data/key-aps
Google Scholar

Gruszewska, E. (2012). Transformacja instytucji nieformalnych w Polsce. Gospodarka Narodowa, 3, 61–83.
Google Scholar

Gruszewska, E. (2014). Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków. Annales. Ethics in Economic Life, 17(3), 91–101.
Google Scholar

Inglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2005). Modernization, cultural change and democracy. The human development sequence. Cambridge University Press.
Google Scholar

Inglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2010). Changing mass priorities: The link between modernization and democracy. Perspectives on Politics, 8(2), 551–567.
Google Scholar

Inglehart, R. F., & Welzel, Ch. (2010). The WVS Cultural Map of the World, http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54
Google Scholar

Inglehart, R., Haerpfer, C., Moreno, A., Welzel, C., Kizilova, K., Diez-Medrano, J., Lagos,M., Norris, P., Ponarin, E., & Puranen, B. et al. (Eds.). (2014). World Values Survey: Round Six. Madrid: JD Systems Institute. http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
Google Scholar

Jasińska-Kania, A. (2012a). Między rygoryzmem a permisywnością: przemiany moralności w Polsce i Europie. In A. Jasińska-Kania (Ed.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jasińska-Kania, A. (2012b). Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji. In A. Jasińska-Kania (Ed.), Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jones, G., & Wadhwani, R. D. (2006). Schumpeter’s plea: Rediscovering history and relevance in the study of entrepreneurship. HBS Working Papers Collection, No. 2.
Google Scholar

Klimczuk, A. (2017, June 6). Polscy przedsiębiorcy wierzą, że własna firma to sposób na bezpieczną przyszłość. https://news.microsoft.com/pl-pl/2017/06/06/polscy-przedsiebiorcy-wierza-ze-wlasna-firma-sposob-bezpieczna-przyszlosc/
Google Scholar

Knudsen, T., & Swedberg, R. (2009). Capitalist entrepreneurship: Making profit through the unmaking of economic orders. Capitalism and Society, 4(2), 1–26.
Google Scholar

Koralewicz, J., & Ziółkowski, M. (2003). Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988–2000. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, Collegium Civitas Press.
Google Scholar

Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość jako proces współoddziaływania sposobności i intencji przedsiębiorczych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kwarciak, K. (2003) Psychologiczne wyznaczniki skutecznego przedsiębiorcy. In S. A. Witkowski (Ed.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (Vol. 6). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Manic, S. (2009). “Puzzle” of entrepreneurship: some methodological perplexities. Economic Themes, 47(4), 139–152.
Google Scholar

McCaffrey, M. (2009). Entrepreneurship, economic evolution, and the end of capitalism: Reconsidering Schumpeter’s thesis. Quarterly Journal of Austrian Economics, 12(4), 3–21.
Google Scholar

Mises, L. von (2007). Ludzkie działanie. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
Google Scholar

Nassif, V. M. J., Ghobril, A. N., & de Silva, N. S. (2010). Understanding the Entrepreneurial process: A dynamic approach. Brazilian Administration Review, 7(2), 213–226.
Google Scholar

Nikolova, E., & Simroth, D. (2013). Does cultural diversity help or hinder entrepreneurs? Evidence from Eastern Europe and Central Asia. EBRD Working Paper, No. 158.
Google Scholar

OECD. (2017). The Missing Entrepreneurs 2017. Policies for Inclusive Entrepreneurship. Paris.
Google Scholar

PAP. (2015, April 28). Brak zaufania w biznesie kosztuje gospodarkę nawet 281 mld zł. https://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1423981,Brak-zaufania-w-biznesie-kosztuje-gospodarke-nawet-281-mld-zl
Google Scholar

PARP. (2016). Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2015. Warszawa.
Google Scholar

Sobel, R. S., Dutta, N., & Roy, S. (2010). Does cultural diversity increase the rate of entrepreneurship? Review Austrian Economics, 23, 269–286.
Google Scholar

Staniek, Z. (2017). Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne. Warszawa: Difin.
Google Scholar

Szomburg, J. (2005). Wartości lekarstwem dla Polski. In System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Google Scholar

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Google Scholar

Winiecki, J. (2012). Transformacja postkomunistyczna. Studium przypadku zmian instytucjonalnych. Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar

Witkowski, S. A. (2011). Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości. In A. Strzałecki (Ed.), Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna. Warszawa: Academica Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Google Scholar

World Economic Forum. (2016). Europe’s Hidden Entrepreneurs. Entrepreneurial Employee Activity and Competitiveness in Europe. Cologny/Geneva: GEM, WEF.
Google Scholar

Zakaria, Z., & Ardalan, L. (2016). Formal institutional risks and firm performance in emerging market economies. International Journal of Engineering and Innovative Technology, 5(12), 28–35.
Google Scholar

Ząbkowicz, A. (2016). Jak rozumiany jest interes w ekonomii? Studia i Prace WNEiZ US, 44(2).
Google Scholar

Downloads

Published

2019-03-01

How to Cite

Gruszewska, E. (2019). Entrepreneurship of Poles in the light of changes in value systems. Annales. Ethics in Economic Life, 20(8), 101–118. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.8.09

Issue

Section

Articles