A way of looking at the past as a light for μελέτη θανάτου. A sketch with reference to the thought of Parmenides of Elea (B3)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.44.08

Keywords:

past, death, existence, μελέτη θανάτου, ἄσκησις

Abstract

The aim of my article is to present some reflections on the connection between the way of existence of the past (as we are entitled to see it) and our approach to dying and death. The basis of my reflections is a certain view of Plato’s words „μελέτη θανάτου” (Phaedo, 81 a) in combination with Parmenidean „τὸ γὰρ αὐτὸ νοεῖν ἐστίν τε καὶ εἶναι” (Περί φύσεως, B3), which seems to be permissible and intelectually beneficial result of looking at these parts of their works in the light of ἄσκησις: philosophy understood as an art of wise living and dying. One of the most important messages of ancient philosophy is probably the notion that what can be thought, has to exist. If so—as thinking (remembering) about the past is more reliable than about the future—the past and the future must have different ontic status. Considering, e.g., C. D. Broad’s growing universe theory, it may be acceptable to recognize someone’s death as another layer of his existence, which does not destroy the previous layers. It allows to change a view of, firstly, future or actual absence of deceased person, secondly — inevitable coming of (to) death.

References

Abramowiczówna, Z. (1962). Słownik grecko-polski, t. 3. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Albert, K. (1991). O Platońskim pojęciu filozofii. Warszawa: IFiS PAN.
View in Google Scholar

Arystoteles (2003). O powstawaniu i niszczeniu (tłum. L. Regner). W: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2 (ss. 340–424). Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Broad, C. D. (1923). Scientific Thought. London: Kregan Paul, Trench, Trubner & Co., Ltd.
View in Google Scholar

Colli, G. (1992). Narodziny filozofii. Warszawa – Kraków: Res Publica & Oficyna Literacka.
View in Google Scholar

Domański, J. (1996). Metamorfozy pojęcia filozofii. Warszawa: IFiS PAN.
View in Google Scholar

Hadot, P. (2003). Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Warszawa: Aletheia.
View in Google Scholar

Heidegger, M. (2007). Bycie i czas. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Homer. Iliada. Za: http://www.perseus.tufts.edu. (dostęp: 23 lutego 2019 r.).
View in Google Scholar

Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar

Jonas, H. (1993). Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości. Warszawa: IFiS PAN.
View in Google Scholar

Jurewicz, O. (2015). Słownik grecko-polski. Warszawa: Sub Lupa.
View in Google Scholar

Kirk, G. S., Raven, J. E. (1971). The Presocratic Philosophers. A Critical History with a Selection of Texts. Cambridge: University Press.
View in Google Scholar

Kubok, D. (2004). Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei. Katowice: wyd. UŚ.
View in Google Scholar

Liddell, H. G., Scott, R. (1883). A Greek-English Lexicon, Seventh Edition. New York: Harper & Brothers, Franklin Square.
View in Google Scholar

Lutosławski, W. (2004). Metafizyka. Drozdowo: Muzeum Przyrody w Drozdowie.
View in Google Scholar

Mrówka, K. (2012). Parmenides. Ścieżka prawdy. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Platon (2017). Φαίδων/Fedon (tłum. R. Legutko). Kraków – Warszawa: Ośrodek Myśli Politycznej, PIW, Teologia Polityczna.
View in Google Scholar

Platon (1999). Fedon (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. I (ss. 611–714). Kęty: Antyk.
View in Google Scholar

Platon (1999). Sofista (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 431–500). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu. (dostęp: 23 lutego 2019 r.)).
View in Google Scholar

Platon (1999). Teajtet (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 323–430). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu. (dostęp: 23 lutego 2019 r.)).
View in Google Scholar

Popper, K. (2006). Czy księżyc może rzucić światło na drogi Parmenidesa? Studia
View in Google Scholar

Philosophica Wratislaviensa, vol. I, fasc. 1, ss. 161–168.
View in Google Scholar

Severino, E. (2005). Powrót do Parmenidesa. Warszawa: IFiS PAN.
View in Google Scholar

Tatarkiewicz, W. (1981). Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Kraków: Znak.
View in Google Scholar

Wandowicz, M. (2018). Hermeneutyka i ἄσκησις. O żywotności Platońskiej μελέτης θανάτου. Przestrzenie Teorii, 30 (2018), ss. 277–288.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2018.30.14

Wesoły, M. (1992). Parmenides — «czcigodny i straszny zarazem». W: G. Kotlarski, R. Kozłowski (red.), Człowiek i społeczeństwo w refleksji filozoficznej (ss. 225–237). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
View in Google Scholar

Wesoły, M. (2001). Parmenides z Elei — physikos. Przegląd Filozoficzny, 2 (2001), ss. 59–85.
View in Google Scholar

Published

2019-03-30

How to Cite

Wandowicz, M. (2019). A way of looking at the past as a light for μελέτη θανάτου. A sketch with reference to the thought of Parmenides of Elea (B3). Hybris, 44(1), 117–130. https://doi.org/10.18778/1689-4286.44.08

Issue

Section

Articles