“Sejmflix” in the experiences of emerging adults: an analysis of the phenomenon’s dynamics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.01

Keywords:

emerging adulthood, 10th parliamentary term, Sejmflix, parliamentary broadcast

Abstract

The article addresses the phenomenon of viewership of broadcasts of sessions of the 10th term of the Sejm among emerging adults. The analysis addresses the first months after its inauguration. The article aims to explore and understand the youths’ motivations for following the sessions and the reasons for abandoning this activity. In order to do so, qualitative methodology had been used. Three focus group interviews were conducted with purposefully selected students. The research shows that the participants’ following of the debates stemmed from their curiosity about the changes that occurred after the October 2023 elections and their desire to find their place in the current political situation. According to the respondents, they stopped watching the broadcasts of the sessions mainly due to the subsidence of emotions related to the elections and the exhaustion of “hot” topics.

Author Biography

Monika Muszyńska, Uniwersytet Łódzki

Monika Muszyńska – absolwentka studiów licencjackich oraz studentka Socjologii II stopnia na Uniwersytecie Łódzkim. Pracę licencjacką, dotyczącą fenomenu oglądalności transmisji sejmowych obecnej kadencji przez młodych dorosłych, napisała pod kierunkiem naukowym dr Karoliny Messyasz z Katedry Socjologii Polityki i Moralności IS UŁ.

References

Arnett J. J. (2000). Emerging Adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, American Psychologist, 55(5), s. 469–480, DOI: 10.1037//0003-066X.55.5.469.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469

Brzoza-Kolorz K. (2014). Entertainizacja polityki, Zeszyty Prasoznawcze, tom 57, 2(218), Kraków, s. 394–407, DOI: 10.4467/2299-6362PZ.14.022.2343.
View in Google Scholar

Dejna D., Nalaskowski F. (2020), Inkluzja społeczna i renesans postawy obywatelskiej wśród młodych Polaków – kontekst historyczny, społeczny i edukacyjny, Studia z Teorii Wychowania, 1(30), s. 139–162.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.1973

Dziopa Z. (15.12.2023). Parę zdań o fenomenie transmisji Sejmu RP, Gazeta Kongresy, https://www.gazetakongresy.pl/pare-zdan-o-fenomenie-transmisji-z-sejmu-rp/ (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Fundacja Batorego. (10.11.2023). Pierwsze wyniki badania skuteczności kampanii profrekwencyjnych w wyborach parlamentarnych 2023 roku, Fundacja Batorego, https://www.batory.org.pl/publikacja/pierwsze-wyniki-badania-skutecznosci-kampanii-profrekwencyjnych-w-wyborach-parlamentarnych-2023-roku/ (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Fundacja Batorego. (05.06.2025a). Jak młodzi chcą urządzić Polskę? Wybory prezydenckie młodych, Fundacja Batorego, https://www.batory.org.pl/wydarzenia/jak-mlodzi-chca-urzadzic-polske-wybory-prezydenckie-mlodych, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Fundacja Batorego. (05.06.2025b) Jak młodzi chcą urządzić Polskę? Wybory prezydenckie młodych – debata forum Idei Fundacji Batorego, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=NUewtc2YnbM&t=96s, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Grzegorczyk P. (20.10.2023). „Tegoroczna kampania była bardzo intensywna” – ekspercka analiza wyników wyborów 2023 dra Wojciecha Magusia, UMCS, https://www.umcs.pl/pl/wszystkie-aktualnosci,23641,-tegoroczna-kampania-byla-bardzo-intensywna-ekspercka-analiza-wynikow-wyborow-2023-dra-wojciecha-magusia,138795.chtm (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Izdebski K., Marczewski P., Pazderski F. (2025a). Rozczarowani państwem, zadowoleni z życia. Prezydenckie wybory młodych Polek i Polaków. Warszawa: Fundacja im. S. Batorego.
View in Google Scholar

Izdebski K., Marczewski P., Pazderski F. (2025b). Wierni i zniechęceni. Wybory prezydenckie starszych pokoleń. Warszawa: Fundacja im. S. Batorego.
View in Google Scholar

Jaworska-Surma A., Bendyk E., Gutkowski S. (10.01.2024). Fenomen wyborczej mobilizacji. Przyczyny rekordowej frekwencji podczas wyborów parlamentarnych 2023 – wnioski z badań. Warszawa: Fundacja im. S. Batorego.
View in Google Scholar

Kajta, J., Pustułka, P., Sarnowska, J., Kwiatkowska, A., Golińska, A. (2023). Wchodzenie w obywatelską dorosłość. Polityczne wybory młodych Polek i Polaków 2023, Youth Working Papers, Nr 1/2023, Warszawa: Uniwersytet SWPS Młodzi w Centrum Lab, DOI: 10.23809/16.
View in Google Scholar

KAP. (25.11.2023). Kanał Sejmu na YouTube ma już ponad 200 tys. subskrybentów. Robota młodych i Hołowni, Press, https://www.press.pl/tresc/79261,oficjalny-kanal-sejmu-na-youtube-ma-juz-ponad-100-tys_-subskrybentow_-zasiegi-buduja-mlodzi_-ktorzy-decydowali-w-wyborach_-oraz-sukces-holowni (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Katkowski K. (23.10.2023). Wybory młodych – u źródeł wielkiej mobilizacji, Fundacja Batorego, https://www.batory.org.pl/blog_wpis/wybory-mlodych-u-zrodel-wielkiej-mobilizacji/ (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Kudlińska-Chróścicka I. (2019). Stawanie się osobą dorosłą w czasach płynnej nowoczesności w doświadczeniu wielkomiejskich młodych dorosłych, Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(4), s. 34–60, DOI: 10.18778/1733-8069.15.4.03.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.03

Kwiatkowska A. (10.11.2023). Patriotyzm młodych i zaangażowanie polityczne, Centrum Prasowe i Komunikacji z Otoczeniem Uniwersytetu SWPS, https://swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/34572-patriotyzm-mlodych-i-zaangazowanie-polityczne, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Kz. (01.06.2025). Wybory prezydenckie 2025. Jak głosowali młodzi?, TVN24, https://tvn24.pl/polska/wybory-prezydenckie-2025-jak-glosowali-mlodzi-st8487068, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Lipiński Ł. (16.10.2023). Jak głosowali mężczyźni i kobiety, starsi i młodsi, miasto i wieś?, Tygodnik Polityka, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/2231278,1,jak-glosowali-mezczyzni-i-kobiety-starsi-i-mlodsi-miasto-i-wies.read (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Marzęcki R. (2013). Młodzi obywatele a kryzys przywództwa politycznego w Polsce, Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, nr 38, s. 204–222.
View in Google Scholar

Migalski M. (2019). Mgła, emocje, paradoksy. Szkice o (polskiej) polityce. Łódź: Fundacja Liberté!.
View in Google Scholar

Pawełczyk P. (2003). Socjotechniczne aspekty gry politycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Senkowski D. (22.11.2023). Obrady Sejmu hitem na YouTube. „Lepsze niż patostreamy”, Wirtualne Media, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-sejm-jak-ogladac (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Strzelińska K. (21.05.2025). Wybory prezydenckie 2025. Do urn poszła większa część młodych niż seniorów. To oni zdecydują kto wygra w drugiej turze?, Gazeta Prawna, https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/kraj/artykuly/9803442,na-wybory-prezydenckie-poszla-wieksza-czesc-mlodych-niz-seniorow-to-o.html, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

PKW. (2023). https://sejmsenat2023.pkw.gov.pl/sejmsenat2023/pl/frekwencja/Koniec/pl, (data dostępu: czerwiec 2025).
View in Google Scholar

Published

2025-11-26

How to Cite

Muszyńska, M. (2025). “Sejmflix” in the experiences of emerging adults: an analysis of the phenomenon’s dynamics. Władza Sądzenia, (28), 5–24. https://doi.org/10.18778/2300-1690.28.01

Issue

Section

Articles