Produkcja sztuki – pracownia artysty jako „fabryka” na przykładzie warsztatu Joany Vasconcelos

Autor

  • Zuzanna Rymkiewicz badaczka niezależna

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.10

Słowa kluczowe:

Joana Vasconcelos, warsztat, pracowania artysty, atelier, proces produkcji dzieła sztuki, portugalska sztuka współczesna, artysta zaangażowany komercyjnie

Abstrakt

Artykuł jest analizą warsztatu współczesnej portugalskiej artystki Joany Vasconcelos. Najważniejszymi aspektami poruszanymi w tekście są przyjęta w atelier organizacja pracy przy wykonywaniu dzieł (struktura wieloosobowego zespołu) oraz komercyjny profil działalności artystki. Współczesny artysta często staje przed wyzwaniem przeniesienia w świat materialny swojej koncepcji – szczególnie jeśli dzieło ma dużą skalę lub zawiera elementy nietypowych materiałów czy rozwiązań, jak w przypadku Vasconcelos. Czynniki produkcyjne mogą mieć determinujący wpływ na proces twórczy i wykonawczy. Ponadto nawet gotowa praca musi mieć zapewniony odpowiedni transport, promocję, warunki przechowywania, a ostatecznie konserwację. Artystka pozostaje autorką koncepcji wszystkich swoich dzieł, mimo że powstają one bez jej bezpośredniej fizycznej ingerencji. Skala pracowni oraz zaangażowanie licznych pomocników pozwalają porównać ją do warsztatu Petera Paula Rubensa. Analogia jest trafna, również w kwestii uznania, jakie otaczało obu artystów. Rubens otrzymywał zamówienia od królewskich i książęcych rodzin, Vasconcelos wykonuje dzieła dla rodziny Rotschildów, a jej pracownie współcześnie odwiedzają celebryci i postacie popkultury. Vasconcelos zbudowała warsztat, który można porównać do fabryki ze względów organizacyjnych – podporządkowania procesu porządkowi produkcyjnemu. Takie znaczenie wyrazu jest dalekie od nazywanej w ten sam sposób przestrzeni twórczej Andy’ego Warhola. Zarówno z samym nurtem pop-artu, jak i jego czołowym przedstawicielem artystkę łączy komercyjny profil działalności – zaangażowanie we wzornictwo przemysłowe, tworzenie prac na zlecenie m.in. domów mody. Joana Vasconcelos buduje swoją markę w świecie komercji, kapitalizując swoje nazwisko, jednocześnie tworząc dzieła o krytycznym komentarzu wobec mechanizmów kapitalizmu. Nie jest to oznaką hipokryzji, a świadomości uwikłania artysty w wielorakie mechanizmy społeczno-gospodarcze. Zamiast przyjmować anarchistyczną postawę, można wykorzystać je na swoją korzyść i zbudować nazwisko, którego głos będzie znaczący.

Bibliografia

AMADO 2013 – Miguel Amado, The Primordial Site of Art, 2013, http://www.joanavasconcelos.com/multimedia/bibliografia/2013_JV_Ajuda_MAmado_EN.pdf [dostęp: 20.02.2023].
Google Scholar

ARRUDA 1993 – Luisa Arruda, Azulejaria Barroca Portuguesa. Figuras de convite, Lizbona 1993.
Google Scholar

CORREIA 2013 – Louis M. Correia, Trafaria Praia, [w:] Miguel Amado et al., Joana Vasconcelos: Trafaria Praia, Paryż 2013, s. 34–41.
Google Scholar

DA SILVA 2011 – Raquel Henriques da Silva, Joana Vasconcelos: ways towards a relational art*, [w:] Gilles Lipovetsky et al., Joana Vasconcelos, Lizbona 2011, s. 311–318.
Google Scholar

DA SILVA 2013 – Raquel Henriques da Silva, Lisbon with Venice inside it: The deck of Trafaria Praia, [w:] Miguel Amado et al., Joana Vasconcelos: Trafaria Praia, Paryż 2013, s. 73–77.
Google Scholar

DE CARVALHO 2013 – Rosário Salema de Carvalho, Great panoramas of Lisbon: from the Baroque to Contemporary, [w:] Miguel Amado et al., Joana Vasconcelos: Trafaria Praia, Paryż 2013, s. 94–105.
Google Scholar

FERNANDES/AFONSO 2014 – Alexandra Fernandes, Luís U. Afonso, Joana Vasconcelos: managing an artist’s studio in the early 21st century, „International Journal of Arts Management” 2014, t. 17, nr 1, s. 54–64.
Google Scholar

GREENBERG/JORDAN 2004 – Jan Greenberg, Sandra Jordan, Andy Warhol: Prince of Pop, Nowy Jork 2004.
Google Scholar

HONNEF 2000 – Klaus Honnef, Andy Warhol 1928–1987. Commerce into Art, Kolonia 2000.
Google Scholar

Joana Vasconcelos 2021 – Joana Vasconcelos, wyd. Atelier Joana Vasconcelos, Lizbona 2021.
Google Scholar

LIPOVETSKY/SERROY 2021 – Gilles Lipovetsky, Jean Serroy, Joana Vasconcelos ou o Reencantamento da Arte, Lizbona 2021.
Google Scholar

PAWŁOWSKI 1982 – Tadeusz Pawłowski, Awangarda i wartości estetyczne, „Studia Filozoficzne” 1982, nr 11–12, s. 73–90.
Google Scholar

PEREZ 2007 – Augustin Rubio Pérez, From Micro to Macro and Viceversa. A Conversation Between Agustín Pérez Rubio and Joana Vasconcelos, [w:] Joana Vasconcelos, Lizbona 2007, s. 162–169.
Google Scholar

SARTWELL 2007 – Crispin Sartwell, Beauty and reconciliation in the art of Joana Vasconcelos, [w:] Joana Vasconcelos: Material World, Londyn 2015, s. 308–319.
Google Scholar

ZIEMBA 2007 – Antoni Ziemba, Praktyka warsztatowa Rubensa, [w:] Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, Van Dycka i Jordaensa 1608–1678, Warszawa 2007.
Google Scholar

Apollo Magazine, In the studio with… Joana Vasconcelos, https://www.apollo-magazine.com/in-the-studio-with-joana-vasconcelos/ [dostęp: 25.01.2023].
Google Scholar

Strona internetowa fundacji Joany Vascocenlos, https://fundacaojoanavasconcelos.com [dostęp: 18.02.2023].
Google Scholar

Strona internetowa pałacu w Wersalu, https://en.chateauversailles-spectacles.fr/page/joana-vasconcelos_a190/1 [dostęp: 15.02.2023].
Google Scholar

Strona Joany Vasconcelos, https://www.joanavasconcelos.com/monografias_en.aspx [dostęp: 20.02.2023].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Rymkiewicz, Z. (2023). Produkcja sztuki – pracownia artysty jako „fabryka” na przykładzie warsztatu Joany Vasconcelos. TECHNE. Seria Nowa, 1(11), 193–212. https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.10

Numer

Dział

Artykuły