Misselling jako nadużywanie zaufania klienta na rynku finansowym

Autor

  • Marta Paduszyńska University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Centre for Central Banking and Financial Intermediation

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.3.04

Słowa kluczowe:

unfair practices, misselling, financial market, consumer protection

Abstrakt

The amendment to the act on competition and consumer protection, in force since 17 April 2016, introduced a ban on the so-called ‘misselling’ as a new type of practice that violates collective consumer interests. The sale of products that are not suited to the needs of clients is a frequent reason for complaints to courts and institutions of consumer protection. Thus, it has a negative impact on clients' trust in financial market entities, because it exposes them to unnecessary risk and generates additional service costs. The financial services market is a type of market that has a significant impact on its customers. The source of threats may be the fact that financial institutions operate in an area of increased risk with a relatively low share of equity, and also, they rely on the funds entrusted to them by clients. The aim of this paper is to identify the phenomenon of misselling, explain the reasons for which it is undesirable from the point of view of consumer protection, and present solutions for its reduction. The paper is based on a review, analysis, and synthesis of selected publications (domestic and foreign) which are important from the point of view of the topic. Moreover, the paper includes an analysis of secondary data from official documents and reports of financial market entities.

Bibliografia

Analiza prawna wybranych postanowień umownych stosowanych przez banki w umowach kredytów indeksowanych do waluty obcej lub denominowanych w walucie obcej zawieranych z konsumentami. Raport Rzecznika Finansowego. (2016). Warszawa.
Google Scholar

Brytyjskie banki słono płacą za misselling. (2013). MGA. https://www.pb.pl/brytyjskie-banki-slono-placa-za-misselling-721423
Google Scholar

Dyka, M. (2017). Co to jest Misselling? https://www.legalniewsieci.pl/aktualnosci/co-to-jest-misselling
Google Scholar

Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym („Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych”). Dz.Urz. L 149/22.
Google Scholar

Dyrektywa 2016/97 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (tzw. dyrektywa IDD). Dz.Urz. UE L 26 z dnia 2.02.2016 r.
Google Scholar

Edukacja Finansowa. Projekty członków KPF. (2016). https://kpf.pl/pliki/etyka/edukacja_finansowa_kpf_2016.pdf
Google Scholar

Financial Conduct Authority (FCA) (2016). Annual Report and Accounts 2015/16.London.
Google Scholar

Franke, G., Mosk, T., & Schnebel, E. (2016). Fair retail banking: How to prevent mis-selling by banks, sustainable architecture for finance in Europe. White Paper Series no. 39. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1786.2643
Google Scholar

Frączek, B. (2017). Zakres i formy edukacji finansowej w Polsce oraz jej skutki. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 339, 45–57.
Google Scholar

Ganczar, M. (2016). Art. 24 ust. 2 pkt 4 – nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów w świetle nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 2015 r. Krajowa Konferencja Konsumencka. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Google Scholar

Gasparski, W. (red.) (2004). Uczciwość w świecie finansów. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.
Google Scholar

Indywidualne konta emerytalne oraz indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego w 2017 roku. (2018). Warszawa: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/IKE_IKZE_12_2017_61392.pdf
Google Scholar

Jakubowska, A. (2017). Zaufanie i asymetria informacji w relacjach podmiotów na rynku finansowym – wybrane aspekty na przykładzie banków i ich interesariuszy. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 113, 125–133. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2018.113.9
Google Scholar

Jasser, A. (2015). Uczciwość kupiecka filarem wolnego rynku. Maszynopis wystąpienia. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski. https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=11410
Google Scholar

Krasnodębska-Tomkiel, M. (2016). Misselling, czyli sprzedaż nieetyczna. Gazeta Bankowa, 6, 30–32.
Google Scholar

Measuring Financial Literacy: Questionnaire and Guidance Notes for Conducting an Internationally Comparable Survey of Financial Literacy. (2011). OECD/INFE: Paris.
Google Scholar

Pawlak, J. (2015). Interes klienta w relacji z dostawcą produktu. Gazeta Finansowa.
Google Scholar

Penczar, M. (2007). Ochrona konsumenta na integrującym się rynku bankowym Unii Europejskiej. Integracja rynków finansowych w Unii Europejskiej od A do Z. Bank i Kredyt, 7.
Google Scholar

Polityka ochrony konkurencji i konsumentów. (2015). Warszawa: UOKiK.
Google Scholar

Polska Izba Ubezpieczeń (2018). https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/komisje/2018/kpcpp/materialy/258/p92617/piu_2.pdf
Google Scholar

Rejestr klauzul niedozwolonych. UOKiK. https://rejestr.uokik.gov.pl/
Google Scholar

Rekomendacja U dotycząca dobrych praktyk w zakresie bancassurance. (2014). Warszawa: Komisja Nadzoru Finansowego.
Google Scholar

Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące badania adekwatności produktu. (2016). Warszawa: Komisja Nadzoru Finansowego.
Google Scholar

Rozbieżności w definiowaniu missellingu. (2019). Gazeta Ubezpieczeniowa, 9. http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=68337:kpf-rozbienoci-w-definiowaniu-misselingu&catid=100&Itemid=103
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP). Dz.Urz. UE L 352 z 9.12.2015.
Google Scholar

Rutkowska-Tomaszewska, E. (2013). Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Sałek, P. (2015). Etyka w sprzedaży produktów finansowych. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 18(1), 95–101. https://doi.org/11089/7352.1
Google Scholar

Sieradzka, M. (2008). Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Szpringer, W. (2011). Społeczna odpowiedzialność banków. Między ochroną konsumenta a osłoną socjalną. Warszawa: Wolters Kluwer.
Google Scholar

Świecka, B. (2018). Kompetencje finansowe i edukacja finansowa. Ujęcie teoretyczne i praktyczne, Rozprawy Ubezpieczeniowe. Konsument na rynku usług finansowych, 27(1), 3–17.
Google Scholar

Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. (2016). II Raport Rzecznika Finansowego. Warszawa.
Google Scholar

Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym. Raport Rzecznika Ubezpieczonych. (2012). Warszawa.
Google Scholar

UKNF (2018). Indywidualne konta emerytalne oraz indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego w 2017 roku. Warszawa. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/IKE_IKZE_12_2017_61392.pdf
Google Scholar

UOKiK. Co to jest ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym? Pytania i odpowiedzi. https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=17047
Google Scholar

UOKiK zakończył kolejne postępowanie w sprawie opłat likwidacyjnych. (2016). https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12132&news_page=2
Google Scholar

Ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego. Dz.U. z 2016 r., poz. 1776.
Google Scholar

Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym. Dz.U. 2019.0.298.
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Dz.U. 2019.0.369.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dz.U. 2017.0.2070.
Google Scholar

Ustawa z dnia 2 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Dz.U. z 2017 r., poz. 2270.
Google Scholar

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dz.U. 2015, poz. 1634.
Google Scholar

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Dz.U. 2019.0.381.
Google Scholar

Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń. Dz.U. z 2017 r., poz. 2486.
Google Scholar

Wawszczak, P. (2014). Opłaty likwidacyjne w umowach ubezpieczenia na życie powiązanych z UFK w świetle orzecznictwa SOKiK – część I. Monitor Ubezpieczeniowy, 57. https://mu.rf.gov.pl/57/pdf/art-4.pdf
Google Scholar

Wierzbicka, E. (2016). Misselling barierą rozwoju ubezpieczeń w Polsce. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 2, 315–327. https://doi.org/10.5604/18998658.1210134
Google Scholar

Wiśniewski, M. (2016). Ubezpieczenia o charakterze oszczędnościowym w świetle nowych regulacji. Wiadomości Ubezpieczeniowe, 3, 67–80.
Google Scholar

Wojnowska, S., Gniadek, K. (2015, 26 maja). Miss… co?!? Gazeta Ubezpieczeniowa. http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=56955:miss-co&catid=122&Itemid=153
Google Scholar

Wyrok SOKiK z dnia 23 lutego 2006 r., XVII Ama 118/04. Dz. Urz. UOKiK, nr 2, 31.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Paduszyńska, M. (2019). Misselling jako nadużywanie zaufania klienta na rynku finansowym. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 22(3), 45–60. https://doi.org/10.18778/1899-2226.22.3.04

Numer

Dział

Artykuł