Koncepcje i funkcjonowanie muzeów street artu na przykładzie Amsterdamu

Autor

  • Aleksandra Dudek Uniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztuki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.11

Słowa kluczowe:

street art, muzeum, instytucjonalizacja sztuki ulicznej, Amsterdam

Abstrakt

Choć street art był kiedyś marginalizowany, obecnie zyskuje uznanie w instytucjonalnych obszarach sztuki. Muzea street artu, urban artu czy graffiti istnieją już w wielu miejscach na świecie, jednak swoistym fenomenem jest to, że aż trzy instytucje identyfikujące się poprzez sztukę uliczną istnieją w Amsterdamie. Jako prywatne podmioty nie obowiązują ich standardy, prawa ani obowiązki tradycyjnych muzeów, wobec czego ich funkcjonowanie nie zawsze wypełnia przyjęte w definicji muzeum funkcje. Celem artykułu jest analiza trzech amsterdamskich muzeów pod względem inicjacji, obranych przez instytucje misji, kolekcji oraz działalności edukacyjnej. Autorka zauważa, że muzea street artu przedefiniowują tradycyjne pojęcie muzeum, uwzględniając rdzenne cechy tego medium, takie jak jego buntownicza natura i ciągłe przekraczanie granic.

Bibliografia

A Moment of Clarity 2018 – [b.a.], A Moment of Clarity: Icy And Sot’s Big Retrospective in Amsterdam, Juxtapoz, 2018, https://www.juxtapoz.com/news/street-art/a-moment-of-clarity-icy-and-s [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

ABARCA 2016 – Javier Abarca, From street art to murals: what have we lost?, „SAUC – Street Art and Urban Creativity” 2016, nr 2 (2), s. 60–67, https://doi.org/10.25765/sauc.v2i2.55 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

AGAIN, DE SCENE 2019 – Again, De Scene, Amsterdam on tour: the early signs of Dutch graffiti, Amsterdam 2019.
Google Scholar

Banksy Exhibition 2016 – [b.a.], Banksy Exhibition starts today – Lionel Gallery, Amsterdam 20/06/16–20/05/15, Global Art Traders, 2016, https://www.globalarttraders.com/news/37/banksy_exhibition_starts_today_lionel_gallery_amsterdam_20_06_16_20_05/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

BOFFEY 2020 – Daniel Boffey, Amsterdam gallery owner recalls how sale of Banksy work saved staff jobs, The Guardian, 2020, https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/dec/25/amsterdam-gallery-owner-recalls-how-sale-of-banksy-work-saved-staff-jobs [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

BORUSIEWICZ 2012 – Marian Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum (Muzeologia, t. 4), Warszawa 2012.
Google Scholar

CORCORAN/GASTMAN/PRICCO 2022 – Sean Corcoran, Roger Gastman, Evan Pricco, A Dissertation of the Post Graffiti Movement, Control Gallery, 2022, https://control.gallery/blogs/stories/post-graffiti [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

DEKEUKELEIRE/WINGEN/STOLYAROVA 2022 – Jeannette Dekeukeleire, Leonie Wingen, Anna Stolyarova, Street ArtDemocracy, Amsterdam 2022.
Google Scholar

DI GIACOMO 2017 – Giovanna Di Giacomo, The legitimation of street art in Amsterdam. The role of Street Art Today Museum, praca magisterska, 2017, https://thesis.eur.nl/pub/39683/Di-Giacomo-Giovanna.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

DI GIACOMO/RIVA 2021 – Giovanna Di Giacomo, Giulia Riva, Is street art inside still street art, [w:] STRAAT. Quote from The Streets, Amsterdam 2021.
Google Scholar

FOLGA-JANUSZEWSKA 2015 – Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy, (Muzeologia, t. 10), Warszawa 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/04641086.1150136

GOUKASSIAN 2017 – Elena Goukassian, World’s Largest Street Art Museum Takes Shape in Amsterdam, Hyperallergic, 2017, https://hyperallergic.com/369768/worlds-largest-street-art-museum-takes-shape-in-amsterdam/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

Graffiti [b.d.] – [b.a.], Graffiti and Street Art Murals, Groninger Museum, [b.d.], Groninger Museum, http://groningermuseum.nl/bezoek/activiteiten/graffiti-en-street-art-murals [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

The Hague Street Art 2016 – [b.a.], The Hague Street Art Magazine, The Hague Street Art, 2016, http://thehaguestreetart.nl/nl/projecten/86-the-hague-street-art-magazine [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

ICOM 2022 – Nowa Definicja Muzeum, tłum. Jarosław Suchan, ICOM, 24.01.2022, https://icom-poland.mini.icom.museum/nowa-definicja-muzeum/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

If Walls 2019 – ASA, If Walls Could Speak, 2019, https://www.amsterdamstreetart.com/if-walls-could-speak/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

KOLBE et. al 2022 – Kristina J. Kolbe, Olav Velthuis, Johannes Aengenheyster, Andrea Friedmann Rozenbaum, Mingxue Zhang, The global rise of private art museums a literature review, „Poetics” 2022, nr 95, https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101712 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101712

Mural Keith Haring 2018 – [b.a.], Mural Keith Haring makes reappearance, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/keithharing/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

Muzeum street artu 2017 – Muzeum street artu. Czy to nie paradoks?, Wywiad z Yashą Young. Rozmawiała Tina Huettl, tłum. Małgorzata Matzke, DW, 2017, https://www.dw.com/pl/muzeum-street-artu-czy-to-nie-paradoks/a-40549752 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

POPE 2022 – Alex Pope, STRAAT pays homage: Yaki Kornblit Gallery, blog internetowy STRAAT, 2022, https://straatmuseum.com/en/blog/straat-pays-homage-yaki-kornblit-gallery [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

Rekordowe wyniki 2023 – [b.a.], Rekordowe wyniki na aukcji sztuka współczesna urban art, DESA UNICUM, 2023, https://desa.pl/pl/aktualnosci/rekordowe-wyniki-na-aukcji-sztuka-wspolczesna-urban-art/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

Report 2023 – Olaf Velthius et al., Report. Beyond the Global Boom. Private Art Museums in the 21st Century, Private Museum Research, 2023, https://privatemuseumresearch.org/wp-content/uploads/2023/04/Private-Museum-Report_UvA_Beyond-the-Global-Boom_2023.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

RIGGLE 2010 – Nicolas Alden Riggle, Street Art: The Transfiguration of the Commonplaces, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2010, nr 68, 3, s. 243–257.
Google Scholar

SEN 2021 – Anindya Sen, Anindya Sen in Conversation with Street Art Museum Amsterdam Founder, Anna Stolyarova, Made in Bed, 2021, https://www.madeinbed.co.uk/interviews/anindya-sen-in-conversation-with-street-art-museum-founder-anna-stolyarova
Google Scholar

Tag 2018 – [b.a.], Tag: Name Writing in Public Space, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/tagconference2018/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

The Hugo Kaagman Punk Files [b.d.] – [b.a.], The Hugo Kaagman Punk Files, [b.d.], Hugo Kaagman. Stencil King, http://www.kaagman.nl/index%20f.htm [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

VAN ESSCHE 2021 – Eric Van Essche, MIMA/Millenium Iconoclast Museum of Art, [w:] (R)évolutions du street art, red. E. van Essche, Bruxelles 2021, s. 110–113.
Google Scholar

WUNDERLICH 2019 – C. S. Wunderlich, No more white cubes: Street Art Museum Amsterdam, „The Museum Review” 2019, t. 4, nr 1, https://www.academia.edu/39797826/No_more_white_cubes_Street_Art_Museum_Amsterdam [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar

ASA [Amsterdam Street Art], https://www.amsterdamstreetart.com/
Google Scholar

GO Gallery, https://gogallery.nl/about-us/
Google Scholar

Hugo Kaagman Stencil King, http://www.kaagman.nl/
Google Scholar

Moco [Modern Contemporary Museum], https://mocomuseum.com/locations/amsterdam
Google Scholar

Rewriters Rotterdam, https://rewriters010.nl/
Google Scholar

SAMA [Street Art Museum Amsterdam], https://www.streetartmuseumamsterdam.com
Google Scholar

STRAAT Museum for Street Art and Graffiti, https://straatmuseum.com/en
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Dudek, A. (2023). Koncepcje i funkcjonowanie muzeów street artu na przykładzie Amsterdamu. TECHNE. Seria Nowa, 1(11), 213–237. https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.11

Numer

Dział

Artykuły