Motyw kawii domowych (świnek morskich) w malarstwie europejskim doby nowożytnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2084-851X.10.04

Słowa kluczowe:

kawia domowa, świnka morska, malarstwo europejskie, ikonografia nowożytna

Abstrakt

Przedmiotem niniejszych rozważań jest europejska recepcja motywu świnki morskiej na przykładzie dzieł malarskich z okresu od XVI do XVIII wieku. Interpretacja jej znaczenia w dawnej Europie jest o tyle interesująca, że dotyczy zwierzęcia o już ustalonej funkcji kulturowej. Ojczyzną świnki morskiej jest bowiem Ameryka Południowa, gdzie kawia hodowana była dla celów konsumpcyjnych, ale również pełniła ważną rolę społeczną i religijną. Kiedy kawia domowa trafiła do Europy, jako nowe zwierzątko o egzotycznych konotacjach zyskała status cennego okazu fauny i wkrótce stała się niezwykle modnym zwierzęciem hodowlanym wśród przedstawicieli wyższych sfer.

Ewolucję tę daje się zaobserwować na gruncie sztuki. „Naturalnym środowiskiem” dla kawii stają się przedstawienia o charakterze zoologicznym i naukowym. Początkowo wizerunek świnki morskiej trafił na karty leksykonów, by stamtąd przedostać się do rozbudowanych kompozycji animalistycznych umożliwiających przedstawienie możliwie jak największego spektrum różnorodnych gatunków fauny. Perspektywa przyrodoznawcza, która włączyła świnkę do europejskiego bestiarium, wpłynęła znacząco na dalszy rozwój, już samodzielnych, wizerunków zwierzęcia. Rozpowszechniają się one najmocniej na przełomie XVII i XVIII wieku, szczególnie wśród artystów związanych z kręgami dworskimi. Tworzone dla zamożnych kolekcjonerów przedstawienia te były wyrazem swoistej mody na ten właśnie temat animalistyczny, o czym świadczą wzajemne zapożyczenia wśród malarzy podejmujących omawiany motyw.

Bibliografia

Acosta 2006 [1590] – José de Acosta, Historia natural y moral de las Indias. En que se tratan de las cosas notables del cielo / elementos / metales / plantas y animales dellas y los ritos / y ceremonias / leyes y gobierno de los indios, México 2006 [1590].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.137953

Arriaga 1621 – Pablo José de Arriaga, Extirpación de la idolatría del Peru. Dirigido al Rey N. S. en su Real Conseio de Indias. Por el padre Pablo Ioseph de Arriaga de la Compañia de Iesus, Lima 1621.
Google Scholar

Biblia Tysiąclecia 1971 – Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, red. o. Augustyn Jankowski, w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. drugie poprawione, Warszawa 1971.
Google Scholar

Cobo 1964 [1653] – Bernabé Cobo, Historia del Nuevo Mundo, t. 1, Madrid 1964 [1653].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.1.5399.1653

Gesner 1620 [1551] – Conrad von Gesner, Historiae animalium. Liber primus. De Quadrupedibus viviparis, wyd. drugie, Francofurti 1620 [1551].
Google Scholar

Białostocki/Walicki 1955 – Jan Białostocki, Michał Walicki, Malarstwo europejskie w zbiorach polskich 1300–1800, Warszawa 1955.
Google Scholar

Chmielewski 2015 – Filip Chmielewski, O motywie świnki morskiej na obrazach trzech artystów: Giovanniego Agostina Cassany, Teodora Lubienieckiego i Franza Wernera von Tamma, „Barok” 2015, XXII/2 (44), s. 79–102.
Google Scholar

Chudzikowski 1967 – Andrzej Chudzikowski, Malarstwo europejskie. Katalog zbiorów, t. 1, Warszawa 1967.
Google Scholar

Cichocki et al. 2015 – Włodzimierz Cichocki et al., Polskie nazewnictwo ssaków świata, Warszawa 2015.
Google Scholar

Cooper/Eade 2013 – Tarnya Cooper, Jane Eade, Elizabeth & and Her People, London 2013.
Google Scholar

Dittrich/Dittrich 2004 – Sigrid Dittrich, Lothar Dittrich, Lexikon der Tiersymbole. Tiere als Sinnbilder in der Malerei des 14.–17. Jahrhunderts, Petersberg 2004.
Google Scholar

Dudek-Bujarek 2007 – Teresa Dudek-Bujarek, Stała ekspozycja sztuki od XIV wieku do dwudziestolecia międzywojennego XX wieku. Przewodnik, Bielsko-Biała 2007.
Google Scholar

Erlendsdóttir/Martinell/Söhrman 2017 – De América a Europa. Denominaciones de alimentos americanos en las lenguas europeas, red. Erla Erlendsdóttir, Emma Martinell, Ingmar Söhrman, Madrid–Frankfurt am Main 2017.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31819/9783954876778

Gawrycki 2014 – Marcin Florian Gawrycki, Chrystus jada cuy. Latynoamerykańska sztuka kulinarna nie od kuchni, Warszawa 2014.
Google Scholar

Genaille 2001 – Robert Genaille, Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa 2001.
Google Scholar

Hyams 1974 – Edward Hyams, Zwierzęta w służbie człowieka, tłum. Joanna Gliwicz, Warszawa 1974.
Google Scholar

Katalog Galerii Malarstwa Obcego 1938 – Katalog Galerii Malarstwa Obcego. Muzeum Narodowe w Warszawie, oprac. Juliusz Starzyński, Michał Walicki, Warszawa 1938.
Google Scholar

Kobielus 2002 – Stanisław Kobielus, Bestiarium chrześcijańskie. Zwierzęta w symbolice i interpretacji. Starożytność i średniowiecze, Warszawa 2002.
Google Scholar

Kolb 2005 – Arianne Faber Kolb, Jan Brueghel the Elder. The entry of the animals into Noah’s Ark, Los Angeles 2005.
Google Scholar

Lasota-Moskalewska 2005 – Alicja Lasota-Moskalewska, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005.
Google Scholar

Lejman 2012 – Beata Lejman, Malarstwo Europy Środkowej XVI–XVIII w. Niemcy, Austria, Czechy, Węgry, Słowacja, Wrocław 2012.
Google Scholar

Porzio 1989 – Francesco Porzio, La natura morta in Italia, t. 1, Milano 1989.
Google Scholar

Purc-Stępniak 2007 – Beata Purc-Stępniak, Bogaty świat zwierząt, [w:] Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608–1678, red. Antoni Ziemba, Warszawa 2007, s. 211–233.
Google Scholar

Steinborn 2006 – Bożena Steinborn, Katalog zbiorów malarstwa niderlandzkiego, Wrocław 2006.
Google Scholar

Steinborn 2012 – Bożena Steinborn, Katalog zbiorów malarstwa krajów romańskich, Wrocław 2012.
Google Scholar

Tomkiewicz 1972 – Władysław Tomkiewicz, Lubieniecki Teodor, [w:] Polski słownik biograficzny, t. 17, Wrocław 1972, s. 607–608.
Google Scholar

Tongiorgi Tomasi/Nygren 1998 – Lucia Tongiorgi Tomasi, Christopher J. Nygren, Animal subjects, [w:] The Dictionary of Art, t. 1, London 1998, s. 102–108.
Google Scholar

Walicki 1949 – Michał Walicki, Z dziejów barokowego portretu polskiego, „Rozprawy Komisji Historii Kultury i Sztuki” 1949, t. 1, s. 196–230.
Google Scholar

Walicki 1961 – Michał Walicki, Lubienieccy, Warszawa 1961.
Google Scholar

Wołoszyn 2011 – Janusz Z. Wołoszyn, Kulinarna selekcja, czyli o tym, jak świnka morska nie trafiła do światowego menu, „Przegląd Historyczny” 2011, t. 102, s. 637–659.
Google Scholar

Zendt 2010 – Christina Zendt, Marcos Zapata’s Last Supper. A Feast of European Religion and Andean Culture, „Gastronomica” 2010, nr 4, s. 9–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1525/gfc.2010.10.4.9

Pobrania

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

Strzemecka, J. (2020). Motyw kawii domowych (świnek morskich) w malarstwie europejskim doby nowożytnej. TECHNE. Seria Nowa, (6), 77–102. https://doi.org/10.18778/2084-851X.10.04

Numer

Dział

Artykuły