Truizmy Jenny Holzer jako kontrhegemoniczna praktyka artystyczna

Autor

  • Magdalena Adamska-Kijko SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.15

Słowa kluczowe:

sztuka publiczna, agonistyka, kontrhegemonia, hegemonia, przestrzeń publiczna, nowa sztuka publiczna, Jenny Holzer

Abstrakt

Celem artykułu jest interpretacja strategii artystycznych wykorzystanych przez amerykańską artystkę neokonceptualną Jenny Holzer w pracy Truizmy w kontekście agonistycznej koncepcji polityki Chantal Mouffe. Powstały pod koniec lat 70. XX wieku ciąg wzajemnie wykluczających się znaczeniowo jednowersówek, pozbawionych autora, multiplikowany w różnorodnych formach i obszarach życia codziennego – od przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak długopisy czy prezerwatywy, aż po tablice świetlne na Times Square – staje się doskonałą metonimią tego, co można nazwać wiedzą potoczną. Powielając pracę w różnorodnych formach i kontekstach od końcówki lat 70. XX wieku aż do dziś, Holzer obnaża sposoby uprawomocniania się przestrzeni dyskursywnych, próbując włączyć do niej swój własny język.

Biogram autora

Magdalena Adamska-Kijko - SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

Magdalena Adamska-Kijko – magister socjologii UAM, do 2020 roku doktorantka kulturoznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, zainteresowana szeroko pojętym sprawstwem sztuki współczesnej oraz jej relacją do filozofii polityki. Publikowała w „Czasie Kultury” oraz w „Estetyce i Krytyce”.

Bibliografia

Barthes, R. (2011). Roland Barthes (T. Swoboda, tłum.). Gdańsk: słowo/obraz terytoria
Zobacz w Google Scholar

Breslin, D. (2013). I Want to Go to the Future Please: Jenny Holzer and the End of a Century. Niepublikowana rozprawa doktorska.
Zobacz w Google Scholar

Butler, J. (2010). Walczące słowa (A. Ostolski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Dróżdż, D. (2020) Młodzi na TikToku udają ofiary Auschwitz. W pasiakach opowiadają, że zostali zagazowani. Wyborcza.pl, 27 sierpnia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,26245201,mlodzi-na-tiktoku-udaja-ofiary-auschwitz-w-pasiakach-opowiadaja.html
Zobacz w Google Scholar

Dziamski, G. (2005). Sztuka publiczna. Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 47–55.
Zobacz w Google Scholar

Flaubert, G., (1993). Słownik komunałów (J. Gondowicz, tłum.). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”
Zobacz w Google Scholar

Gondowicz, J. (1993). Flaubert i fenomen głupoty. W: G. Flaubert, Słownik komunałów (s. 143–147). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”.
Zobacz w Google Scholar

Gramsci, A. (1961) Pisma wybrane, t. 1 (B. Sieroszewska, tłum.). Warszawa: Książka i Wiedza
Zobacz w Google Scholar

Krajewski, M. (2005). Co to jest sztuka publiczna? Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 57–77
Zobacz w Google Scholar

Holzer, J. (2006). Truizmy. Literatura na Świecie, 11–12, 374–381.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13576270601042886

Laclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej (S. Królak, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Zobacz w Google Scholar

Lem, S. (1982). Śledztwo. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Zobacz w Google Scholar

Mouffe, Ch. (2005). Which Public Space for Critical Artistic Practices? Pobrane z: http://www.book.dislib.info/b1-political/627587–1-which-public-space-for-criticalartistic-practices-chantal-mouffe.php
Zobacz w Google Scholar

Mouffe, Ch. (2008). Polityczność (J. Erbel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Mouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (B. Szelewa, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Simon J. in conversation with Jenny Holzer. (2010). W: J. Joselit, J. Simon, R. Saleci, Jenny Holzer (s. 6–40). London–New York: Phaidon Press Inc.
Zobacz w Google Scholar

Sommer, P. (2006). Podszyć się pod anonima. Literatura na Świecie, 11–12, 382–386
Zobacz w Google Scholar

Sontag, S. (2018). Estetyka ciszy. W: S. Sontag, Style radykalnej woli (s. 9–46). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Zobacz w Google Scholar

Stopel, B. (2012). Rozbrajając Walczące słowa Judith Butler. Przestrzenie Teorii, 17, 63–78.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.17.4

Tormey, S., Townshend J. (2010). Ernesto Laclau i Chantal Mouffe. W stronę teorii radykalnej demokracji. W: SOd teorii krytycznej do postmarksizmu (s. 95–121). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.. Tormey, J. Townshend,
Zobacz w Google Scholar

Wittgenstein, L. (2000). Dociekania filozoficzne (B. Wolniewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Wróblewski, M. (2016). Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2020-11-20

Jak cytować

Adamska-Kijko, M. (2020). Truizmy Jenny Holzer jako kontrhegemoniczna praktyka artystyczna. Władza Sądzenia, (19), 292–309. https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.15

Numer

Dział

Articles