"Palestyna leje wodę…" Sztuki wizualne a pogromy i wystąpienia antyżydowskie w latach 1914–1920
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.07.04Słowa kluczowe:
sztuka żydowska, ikonografia pogromowa, Wilhelm Wachtel, Tadeusz Pobóg-Rossowski, Wojciech Weiss, Abel Pann, Jezus Chrystus, sztuka i wojnaAbstrakt
Niniejsze studium ze względów obiektywnych nie aspiruje do całościowego ujęcia tematu sygnalizowanego w tytule. W zamyśle autora ma stanowić punkt odniesienia dla przyszłych badaczy. Autorzy obrazów, rysunków czy grafik o tematyce pogromowej, reprezentujący różne generacje, szkoły artystyczne, tendencje stylistyczne, poglądy polityczne i status społeczny, nieczęsto byli naocznymi świadkami komentowanych wydarzeń. Wizualizowali je w oparciu o rozmaite relacje w prasie, komentarze ocalonych, własną wyobraźnię, wreszcie wzory ikonograficzne popularyzowane od lat. Gdyby w oparciu o znane nam prace pokusić się o ułożenie spójnego narracyjnie scenariusza zajść pogromowych musiałby on rozpoczynać się od „okrzyków pogromowych”, przedstawiających złowieszczą atmosferę przedpogromową, niejako uzasadniającą i usprawiedliwiającą w mniemaniu ich autora (T. Pobóg-Rossowski) krwawe zajścia od strony politycznej, religijnej czy społecznej. Takie obrazy spotykamy nad wyraz rzadko. Zupełnie wyjątkowa jest w tej grupie litografia ukazująca perspektywę niedoszłych ofiar, które szykują się do samoobrony (W. Wachtel).1 Dużo częściej artyści przedstawiali sceny właściwego pogromu ‒ niszczenie dobytku ofiar, palenie ich domostw, ukrywanie się, mordowanie, dużo rzadziej gwałty.
Pogrom Wojciecha Weissa jest w tej grupie prac wybitnym ewenementem. W obrębie tych właśnie epizodów znajdują się sceny ucieczek niedoszłych ofiar, próbujących się ocalić (niektóre litografie A. Panna). Należy je stanowczo odróżnić od obrazów przedstawiających popogromowych wygnańców, bo ich wizerunki zaliczają się już do ostatniej, może najliczniejszej grupy, którą można określić mianem następstw pogromów czy też ich skutków. Do tej ikonografii zaliczyć należy widoki orszaków pogrzebowych i cmentarzy. W obrębie sztuki o tematyce pogromowej i okołopogromowej jako osobny, ważny rozdział jawi się tzw. dyskurs chrystologiczny. Wprowadzenie postaci Nazarejczyka do pejzażu pogromowego dawało artystom pole do malarskich czy graficznych komentarzy o podłożu polityczno-społecznym i religijnym. Przybierały one ton oskarżenia sprawców (chrześcijan, Rosjan, Ukraińców, Polaków), ale też wyraźnej wskazówki dotyczącej jedynego dla wielu zakończenia żydowskiej niedoli, czyli syjonizmu (R. Rubin).
Żydowski Chrystus, konfrontowany z wiecznym tułaczem Ahaswerem lub wręcz z nim utożsamiany, ze sprawcy żydowskich nieszczęść stawał się ofiarą własnych wyznawców, ofiarą, z którą łatwiej się było utożsamić.
Nie sposób dziś pokusić się o pełny katalog artystycznych narracji o pogromach żydowskich okresu pierwszej wojny światowej, rewolucji październikowej i czasu, który nastąpił tuż po obu krwawych konfliktach, gdy miały miejsce polsko-ukraińskie walki o Lwów oraz wojna polsko-bolszewicka. Komentowane przez artystów wydarzenia wpisują się w długi ciąg represji antyżydowskich, w tym pogromy w Kiszyniowie i Homlu (1903) czy te w Żytomierzu i Odessie (1905). Znalazły one swych artystycznych komentatorów, którzy na początku XX wieku wykreowali schematy kompozycyjne i ikonograficzne, inspirujące później ich młodszych kolegów.
Bibliografia
AMISHAI-MAISELS 1993 – Ziva Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: The Influence of the Holocaust on the Visual Arts, Oxford 1993.
Google Scholar
AN-SKI 2010 ‒ Szymon An-ski, Tragedia Żydów Galicyjskich w czasie I wojny światowej. Wrażenia i refleksje z podróży po kraju, przeł. z hebrajskiego Krzysztof Dawid Majus, wstęp, przypisy i opracowanie Krzysztof Dawid Majus i Stanisław Stępień, Przemyśl 2010.
Google Scholar
AVENARIUS 1918 – Ferdinand Avenarius, L’Image au Service de la Vérité. Quelques remarques pour ceux qui veulent voir clair, 1918.
Google Scholar
CHRZANOWSKI/WASERCUG 1918 – Leon Chrzanowski, Józef Wasercug, Raport Delegacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych R.P. w Sprawie Wystąpień Antyżydowskich we Lwowie [Lwów 17 grudnia 1918], Archiwum Akt Nowych, Komitet Narodowy Polski, nr 159, k. 103–108
Google Scholar
COHEN 2001 – Richard I. Cohen, Samuel Hirszenberg, [w:] The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, red. Susan Tumarkin Goodman, książka towarzysząca wystawie w The Jewish Museum, New York 2001, s. 174.
Google Scholar
FRIEDRICH 1999 – Jacek Friedrich, Żydowskie tematy Wojciecha Weissa, [w:] Żydowskie tematy Wojciecha Weissa/Jewish Themes in the Work of Wojciech Weiss, kat. wystawy, red. Stanisław Piwowarski, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 1999.
Google Scholar
GAMZU 1959 – Haim Gamzu, Steinhardt, His Life, His Work, [w:] The Woodcuts of Jakob Steinhardt Chronologically Arranged and Fully Reproduced, red. Leon Kolb, San Francisco 1959, s. 1–23.
Google Scholar
GAUDEN 2019 – Grzegorz Gauden, Lwów – kres iluzji. Opowieść o pogromie listopadowym 1918, Kraków 2019.
Google Scholar
JUSZCZAK 1979 – Wiesław Juszczak, Młody Weiss, Warszawa 1979.
Google Scholar
KASOVSKY 1992 – G. Kasovsky, Artists from Vitebsk. Yehuda Pen and his pupils, Moscow (1992?).
Google Scholar
MALINOWSKI 2000 – Jerzy Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2000.
Google Scholar
MEIDLER-WAKS 2012 – Sigalit Meidler-Waks, Die Pogromserie von Issachar Ber Ryback, [w:] Berlin Transit. Jüdische Migranten aus Osteuropa in den 1920er Jahren, kat. wystawy w Jüdisches Museum Berlin, Göttingen 2012.
Google Scholar
MENDELSOHN 2006 – Amitai Mendelsohn, Prophets and Visionaries: Reuven Rubin’s Early Years, 1914–1923, kat. wystawy w Israel Museum, Jerusalem 2006.
Google Scholar
MENDELSOHN 2017 – Amitai Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art, kat. wystawy w Israel Museum, Jerusalem 2017.
Google Scholar
MUKDONY 1937 – Alexander Mukdony, [w:] Issachar Ryback – Zayn Leybn un Shafn, Paris 1937.
Google Scholar
STEINHARDT 1959 – The Woodcuts of Jakob Steinhardt Chronologically Arranged and Fully Reproduced, red. Leon Kolb, San Francisco 1959.
Google Scholar
SZYMANIAK 2018 – Karolina Szymaniak, (Nie) na własne oczy. Demony wojny i pogromu Abla Panna, [w:] Krzycząc: Polska! Niepodległa 2018, kat. wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie, red. Piotr Rypson, Warszawa 2018, s. 138–141.
Google Scholar
ŚWIERZEWSKA 1998 – Olga Świerzewska, „…krocząc wśród pocisków i ognia”. Lwów 1918–1919 w obrazkach Tadeusza Pobóg-Rossowskiego, „Niepodległość i Pamięć” 1998, nr 13, s. 113–136.
Google Scholar
TANIKOWSKI 2004 – Artur Tanikowski, O starszych braciach i ich obrazach, [w:] Nasi Bracia Starsi. Malarstwo, rysunek i grafika ze zbiorów Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie, kat. wystawy, red. Artur Tanikowski, Poznań 2004.
Google Scholar
TANIKOWSKI 2006 – Artur Tanikowski, Malarze żydowscy w Polsce, cz. 1, Edipresse Polska, Warszawa 2006.
Google Scholar
TANIKOWSKI 2014 – Artur Tanikowski, Po obu stronach rozbitego lustra. Żydzi polscy i Legiony Polskie w kulturze wizualnej lat 1914–1920, [w:] Żyd, Polak, legionista 1914–1920, red. Artur Tanikowski, kat. wystawy w Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa 2014, s. 11–36.
Google Scholar
TOKARSKA-BAKIR 2012 – Joanna Tokarska-Bakir, Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski lat 1939–1946, Wołowiec 2012.
Google Scholar
TOMASZEWSKI 1984 – Jerzy Tomaszewski, Lwów, 22 listopada 1918, „Przegląd Historyczny” 1984, z. 2, s. 281–285.
Google Scholar
TUMARKIN GOODMAN 2001 – The Emergence of Jewish Artists in Nineteenth-Century Europe, red. Susan Tumarkin Goodman, książka towarzysząca wystawie w The Jewish Museum, New York 2001.
Google Scholar
WISCHNITZER-BERNSTEIN 1937 – Rachel Wischnitzer-Bernstein, [w:] Issachar Ryback – Zayn Lebn un Shafn, Paris 1937.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.