Geneza wzornictwa i początki produkcji srebrnej biżuterii i galanterii w Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego ORNO w Warszawie (1949–1954)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.08

Słowa kluczowe:

ORNO, polski design, polska biżuteria

Abstrakt

Tekst przedstawia kształtujące się na przełomie lat 40. i 50. XX wieku wzornictwo oraz produkcję srebrnej biżuterii, wytwarzanej w Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego ORNO, działającej w latach 1949–2003 w Warszawie. Podstawą omówienia jest tzw. Wielka Księga ORNO – rękopiśmienny katalog wyrobów, prowadzony przez prezesa spółdzielni Romualda Rochackiego w latach 1949–1954. W Księdze, która dotychczas nie stała się przedmiotem analizy, widnieją rysunki około 280 dzieł, wzbogacone informacjami o autorach, czasie zgłoszenia wzoru, produkcji, ocenach artystycznych i technicznych itp. Analiza rysunków oraz wpisanych do Księgi informacji o spółdzielni pozwala wskazać genezę wzornictwa ORNO – opartego na idei samokształcenia i doskonalenia twórczych umiejętności członków spółdzielni, a także przekazywanej im wiedzy o sztuce polskiej, poznawanej na wykładach i wycieczkach krajoznawczych. Srebrna biżuteria ORNO stanowi istotny nurt polskiego wzornictwa sztuki użytkowej po 1945 roku.

Bibliografia

DĄBROWSKA/SIWIŃSKA/WISZNIEWSKA 2019a – Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska, Anna Wiszniewska, Spółdzielnia ORNO. Biżuteria, przewodnik po wystawie, Muzeum Warszawy, 17 maja–18 sierpnia 2019, Muzeum Warszawy, Warszawa 2019.
Google Scholar

DĄBROWSKA/SIWIŃSKA/WISZNIEWSKA 2019b – Agnieszka Dąbrowska, Monika Siwińska, Anna Wiszniewska, Srebrna łyżeczka. Na marginesie prac nad wystawą Spółdzielnia ORNO. Biżuteria w Muzeum Warszawy, „Almanach Warszawy” 2019, t. XIII, s. 303–319.
Google Scholar

KUROŃ 1956 – Henryk Kuroń, Próby, [w:] Artyzm w wyrobach z metalu, Państwowe Wydawnictwa Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa 1956, s. 111–123.
Google Scholar

MYŚLIŃSKI 2019 – Michał Myśliński, Biżuterii polskiej czas przeszły dokonany. Wystawa Spółdzielnia ORNO. Biżuteria. Muzeum Warszawy, 17 maja–18 sierpnia 2019, „Almanach Warszawy” 2019, t. XIII, s. 387–392.
Google Scholar

MYŚLIŃSKI 2021a – Michał Myśliński, Sztuka małych form. Studia nad produkcją i wzornictwem polskiej biżuterii w latach 1945–1989, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021.
Google Scholar

MYŚLIŃSKI 2021b – Michał Myśliński, Wielka Księga warszawskiej Spółdzielni Pracy Przemysłu Artystycznego „ORNO” – introligatorskie dzieło złotników amatorów, [w:] Zbiory polskie. Polish Collections (Tegumentologia Polska, III), red. Arkadiusz Wagner, Toruń 2021, s. 433–446.
Google Scholar

PACIOREK-RUDKOWSKA 2000 – Katarzyna Paciorek-Rudkowska, ORNO – życiowa pasja Romualda Rochackiego, „Polski Jubiler” 2000, nr 2 (11), s. 10–11.
Google Scholar

ROCHACKI 1994 – Jacek Rochacki, O dzwonie, co nie chciał dzwonić, „Spotkania z Zabytkami” 1994, nr 7 (89), s. 31–32.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1600-0404.1994.tb05181.x

SYNKOWSKI 1956 – Mariusz Synkowski, „ORNO” – rzemieślnicza spółdzielnia metaloplastyczna, „Przemysł Ludowy i Artystyczny” 1956, nr 1, s. 35–44.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Myśliński, M. (2023). Geneza wzornictwa i początki produkcji srebrnej biżuterii i galanterii w Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego ORNO w Warszawie (1949–1954). TECHNE. Seria Nowa, 1(11), 145–172. https://doi.org/10.18778/2084-851X.15.08

Numer

Dział

Artykuły