Fenomenologiczna koncepcja wyobraźni i obrazu poetyckiego Gastona Bachelarda a interpretacja
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.28.01Abstrakt
This article presents some elements of the phenomenological concept of imagination and poetic image of Gaston Bachelard, in the context of their role in the collection and interpretation of literary works. Elements of other theories are also considered, the focus is particularly on the hermeneutic method, which is developing the context of phenomenological theory.
Bibliografia
Bachelard, G. (1975), Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wybór H. Chudak, przeł. H. Chudak, A. Tatarkiewicz, przedm. J. Błoński, Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Bachelard, G. (1998), Poetyka marzenia, przeł., oprac., posł. L. Brogowski, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria
Zobacz w Google Scholar
Błocian, I. (2005), Jung i Bachelard. Problem wyobraźni i mitu, [w:] „Analiza i egzystencja” 1.
Zobacz w Google Scholar
Burzyńska, A., M. P. Markowski (2007), Teorie literatury XX wieku, Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar
Chudak, H. (1977), Fenomenologia Bachelarda, „Przegląd Humanistyczny”, 5.
Zobacz w Google Scholar
Gadamer, H.-G. (2001), Wiersz i rozmowa, [w:] H.-G. Gadamer, Poetica. Wybrane eseje, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: IBL.
Zobacz w Google Scholar
Ingarden, R. (1976), O poznawaniu dzieła literackiego, przeł. D. Gierulanka, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Jauss, H. R. (1999), Historia literatury jako prowokacja dla nauki o literaturze, [w:]. H. R. Jauss, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, posł. K. Bartoszyński, Warszawa: IBL.
Zobacz w Google Scholar
Kamińska, A., Gaston Bachelard: Rzeczywistość wyobraźni, http://www.innyswiat.most.org.pl/ulica/4-42AnnaKaminska.pdf
Zobacz w Google Scholar
Sartre, J. P. (1968), Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, wybór A. Tatarkiewicz, przeł. J. Lalewicz, wstęp T. M. Jaroszewski, Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.