Globalny rynek sztuki w obliczu kryzysów 2008 oraz 2020 roku

Autor

  • Anna Niedzielska Galeria J, Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.13

Słowa kluczowe:

rynek sztuki, inwestowanie w sztukę, alternatywne metody inwestowania, rynek sztuki w obliczu kryzysu 2008 roku, COVID-19 a rynek sztuk

Abstrakt

Artykuł dąży do odpowiedzi na pytanie o to, jak globalny rynek sztuki zareagował na dwa największe kryzysy ekonomiczne początku XXI wieku. Pierwszy miał źródło w sektorze bankowym, drugi był związany z epidemią COVID-19. Oba wpłynęły na handel dziełami sztuki, wymuszając bezprecedensowe zmiany. W obu przypadkach, po początkowej fazie załamania i paraliżu, rynek sztuki szybko odzyskał równowagę, a wartość obrotów wracała do poziomu sprzed załamania. Warto wspomnieć, że proces ten następował wyraźnie szybciej niż w przypadku pozostałych form inwestowania. Instytucje rynku sztuki, wcześniej uznawane za niezwykle tradycyjne i konserwatywne, zdecydowały się na doniosłe i szybkie przekształcenia, co dowiodło ich elastyczności i otwartości na zmiany. Czynnikiem, który przyspieszył wyjście światowego rynku sztuki z recesji roku 2008, była wzmożona aktywność kolekcjonerów chińskich i włączenie do obiegu aukcyjnego i galeryjnego rynków wschodzących. Wraz z rozprzestrzenianiem się epidemii COVID-19 rynek sztuki stanął w obliczu kolejnego kryzysu, który prawie całkowicie uniemożliwił mu funkcjonowanie w tradycyjnej formie. Dramatyczna sytuacja szybko zmobilizowała rynek sztuki do przyjęcia gwałtownej rewolucji cyfrowej. Dzięki nowym technologiom, które całkowicie zmieniły jego wcześniejszy model funkcjonowania, rynek sztuki przetrwał, a wkrótce osiągnął wzrost. Również kolekcjonerzy zaakceptowali zmiany technologiczne – szczególnie dotyczyło to pokolenia urodzonego w latach 80. i 90. XX wieku. To właśnie ci nabywcy stali się niezwykle aktywni na rynku sztuki i to oni będą kształtować jego przyszłość. Omawiane wydarzenia nie zachwiały pozycją dwóch największych rynków sztuki na świecie: Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, ale pozwoliły dołączyć do ścisłej czołówki trzeci rynek – Chiny.

Bibliografia

Art Market Trends 2011 – Art Market Trends 2010, Artprice, 2011, https://imgpublic.artprice.com/pdf/trends2010_en.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Art Market Trends 2012 – Art Market Trends 2011, Artprice, 2012, https://imgpublic.artprice.com/pdf/trends2011_en.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Art Market Watch 2009 – Art Market Watch, Artnet, 2009, http://www.artnet.com/magazineus/news/artmarketwatch/artmarketwatch2-26-09.asp [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

BRADY 2018 – Anna Brady, Rolling with the punches: how the art market bounced back, „The Art Newspaper”, 2018, https://www.theartnewspaper.com/2018/09/04/rolling-withthe-punches-how-the-art-market-bounced-back [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Geographical breakdown 2021 – Geographical breakdown of the Art Market, [w:] The Art Market in 2020, red. Thierry Ehrmann, Artprice, 2021, https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-market-in-2020/geographical-breakdown-of-the-art-market/ [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

GERLIS 2020 – Melanie Gerlis, The auction of the future is here, „Financial Times”, 2020, https://www.ft.com/content/98e7f29f-adbe-4efb-9d84-5f59250267de [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Global art market 2020 – The global art market and COVID-19. Innovating and Adopting, City GPS Report, 2020, https://www.privatebank.citibank.com/newcpb-media/media/documents/insights/Citi-GPS-Art-report-Dec2020.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

HARRIS 2020 – Gareth Harris, Are art collectors embracing online viewing rooms – or getting tired of them?, „Financial Times”, 2020, https://www.ft.com/content/342ba0b3-b6f5-48a9-95e5-09d631520b4e [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

MCANDREW 2020a – Clare McAndrew, The Art Market 2020, An Art Basel & UBS Report, 2020, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The_Art_Market_2020-1.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

MCANDREW 2020b – Clare McAndrew, The Impact of COVID-19 on the Gallery Sector 2020, An Art Basel & UBS Report, 2020, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The_Art_Market_Mid_Year_Survey_2020-1.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

MCANDREW 2021 – Clare McAndrew, The Art Market 2021, An Art Basel & UBS Report, 2021, https://d2u3kfwd92fzu7.cloudfront.net/The-Art-Market_2021.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

MCANDREW 2022 – Clare McAndrew, The Art Market 2022, An Art Basel & UBS Report, 2022, https://www.artbasel.com/about/initiatives/theartmarket2022.pdf [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

MEI/MOSES 2002 – Jianping Mei, Michael Moses, Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces, “American Economic Review” 2002, t. 92, nr 5, s. 1656–1668.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1257/000282802762024719

Pi-eX 2020 – Pi-eX Semi-annual Report Summary, First Half Year 2020, 2020, https://pi-ex.mybigcommerce.com/macro-results-at-top-3-auction-houses-worldwide-hy1-2020-summary/ [dostęp: 25.02.2020].
Google Scholar

SULLIVAN 2009 – Paul Sullivan, An Investors’ Guide to Art Market Pain and Opportunity, „The New York Times”, 2009, https://www.nytimes.com/2009/06/10/arts/10iht-rcartus.html [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

What’s changing 2021 – What’s changing?, [w:] The Art Market in 2020, red. Thierry Ehrmann, Artprice, 2021, https://www.artprice.com/artprice-reports/the-art-marketin-2020/whats-changing/ [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Collection 2009 – Collection Yves Saint Laurent et Pierre Bergé, katalog aukcyjny, Christie’s, Paris 2009, https://www.christies.com/en/auction/auction-1209-gnv/browse-lots [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Contemporary Art 2020 – Contemporary Art Evening Auction, katalog aukcyjny, Sotheby’s, New York 2020, https://www.sothebys.com/en/buy/auction/2020/contemporary-art-evening-auction [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Damien Hirst 2008 – Damien Hirst – Beautiful Inside My Head Forever (Evening Sale), katalog aukcyjny, Sotheby’s, London 2008, https://www.sothebys.com/en/auctions/2008/damien-hirst-beautiful-inside-my-head-forever-evening-sale-l08027.html?locale=en [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Old Master 2009 – Old Master & 19th Century Paintings, Drawings & Watercolours Evening Sale, katalog aukcyjny, Christie’s, London 2009, https://www.christies.com/en/auction/old-master-19th-century-paintings-drawings-watercolours-evening-sale-22250/ [dostęp: 25.02.2023].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Niedzielska, A. (2023). Globalny rynek sztuki w obliczu kryzysów 2008 oraz 2020 roku. TECHNE. Seria Nowa, 1(11), 259–277. https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.13

Numer

Dział

Artykuły