Kim jest postmodernistyczny "homo oeconomicus", czyli pytanie o współczesne relacje pomiędzy rodziną a rynkiem
DOI:
https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.13Słowa kluczowe:
homo economicus, market, familyAbstrakt
This article undertakes the question of „economic man” in context of postmodern philosophy. The purpose of it is to analyze current understanding of man in market surrounding and his family relations. In the beginning the genesis of homo economicus model is presented and attempt is made to find answer to the question of its contemporary meaning and “family situation”. Then the article shows why we should resign from using this model and substitute it with homo socioeconomicus. The very concept of homo economicus – well known and often discussed – although reduces human being, in the light of postmodern thinking seems to relive. That is why it is necessary to reflect if there is similarity between “economic man” and the vision of man preferred by postmodernism. One of the proofs for it may be current situation of family which is not supported by postmodern homo economicus concept. It seems to be logical consequence when we realize that individualism of “economic man” is strengthened by postmodern antipathy towards social institutions.Bibliografia
Aldridge A., Rynek, tłum. M. Żakowski, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
Google Scholar
Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2006.
Google Scholar
Blaug M., Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, tłum. I. Budzyńska, H. Figaszewska, H. Hagemejer, S. Kubielas, A. Szeworski, Z. Wiankowska-Ładyka, PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar
Boulding K.E., Religijne podstawy postępu ekonomicznego [w:] Ponad ekonomią, red. J. Grosfeld, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.
Google Scholar
Chmielecki A., Rzeczy i wartości. Humanistyczne podstawy edukacji ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Google Scholar
Delsol C., Esej o człowieku późnej nowoczesności, tłum. M. Kowalska, Znak, Kraków 2003.
Google Scholar
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Jedność, Kielce 2005.
Google Scholar
Filek J., Ekonomia społeczna jako wyzwanie, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.1.19
Friedman M. i R., Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt, Sosnowiec 2001.
Google Scholar
Górny G., Demon południa, Wydawnictwo Fronda, Warszawa 2007.
Google Scholar
Jackowski J.M., Rodzina pod nadzorem ideologów, „Moja Rodzina” 2010, marzec, nr 3.
Google Scholar
Jaroszyński P., Ideologiczne deformacje rozumienia ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5, nr 1.
Google Scholar
Knight F., The Ethics of Competition, New York 1951.
Google Scholar
Kwarciński T., Niewidzialna doktryna Adama Smitha (Recenzja książki: S. Zabieglik, Adam Smith, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003), „Zeszyty Naukowe KUL” 2005, nr 1 (189), http://www.kwarcinski.ovh.org/do_pobrania/artykuly/zabieglik_rec.pdf
Google Scholar
Majkowski W., Etos rodziny a postmodernistyczna filozofia [w:] Miłość, wierność i uczciwość na rozstajach współczesności. Kształty rodziny współczesnej, red. W. Muszyński, E. Sikora, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
Google Scholar
Marx R., Kapitał, tłum. J. Serafin CSsR, Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2009.
Google Scholar
O’Boyle E.J., Requiem for Homo Economicus, „Journal of Markets and Morality” 2007, vol. 10, nr 2 (Jesień).
Google Scholar
Ong W.J., In the Human Grain: Further Explorations of Contemporary Culture, MacMillan, New York 1967.
Google Scholar
Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, tom 1.
Google Scholar
Smith A., Teoria uczuć moralnych, tłum. D. Petsch, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.
Google Scholar
Sobczyk J.R., Historia naturalna homo oeconomicus – od narodzin po cywilizacyjny kryzys współczesności [w:] Kultura a rynek, red. S. Partycki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Google Scholar
Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Google Scholar
Szczurkiewicz T., Studia socjologiczne, PWN, Warszawa 1970.
Google Scholar
Sztaudynger J.J., Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2009, vol. 12, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.12.1.24
Zabieglik S., Adam Smith, Wiedza Powszechna, Warszawa 2003.
Google Scholar
Zacher L.W., Transformacje społeczeństw konsumpcyjnych – między techniką a kulturą [w:] Kultura a rynek, red. S. Partycki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.