Koncepcje i funkcjonowanie muzeów street artu na przykładzie Amsterdamu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.11Słowa kluczowe:
street art, muzeum, instytucjonalizacja sztuki ulicznej, AmsterdamAbstrakt
Choć street art był kiedyś marginalizowany, obecnie zyskuje uznanie w instytucjonalnych obszarach sztuki. Muzea street artu, urban artu czy graffiti istnieją już w wielu miejscach na świecie, jednak swoistym fenomenem jest to, że aż trzy instytucje identyfikujące się poprzez sztukę uliczną istnieją w Amsterdamie. Jako prywatne podmioty nie obowiązują ich standardy, prawa ani obowiązki tradycyjnych muzeów, wobec czego ich funkcjonowanie nie zawsze wypełnia przyjęte w definicji muzeum funkcje. Celem artykułu jest analiza trzech amsterdamskich muzeów pod względem inicjacji, obranych przez instytucje misji, kolekcji oraz działalności edukacyjnej. Autorka zauważa, że muzea street artu przedefiniowują tradycyjne pojęcie muzeum, uwzględniając rdzenne cechy tego medium, takie jak jego buntownicza natura i ciągłe przekraczanie granic.
Bibliografia
A Moment of Clarity 2018 – [b.a.], A Moment of Clarity: Icy And Sot’s Big Retrospective in Amsterdam, Juxtapoz, 2018, https://www.juxtapoz.com/news/street-art/a-moment-of-clarity-icy-and-s [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
ABARCA 2016 – Javier Abarca, From street art to murals: what have we lost?, „SAUC – Street Art and Urban Creativity” 2016, nr 2 (2), s. 60–67, https://doi.org/10.25765/sauc.v2i2.55 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
AGAIN, DE SCENE 2019 – Again, De Scene, Amsterdam on tour: the early signs of Dutch graffiti, Amsterdam 2019.
Google Scholar
Banksy Exhibition 2016 – [b.a.], Banksy Exhibition starts today – Lionel Gallery, Amsterdam 20/06/16–20/05/15, Global Art Traders, 2016, https://www.globalarttraders.com/news/37/banksy_exhibition_starts_today_lionel_gallery_amsterdam_20_06_16_20_05/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
BOFFEY 2020 – Daniel Boffey, Amsterdam gallery owner recalls how sale of Banksy work saved staff jobs, The Guardian, 2020, https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/dec/25/amsterdam-gallery-owner-recalls-how-sale-of-banksy-work-saved-staff-jobs [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
BORUSIEWICZ 2012 – Marian Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum (Muzeologia, t. 4), Warszawa 2012.
Google Scholar
CORCORAN/GASTMAN/PRICCO 2022 – Sean Corcoran, Roger Gastman, Evan Pricco, A Dissertation of the Post Graffiti Movement, Control Gallery, 2022, https://control.gallery/blogs/stories/post-graffiti [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
DEKEUKELEIRE/WINGEN/STOLYAROVA 2022 – Jeannette Dekeukeleire, Leonie Wingen, Anna Stolyarova, Street ArtDemocracy, Amsterdam 2022.
Google Scholar
DI GIACOMO 2017 – Giovanna Di Giacomo, The legitimation of street art in Amsterdam. The role of Street Art Today Museum, praca magisterska, 2017, https://thesis.eur.nl/pub/39683/Di-Giacomo-Giovanna.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
DI GIACOMO/RIVA 2021 – Giovanna Di Giacomo, Giulia Riva, Is street art inside still street art, [w:] STRAAT. Quote from The Streets, Amsterdam 2021.
Google Scholar
FOLGA-JANUSZEWSKA 2015 – Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy, (Muzeologia, t. 10), Warszawa 2015.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/04641086.1150136
GOUKASSIAN 2017 – Elena Goukassian, World’s Largest Street Art Museum Takes Shape in Amsterdam, Hyperallergic, 2017, https://hyperallergic.com/369768/worlds-largest-street-art-museum-takes-shape-in-amsterdam/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
Graffiti [b.d.] – [b.a.], Graffiti and Street Art Murals, Groninger Museum, [b.d.], Groninger Museum, http://groningermuseum.nl/bezoek/activiteiten/graffiti-en-street-art-murals [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
The Hague Street Art 2016 – [b.a.], The Hague Street Art Magazine, The Hague Street Art, 2016, http://thehaguestreetart.nl/nl/projecten/86-the-hague-street-art-magazine [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
ICOM 2022 – Nowa Definicja Muzeum, tłum. Jarosław Suchan, ICOM, 24.01.2022, https://icom-poland.mini.icom.museum/nowa-definicja-muzeum/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
If Walls 2019 – ASA, If Walls Could Speak, 2019, https://www.amsterdamstreetart.com/if-walls-could-speak/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
KOLBE et. al 2022 – Kristina J. Kolbe, Olav Velthuis, Johannes Aengenheyster, Andrea Friedmann Rozenbaum, Mingxue Zhang, The global rise of private art museums a literature review, „Poetics” 2022, nr 95, https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101712 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101712
Mural Keith Haring 2018 – [b.a.], Mural Keith Haring makes reappearance, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/keithharing/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
Muzeum street artu 2017 – Muzeum street artu. Czy to nie paradoks?, Wywiad z Yashą Young. Rozmawiała Tina Huettl, tłum. Małgorzata Matzke, DW, 2017, https://www.dw.com/pl/muzeum-street-artu-czy-to-nie-paradoks/a-40549752 [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
POPE 2022 – Alex Pope, STRAAT pays homage: Yaki Kornblit Gallery, blog internetowy STRAAT, 2022, https://straatmuseum.com/en/blog/straat-pays-homage-yaki-kornblit-gallery [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
Rekordowe wyniki 2023 – [b.a.], Rekordowe wyniki na aukcji sztuka współczesna urban art, DESA UNICUM, 2023, https://desa.pl/pl/aktualnosci/rekordowe-wyniki-na-aukcji-sztuka-wspolczesna-urban-art/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
Report 2023 – Olaf Velthius et al., Report. Beyond the Global Boom. Private Art Museums in the 21st Century, Private Museum Research, 2023, https://privatemuseumresearch.org/wp-content/uploads/2023/04/Private-Museum-Report_UvA_Beyond-the-Global-Boom_2023.pdf [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
RIGGLE 2010 – Nicolas Alden Riggle, Street Art: The Transfiguration of the Commonplaces, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2010, nr 68, 3, s. 243–257.
Google Scholar
SEN 2021 – Anindya Sen, Anindya Sen in Conversation with Street Art Museum Amsterdam Founder, Anna Stolyarova, Made in Bed, 2021, https://www.madeinbed.co.uk/interviews/anindya-sen-in-conversation-with-street-art-museum-founder-anna-stolyarova
Google Scholar
Tag 2018 – [b.a.], Tag: Name Writing in Public Space, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/tagconference2018/ [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
The Hugo Kaagman Punk Files [b.d.] – [b.a.], The Hugo Kaagman Punk Files, [b.d.], Hugo Kaagman. Stencil King, http://www.kaagman.nl/index%20f.htm [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
VAN ESSCHE 2021 – Eric Van Essche, MIMA/Millenium Iconoclast Museum of Art, [w:] (R)évolutions du street art, red. E. van Essche, Bruxelles 2021, s. 110–113.
Google Scholar
WUNDERLICH 2019 – C. S. Wunderlich, No more white cubes: Street Art Museum Amsterdam, „The Museum Review” 2019, t. 4, nr 1, https://www.academia.edu/39797826/No_more_white_cubes_Street_Art_Museum_Amsterdam [dostęp: 23.06.2023].
Google Scholar
ASA [Amsterdam Street Art], https://www.amsterdamstreetart.com/
Google Scholar
GO Gallery, https://gogallery.nl/about-us/
Google Scholar
Hugo Kaagman Stencil King, http://www.kaagman.nl/
Google Scholar
Moco [Modern Contemporary Museum], https://mocomuseum.com/locations/amsterdam
Google Scholar
Rewriters Rotterdam, https://rewriters010.nl/
Google Scholar
SAMA [Street Art Museum Amsterdam], https://www.streetartmuseumamsterdam.com
Google Scholar
STRAAT Museum for Street Art and Graffiti, https://straatmuseum.com/en
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.