Tradycyjne ubiory polskie na tle wzajemnych kontaktów Wschodu i Zachodu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.18.02

Słowa kluczowe:

tunika, ubiór, Mongołowie, Bizancjum, pas, jedwab, polski strój kontuszowy

Abstrakt

Ubiory zarówno na terenach Europy, jak i zachodniej Azji swój podstawowy kształt zawdzięczają ubiorom antycznym. Dlatego też we wczesnym rozwoju mody były one efektem różnego rodzaju interpretacji naśladujących konstrukcje tunik. Późniejsze zróżnicowanie formy ubiorów tak w Europie, jak i w zachodniej Azji stanowi rezultat wielowiekowych zmian będących wynikiem przekształcania jednej zasadniczej formy, jaką była antyczna tunika.

Geneza polskich ubiorów kontuszowych od dawna słusznie łączona jest ze Wschodem. Moda ta wykreowana pod koniec wieku XVI i na początku XVII rozwinęła się w oparciu o inspiracje pochodzące od ludów, z którymi prawie zawsze, niemal w sposób ciągły Polska była w konflikcie, a o społeczeństwach wschodnich wyrażano się z odcieniem pogardy. Jednakże ich sposób ubierania się, szczególnie warstw wyższych w wielu krajach Wschodu, gdzie wpływy mongolskiej arystokracji plemiennej łączyły się z wysoko rozwiniętą kulturą bizantyńską, różniły się w sposób zdecydowany od kanonów mody europejskiej, były oryginalne, co w Rzeczypospolitej oznaczało, że zakładając ubiór zgodny z zasadniczą linią typową dla wschodnich ubiorów, zyskiwano poczucie odrębności, niezwykłości, wspaniałości. Podkreślić należy, że ubiory na rozległych terenach Azji z czasem zaczęły składać się z dwóch zasadniczych elementów: spodniego – wyglądem zbliżonego do wykreowanego później w Rzeczypospolitej żupana, i nakładanego nań ubioru wierzchniego − podobnego do kontusza. Na Środkowym Wschodzie ważnym okresem rozwoju, także ze względu na proces formowania się ubiorów, był okres mongolski (1206–1368), który stanowił punkt zwrotny w wymianie kulturowej, politycznej i artystycznej w całej Eurazji. Przebiegająca w tym czasie dynamicznie wymiana międzynarodowa zaowocowała motywami mongolskimi licznie pojawiającymi się m.in. wśród wzorów tkanin, miniatur, wyrobów ceramicznych i metaloplastyki. Pod koniec XIII wieku elementy kultury mongolskiej dotarły do Morza Śródziemnego i zaczęły oddziaływać na sztukę i ubiór łacińskiego Zachodu. Rozpowszechniały się malowane przedstawienia Mongołów, tkaniny jedwabne o oryginalnych motywach, ubiory, których odmienne kształty zaczęły zasilać sztukę i kulturę chrześcijańskiego Zachodu.

Przykładem obecności tych wpływów może być znany obraz ze zbiorów Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie Opłakiwane z Chomranic, datowany na około 1440 roku. Przedstawia on Józefa z Arymatei, ubranego w długi kaftan z krótkimi rękawami – zapewne z bizantyńskiego jedwabiu, o czym świadczy wzór złożony z owoców granatu zamkniętych lancetowatymi liśćmi – i w jedwabny turban, spod którego opada na plecy długi czarny warkocz. Wyobrażona w taki sposób postać wyglądem i ubiorem kojarzy się jednoznacznie z przedstawieniami elity mongolskich władców pojawiającymi się na perskich miniaturach, szczególnie na tych, które powstały w czasach panowania w Persji dynastii Ilhanidów. W literaturze zachodniej problem ten zyskał dokładniejsze omówienie w artykułach na temat podobieństwa sceny wyobrażającej męczeństwo franciszkanów w Ceucie w roku 1277 namalowanej przez Ambrogia Lorenzettiego w klasztorze Franciszkanów w Sienie w latach 1324–1327 1 i miniatur autorstwa Rashida al-Dina, które stanowią bezpośrednie dowody znajomości perskich miniatur przez włoskich malarzy. Warto zatem zwrócić uwagę, że wiele szczegółów opisanych w literaturze jako cechy ubiorów mongolskich odnajdujemy też znacznie później w kształcie polskich ubiorów kontuszowych.

Bibliografia

BIEDROŃSKA-SŁOTA 2010 – B. Biedrońska-Słota, Sarmatyzm. Sen o potędze, Kraków 2010.
Google Scholar

BIEDROŃSKA-SŁOTA 2022 – B. Biedrońska-Słota, Gust artystyczny czasów króla Jana III Sobieskiego, „Sztuka i Krytyka” 2022, nr 3, s. 14–32.
Google Scholar

BIEDROŃSKA-SŁOTA, MOLENDA 2023 – B. Biedrońska-Słota, M. Molenda, Kontusz. Z dziejów polskiego ubioru narodowego, Kraków 2023.
Google Scholar

BLAIR 1995 – S. Blair, A Compendium of Chronicles. Rashid al.-Din’s Illustrated History of the World, (Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art., 27), Oxford 1995.
Google Scholar

GADOMSKI 1995 – J. Gadomski, Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1420–1470, Warszawa 1995.
Google Scholar

GUMIŁOW 1972 – L. Gumiłow, Dzieje dawnych Turków, Warszawa 1972.
Google Scholar

HALBERTSMA-HEROLD 2008 – U. Halbertsma-Herold, Clothing Authority: Mongol Attire and Textiles in the Sicio-political Complex, Master’s thesis, Leiden University, 2008.
Google Scholar

HOFFMAN 2001 – E. R. Hoffman, Pathways of Portability: Islamic and Christian Interchange from the tenth to the twelfth century, „Art History”, vol. 24, no. 1, February 2001, s. 17–50.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8365.00248

KOŁODZIEJCZYK 2017 – D. Kołodziejczyk, Stosunki dawnej Rzeczypospolitej z Turcją i Tatarami: czy naprawdę byliśmy przedmurzem Europy?, „Praktyka Teoretyczna” 2017, nr 4 (26), s. 16–36.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/prt.2017.4.1

Ludy tureckie – Ludy tureckie, Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ludy_tureckie (dostęp: 11.09.2024).
Google Scholar

ŁANUSZKA 2016 – M. Łanuszka, O kilku ciekawych motywach ikonograficznych w Opłakiwaniu z Chomranic, [w:] Imagines pictae. Studia nad malarstwem gotyckim w Polsce, red. W. Walanus, M. Walczak, Kraków 2016, s. 65–78.
Google Scholar

MAŃKOWSKI 1946 – T. Mańkowski, Genealogia sarmatyzmu, Warszawa 1946.
Google Scholar

PRAZNIAK 2010 – R. Prazniak, Siena on the Silk Roads: Ambrogio Lorenzetti and the Mongol Global Century, 1250–1350, „Journal of World History”, Vol. 21, No. 2 (June 2010), pp. 177–217.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/jwh.0.0123

SHEA 2020 – E. Shea, Mongol Court Dress, Identity Formation, and Global Exchange Flyer, Taylor & Francis Ltd 2020.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780429340659

SULIMIRSKI 1979 – T. Sulimirski, Sarmaci, Warszawa 1979.
Google Scholar

The Legacy of Genghis Khan 2003 – The Legacy of Genghis Khan. Courtly Art and Culture in Western Asia, 1256–1353, catalogue of The Metropolitan Museum of Art, ed. L. Komaroff, S. Carboni, New York–New Haven–London 2003, fig. 133, cat. nr 21.
Google Scholar

ULEWICZ 1949 – T. Ulewicz, Około genealogii sarmatyzmu (Spóźnione podjęcie nieprzedawnionej dyskusji), „Pamiętnik Słowiański”, I, 1949, s. 101–114.
Google Scholar

ULEWICZ 1950 – T. Ulewicz, Sarmacja. Studium z problematyki słowiańskiej XV i XVI w., Kraków 1950.
Google Scholar

ULEWICZ 2006 – T. Ulewicz, Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu, Kraków 2006.
Google Scholar

WYSZYŃSKA 2016 – A. Wyszyńska, Nikodem zorientalizowany, czyli o potrzebie podjęcia badań kostiumologicznych nad piętnastowiecznym małopolskim malarstwem tablicowym na przykładzie Opłakiwania z Chomranic, [w:] Panulae pictae. Studia z dziejów malarstwa gotyckiego w Polsce, red. M. Walczak, W. Walanus, Kraków 2016.
Google Scholar

ZAJĄCZKOWSKI 1966 – A. Zajączkowski, Orientalistyka polska a Bliski Wschód, [w:] Szkice z dziejów polskiej orientalistyki, red. J. Reychman, Warszawa 1966, s. 31.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Biedrońska-Słota, B. (2024). Tradycyjne ubiory polskie na tle wzajemnych kontaktów Wschodu i Zachodu. TECHNE. Seria Nowa, 2(14), 11–21. https://doi.org/10.18778/2084-851X.18.02

Numer

Dział

Artykuły