Photography in action: contestation, activation and intervention

Authors

  • Tomasz Ferenc Uniwersytet Łódzki
  • Krzysztof Olechnicki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.01

Keywords:

participatory photography, documentary photography, photo-voice, advocacy photography, indigenous media production, art-based action research

Abstract

The article deals with photography and its role in contestation, social activation and intervention. The history of photography brings many testimonies to its significant cognitive potential, but also to activating possibilities leading to the transformation of reality. Photography performs social functions that are responsible for building/reconstructing/ defending the identity of the community, which allows to treat photography as an important resource, a tool perfectly suited to show various social injustices, support the processes of sociocultural change and stimulate social sensitivity. The paper presents both selected elements from the history of this medium, taken from world photography, but also the latest examples of its use in the Polish context.

The article presents various forms and areas of actionist photography, primarily the documentary photography, photo-voice, advocacy photography and photography as an participatory art. The use of photography has many purely cognitive advantages, but the most important benefit seems to be its endogenous ease of crossing the boundaries between different areas of thinking and acting.

Author Biographies

Tomasz Ferenc, Uniwersytet Łódzki

Tomasz Ferenc – profesor UŁ, kierownik Katedry Socjologii Sztuki w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Badawczo interesuje się antropologią i socjologią wizualną, studiami nad procesami migracyjnymi oraz biograficznie zorientowaną socjologią sztuki. Ostatnie publikacje: Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet (2020, z Karolem Jóźwiakiem i Andrzejem Różyckim), Borderlands. Tensions on the External Borders of the European Union (2019, z Markiem Domańskim), radaktor tomu: Fotografia i szaleństwo (2017).

Krzysztof Olechnicki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Krzysztof Olechnicki – profesor socjologii, kierownik Katedry Badań Kultury w Instytucie Socjologii UMK w Toruniu. Interesuje się fotografią, możliwościami metod wizualnych, antropologią społeczną, socjologią kultury i socjologią szachów. W ostatnim czasie opublikował m.in. Efekt Bilbao / kult cargo. Nowe instytucje kultury w Polsce (2018, z Łukaszem Afeltowiczem, Jackiem Gądeckim, Tomaszem Szlendakiem, Michałem Wróblewskim); Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty (2017, z Tomaszem Szlendakiem); Grupy rekonstrukcji historycznej. Edukacja i konsumowanie przeszłości (2016, z Tomaszem Szlendakiem i Arkadiuszem Karwackim).

References

Amnesty International, (2022). Raport: Ukraina. Rosyjskie wojsko dokonuje zbrodni na cywilach. Pobrane z https://amnesty.org.pl/ukraina-rosyjskie-wojsko-dokonuje-egzekucji-ludnosci-cywilnej-zbrodnia-wojenna-nowe-zeznania/ (dostęp 3.05.2022)
View in Google Scholar

Becker, H. (1995). Visual Sociology, Documentary Photography, and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context, Visual Sociology, vol. 10, nr 1–2, ss. 5–14.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725869508583745

Beloff, H. (1985). Camera Culture. Oxford – New York: Basic Blackwell.
View in Google Scholar

Bogre, M. (2012). Photography as Activism. Images for Social Change, Oxford: Elsevier
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780240812762

Caldwell, G. (2011). Zastosowanie wideo do celów rzecznictwa. W: Frąckowiak M., Olechnicki K. (red), Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana
View in Google Scholar

Daniel, M. (1999). The Pictures Are as Rembrandt’s but Improved: Calotypes by David Octavius Hill and Robert Adamson, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 56, No. 4, pp. 12–23. New York: The Metropolitan Museum of Art.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3269076

Drozdowski, R. (2013). Obrazów nigdy dość – pod warunkiem, że nie służą jedynie do oglądania, Kultura Współczesna, 1(76), 37–44.
View in Google Scholar

Dłużewska, E. (2022). War is never far away. Pobrane z https://wyborcza.pl/multimedia/wojna-w-ukrainie/home-eng.html?fbclid=IwAR2kX0Yr_7mBpwkPSjfZosra8hbgUaG25IdOLz_m08f8RmPPAzJ0_p1vP4U
View in Google Scholar

Ferenc, T. (2005). Sztuka fotografowania biedy – komu służą zdjęcia nędzy?, Kultura i Społeczeństwo, 4, 165–184.
View in Google Scholar

Gadomska, H. (2021). Ludzie nie chcą oglądać tych zdjęć, wolą nie wiedzieć. Rozmowa z fotografem zwierząt hodowlanych. Pobrane z https://www.national-geographic.pl/artykul/ludzie-nie-chca-ogladac-tych-zdjec-wola-nie-wiedziec-rozmowa-z-fotografem-zwierzat
View in Google Scholar

Garztecki, J. (1981). Zarys dziejów fotografii społecznej, Fotografia, nr 2, s. 1–7
View in Google Scholar

Gunton, R. (2017). The Lens as a Witness: Photography as Advocacy in the Struggle for Human Rights. Pobrane z https://www.iododoc.org/assets/articlerikkigunton-photography_humanrights.pdf (dostęp 3.05.2022).
View in Google Scholar

Harper, D. (1994). On the Authority of the Image: Visual Methods at the Crossroads. W: Denzin Norman K., Yvonna S. Lincoln (red.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oakes – London – New Delhi: Sage Publications, s. 403–12.
View in Google Scholar

Harper, D. (2012). Visual Sociology. London – New York: Routledge
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203872673

Henny, L.,M. (1986). Theory and Practice of Visual Sociology. Current Sociology, vol. 34, nr 3.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/001139286034003003

Hlebowicz B. (red.). (2008). Nowa Wola po prostu. Oczami dzieci. Michałowo – Wielichowo: Gminny Ośrodek Kultury w Michałowie – Wydawnictwo TIPI.
View in Google Scholar

Hoy, H. A. (2006). Wielka księga fotografii, rozdz.: Fotografia Prasowa, tłum: Pacholak A., Lis S., Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA.
View in Google Scholar

Instytut Pileckiego (2022), Centrum Dokumentowania Zbrodni Rosyjskich w Ukrainie im. Rafała Lemkina. Pobrane z https://instytutpileckiego.pl/pl/instytut/aktualnosci/centrum-dokumentowania-zbrodni-rosyjskich-w-ukrainie-im (dostęp 3.05.2022).
View in Google Scholar

Janowski, P. (2002). Świat. Fotografie dzieci z Jasionki i Krzywej. Tekst Andrzej Stasiuk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne
View in Google Scholar

Jarldorn, M. (2019). Photovoice Handbook for Social Workers. Method, Practicalities and Possibilities for Social Change. Cham, Switzerland: Palgrave Pivot.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-94511-8

Jeffrey, I. (1998). The way life goes. Suffering and hope. W: A New History of Photography, ed. Frizot M., Köln: Könemann.
View in Google Scholar

Kalinowska, D., Gluza R. Wina i kara. Pobrane z https://www.press.pl/magazyn-press/artykul/9638,wina-i-kara, (dostęp 24.03.2022)
View in Google Scholar

Kłosiewicz R. (1977). Szaleństwa z Leicą w Kazimierzu. O Benedykcie Jerzym Dorysie. Fotografia, nr 2, ss. 12–7.
View in Google Scholar

Koenig, T. (1998). The Other Half: The Investigation of Society. W: Frizot Michel (red.) A New History of Photography. Köln: Könemann, s. 347–57.
View in Google Scholar

Krajewski, M. (2012). Niewidzialne miasto – uspołeczniająca moc fotografii. W: tenże (red.) Niewidzialne miasto. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, s. 9–22.
View in Google Scholar

Krajewski, M. Zewnętrzna Galeria AMS. Szkic do portretu. Pobrane z https://opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/galeriaams.html (dostęp 2.05.2022).
View in Google Scholar

Latoś, H. (1979). 1000 słów o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo MON.
View in Google Scholar

Latz, A., O., Mulvihill. Thalia M. (2017). Photovoice. Research in Education and Beyond
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781315724089

A Practical Guide from Theory to Exhibition. New York – London: Routledge.
View in Google Scholar

Lechowicz, L. (2010). Fotografia w narodowej potrzebie. W: tenże, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej. Warszawa: Fundacja Archeologia Fotografii, s. 7–24.
View in Google Scholar

Light, K. (2010). Witness in Our Time. Working Lives of Documentary Photographers. Washington: Smithsonian Books.
View in Google Scholar

MacDougall, D. (1997). „The Visual in Anthropology”. W: Banks Marcus, Howard Morphy
View in Google Scholar

Mazur, A. (2010). Historie fotografii w Polsce 1839– 2009. Kraków: Fundacja Sztuk Wizualnych.
View in Google Scholar

Mazur, A. (2007). Czy tu była synagoga?. W: Wilczych Wojciech, Niewinne oko nie istnieje, Łódź-Kraków: Atlas Sztuki, Korporacja Ha!Art.
View in Google Scholar

Mossakowska, W. (1989). Stan i perspektywy badań nad polską fotografią XIX w. W: Z historii fotografii Polskiej. Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu – ZPAF Okręg Dolnośląski, s. 32–48.
View in Google Scholar

Niedziela.pl. (2001). Blizna po matce. Pobrane z https://www.niedziela.pl/artykul/66845/nd/Blizna-po-matce (dostęp 11.03.2022).
View in Google Scholar

Niziołek, K. (2011). Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej, Qualitative Sociology Review, tom VII, nr 1, s. 22–41.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.1.03

Niziołek, K. (2015). Sztuka społeczna. Koncepcje, dyskursy, praktyki, Białystok: Publikacje Pracowni Sztuki Społecznej.
View in Google Scholar

Olechnicki, K. (2003). Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa
View in Google Scholar

Olechnicki, K., Szlendak T. (2002). Wywiad z użyciem fotografii w metodologii badań socjologicznych i w praktyce społecznej. ASK, nr 11, s. 7–26.
View in Google Scholar

Plutecka, G., Garztecki J. (1987). Fotografowie nietypowi. Kraków: WL
View in Google Scholar

Pauwels, L. (1993). The Visual Essay: Affinities and Divergences Between the Social Scientific and the Social Documentary Modes. Visual Anthropology, vol. 6, s. 199–210.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/08949468.1993.9966615

Price, D. (1997). Surveyors and Surveyed. Photography Out and About. W: Wells Liz (red.) Photography: A Critical Introduction, London & New York: Routledge, s. 55–102
View in Google Scholar

Sekula, A. (1982). On the Invention of Photographic Meaning. W: Thinking Photograhy, ed. Burgin V. London. Macmillan.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16716-6_5

Sienkiewicz, K. (2006). Monika Zielińska (Mamzeta). Pobrane z https://culture.pl/pl/tworca/monika-zielinska-mamzeta, (dostęp 1.05.2022)
View in Google Scholar

Skibińska, R. (2021). Ekolodzy na drodze cywilnej wstrzymali cięcia w Puszczy Białowieskiej. Pobrane z https://www.prawo.pl/biznes/wycinka-puszczy-bialowieskiej,512010.html (dostęp 3.05.2022)
View in Google Scholar

Stasz, C. (1979). The Early History of Visual Sociology. W: Wagner Jon (red.) Images of Information: Still Photography in the Social Sciences. Beverly Hills/ London: SAGE Publications, s. 119–36.
View in Google Scholar

Tomaszczuk, Z. (1998). Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. Warszawa: Centrum Animacji Kultury.
View in Google Scholar

Wilczyk, W. (2014). Święta wojna. Kraków – Łódź: Karakter/Atlas Sztuki
View in Google Scholar

Wilczyk, W. (2014). Święta wojna. Dokument, krytyka archiwum. Pobrane z (http://postmedium.art/swieta-wojna-dokument-krytyka-archiwum/, (dostęp 26.03.2022).
View in Google Scholar

Worth, S., Adair J. (1972). Through Navajo Eyes: An Exploration in Film Communication and Anthropology. Bloomington: Indiana University Press.
View in Google Scholar

Żmiejewski, A. (2007). Stosowane sztuki społeczne, Krytyka Polityczna, nr. 11–12, s. 14–24.
View in Google Scholar

Published

2022-01-01

How to Cite

Ferenc, T., & Olechnicki, K. (2022). Photography in action: contestation, activation and intervention. Władza Sądzenia, (22), 4–42. https://doi.org/10.18778/2300-1690.22.01

Issue

Section

Articles