Paradigm and pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.25.06Abstract
In the article I am analyzing the issue of a paradigm. My analysis is referring to pedagogy as a discipline in which the interpretation of the analyzed concept is still a matter of significant disagreement. A paradigm is still one of the key concepts which create the scholar identity of pedagogy. I point out the attempts of solving the difficulty of science which is the result of radical understanding of paradigm and I criticize them. At the end I outline the possibility of a different perception of the issue of the “paradigmatic of pedagogy”.
References
Babbie, Earl, 2008, Podstawy badań społecznych, przeł. Michał Kowalski i inni, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Bauman, Zygmunt, 2009, Refleksja końcowa o pisaniu, o pisaniu socjologii, przeł. Konrad Miciukiewicz, [w:] Norman K Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Feyerabend, Paul K., 1979, Ku pocieszeniu specjalisty, [w:] Paul K. Feyerabend, Jak być dobrym empirystą, przeł. Krystyna Zamiara, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Feyerabend, Paul K., 2001, Przeciw metodzie, przeł. Stefan Wirtlewski, Wrocław: Siedmioróg.
View in Google Scholar
Fleck, Ludwik, 1986, Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, przeł. Maria Tuszkiewicz, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.
View in Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 1990, Paradygmat pedagogiki instrumentalnej w Polsce, [w:] Zbigniew Kwieciński, Lech Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza, Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Ośrodek studiów kulturowych i edukacyjnych.
View in Google Scholar
Jaworska-Witkowska, Monika, 2009, Ku kulturowej koncepcji pedagogiki, Kraków: Wydawnictwo Impuls.
View in Google Scholar
Klus-Stańska, Dorota, 2010, Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
View in Google Scholar
Kubinowski, Dariusz, 2010, Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, [w:] Stanisław Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk: GWP.
View in Google Scholar
Kuhn, Thomas S., 2001, Struktura rewolucji naukowych, przeł. Helena Ostromęcka, Warszawa: Fundacja ALETHEIA.
View in Google Scholar
Laskowski, Piotr, 2011, Maszyny wojenne. Georges Sorel i strategie radykalnej filozofii politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
View in Google Scholar
Lukács, György, 1988, Historia i świadomość klasowa, przeł. Marek J. Siemek, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Marks, Karol, 1951, Kapitał, Warszawa: Książka i Wiedza.
View in Google Scholar
Melosik, Zbigniew, 2009, Teoria i wiedza we współczesnych naukach społecznych — walki dyskursów, [w:] Zbigniew Drozdowicz, Zbigniew Melosik, Sławomir Sztajer (red.), O racjonalności w nauce i w życiu społecznym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
View in Google Scholar
Sajdak, Anna, 2013, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar
Shukaitis, Stevphen, Infrapolityka i nomadyczna maszyna edukacyjna, przeł. Oskar Szwabowski, Edu-Factory Polska, (dok. elektr.) http://www.ha.art.pl/prezentacje/39-edufactory/1959-stevphen-shukaitis-infrapolityka-i-nomadyczna-maszyna-edukacyjna.html [data dostępu: 02 października 2013].
View in Google Scholar
Tronti, Mario, Klasa, przeł. Sławomir Królak, strona Praktyka teoretyczna, (dok. elektr.) http://www.praktykateoretyczna.pl/mario-tronti-klasa/ [data dostępu: 22 listopada 2013].
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.