Jenny Holzer’s Truisms as an artistic example of hegemonic struggle

Authors

  • Magdalena Adamska-Kijko SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

DOI:

https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.15

Keywords:

public art, hegemony, agonistic pluralism, Jenny Holzer, Truisms, counter-hegemonic, public space

Abstract

Based on Chantal Mouffe’s conception of agonistic pluralism, I will analyse the role which one of Jenny Holzer’s best-known artworks plays in the hegemonic struggle. In the late 1970s, this American neo-conceptual artist began creating Truisms, which consists of nearly 300 aphorisms or slogans (so-called “one-liners”) in alphabetical order, and which are based on commonly held truths and clichés. For more than 40 years she has displayed these works in a variety of formats including posters, electronic signs, dance performances, T-shirts, and web pages, representing a spectrum of often-contradictory opinion. Using her own artistic language, Holzer shows how common sense is produced and legitimised in public discourse. In this paper, I hope to determine what kind of artistic strategies play a powerful role in creating an agonistic dimension of public space.

Author Biography

Magdalena Adamska-Kijko, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych

Magdalena Adamska-Kijko – magister socjologii UAM, do 2020 roku doktorantka kulturoznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, zainteresowana szeroko pojętym sprawstwem sztuki współczesnej oraz jej relacją do filozofii polityki. Publikowała w „Czasie Kultury” oraz w „Estetyce i Krytyce”.

References

Barthes, R. (2011). Roland Barthes (T. Swoboda, tłum.). Gdańsk: słowo/obraz terytoria
View in Google Scholar

Breslin, D. (2013). I Want to Go to the Future Please: Jenny Holzer and the End of a Century. Niepublikowana rozprawa doktorska.
View in Google Scholar

Butler, J. (2010). Walczące słowa (A. Ostolski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Dróżdż, D. (2020) Młodzi na TikToku udają ofiary Auschwitz. W pasiakach opowiadają, że zostali zagazowani. Wyborcza.pl, 27 sierpnia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,26245201,mlodzi-na-tiktoku-udaja-ofiary-auschwitz-w-pasiakach-opowiadaja.html
View in Google Scholar

Dziamski, G. (2005). Sztuka publiczna. Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 47–55.
View in Google Scholar

Flaubert, G., (1993). Słownik komunałów (J. Gondowicz, tłum.). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”
View in Google Scholar

Gondowicz, J. (1993). Flaubert i fenomen głupoty. W: G. Flaubert, Słownik komunałów (s. 143–147). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”.
View in Google Scholar

Gramsci, A. (1961) Pisma wybrane, t. 1 (B. Sieroszewska, tłum.). Warszawa: Książka i Wiedza
View in Google Scholar

Krajewski, M. (2005). Co to jest sztuka publiczna? Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 57–77
View in Google Scholar

Holzer, J. (2006). Truizmy. Literatura na Świecie, 11–12, 374–381.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13576270601042886

Laclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej (S. Królak, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
View in Google Scholar

Lem, S. (1982). Śledztwo. Kraków: Wydawnictwo Literackie
View in Google Scholar

Mouffe, Ch. (2005). Which Public Space for Critical Artistic Practices? Pobrane z: http://www.book.dislib.info/b1-political/627587–1-which-public-space-for-criticalartistic-practices-chantal-mouffe.php
View in Google Scholar

Mouffe, Ch. (2008). Polityczność (J. Erbel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Mouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (B. Szelewa, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
View in Google Scholar

Simon J. in conversation with Jenny Holzer. (2010). W: J. Joselit, J. Simon, R. Saleci, Jenny Holzer (s. 6–40). London–New York: Phaidon Press Inc.
View in Google Scholar

Sommer, P. (2006). Podszyć się pod anonima. Literatura na Świecie, 11–12, 382–386
View in Google Scholar

Sontag, S. (2018). Estetyka ciszy. W: S. Sontag, Style radykalnej woli (s. 9–46). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
View in Google Scholar

Stopel, B. (2012). Rozbrajając Walczące słowa Judith Butler. Przestrzenie Teorii, 17, 63–78.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.17.4

Tormey, S., Townshend J. (2010). Ernesto Laclau i Chantal Mouffe. W stronę teorii radykalnej demokracji. W: SOd teorii krytycznej do postmarksizmu (s. 95–121). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.. Tormey, J. Townshend,
View in Google Scholar

Wittgenstein, L. (2000). Dociekania filozoficzne (B. Wolniewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Wróblewski, M. (2016). Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika.
View in Google Scholar

Published

2020-11-20

How to Cite

Adamska-Kijko, M. (2020). Jenny Holzer’s Truisms as an artistic example of hegemonic struggle. Władza Sądzenia, (19), 292–309. https://doi.org/10.18778/2300-1690.19.15

Issue

Section

Articles