Rola społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu konkurencyjności regionu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.29

Słowa kluczowe:

corporate social responsibility, competitiveness of the region, competitiveness factors

Abstrakt

Today, the concept of Corporate Social Responsibility is more popular in Poland. Under the framework, many companies are taking actions to its stakeholders and the environment. These include building human capital, social capital and innovation. These elements are the immaterial factors of competitiveness of the region. This means that the actors in the CSR contribute to increasing the competitiveness of the region and its competitive advantage. The article discusses the factors of competitiveness and also provides examples of companies that build them.

Bibliografia

Coleman J.S., Foundations of Social Theory, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 1990.
Google Scholar

Fitz-Enz J., Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna: Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
Google Scholar

Fukuyama F., Social Capital, Civil Society and Development, „Third World Quarterly” 2001, vol. 22, No 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/713701144

Gomułka S., Teoria innowacji i wzrostu gospodarczego, Wydawnictwo Multi Press Sp. z o.o., Warszawa 1998.
Google Scholar

Green Paper, Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels 2001.
Google Scholar

Kapitał ludzki – czynniki rozwoju regionalnego, Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego Pomerania, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2006.
Google Scholar

Kapitał społeczny, red. L. Frąckiewicz, A. Rączaszek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2004.
Google Scholar

Kowalak B., Konkurencyjna gospodarka: innowacje, infrastruktura, mechanizmy rozwoju, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa, Radom 2006.
Google Scholar

Lucas R.E., Mechanisms of economic growth, „Journal of Monetary Economics” 1988, vol. 22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0304-3932(88)90168-7

Pietrzyk I., Nowa polityka regionalna [w:] Nowe problemy rozwoju wielkich miast i regionów, red. R. Domański, PAN KPZK, Warszawa 2000.
Google Scholar

Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskie i regiony w państwach członkowskich, PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Program Operacyjny Kapitał Ludzki, projekt przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 31.05.2006, Warszawa 2006.
Google Scholar

Przybysz J., J. Sauś, Kapitał społeczny. Szkice socjologiczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
Google Scholar

Putnam R, Demokracja w działaniu: Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
Google Scholar

Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2008. Dobre Praktyki, Forum Odpowiedzialności Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/.
Google Scholar

Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2009. Do Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2010. Dobre Praktyki, Forum Odpowiedzialności
Google Scholar

Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/
Google Scholar

SA 8000 (Social Accountability 8000), ISO 26000 (Guidance for social responsibility).
Google Scholar

Sabat A., Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój, Wydawnictwo Region Świętokrzyski NSZZ „Solidarność”, Kielce 2009.
Google Scholar

Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
Google Scholar

Siisiäinen M., Two Concepts of Social Capital: Bourdieu vs. Putnam, Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä, Paper presented at ISTR Fourth International Conference „The Third Sector: For What and for Whom?” Trinity College,
Google Scholar

Dublin, Ireland July 5–8, 2000.
Google Scholar

Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza, Program Narodów Zjednoczonych, Warszawa 2007.
Google Scholar

Teneta-Skiwercz D., Rola administracji rządowej w zakresie rozwoju CSR w Polsce [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
Google Scholar

we Wrocławiu, Wrocław 2009.
Google Scholar

Zawsze gdy nas potrzebujesz, Raport Odpowiedzialnego Biznesu, Orlen 2008, http://odpowiedzialnybiznes.orlen.pl/pub/files/ROB_PL_2008/raport.pdf
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2012-01-01

Jak cytować

Wieteska-Rosiak, B. (2012). Rola społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu konkurencyjności regionu. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 15, 339–346. https://doi.org/10.18778/1899-2226.15.29

Numer

Dział

Artykuł