"Habitus" w koncepcji Arystotelesa i jego średniowiecznych komentatorów

Autor

  • Magdalena Płotka Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.02

Słowa kluczowe:

habitus, filozofia działania, średniowieczna filozofia, Arystoteles, Tomasz z Akwinu, Gerald Odonis, Jan Duns Szkot, Jan Burydan

Abstrakt

The purpose of this article is to present a theory of habitus in the philosophy of Aristotle and his medieval commentators. The first part of the article – which is the introduction to the problems of habitus – displays Aristotelian account. In the second part I present the development of this concept in the thirteenth century followers of Aristotle, i.e. Albert the Great and Thomas Aquinas. The third part is devoted to the discussion of late medieval modification of the Aristotelian theory in account of Gerald Odonis, John Duns Scotus, John Buridan and Paul of Worczyn.

Bibliografia

Albertus Magnus, 1890, Metaphysica, w: tenże, Opera omnia, vol. 6, ed. Borgnet, Paris.
Zobacz w Google Scholar

Albertus Magnus, 1891, Ethica, w: tenże, Opera omnia, vol. 7, ed. Borgnet, Paris.
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles, 2003a, Kategorie, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. I, przeł. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles, 2003b, Metafizyka, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. II, tłum. K. Leśniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.)
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles, 2003c, Etyka nikomachejska, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. V, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Duns Scotus Joannes, 1950, Ordinatio, vol. I, Prologus, ed. C. Balic, Città del Vaticano: Typis Polyglottis Vaticanis.
Zobacz w Google Scholar

Geraldus Odonis, 1500, Sententia et expositio cum queastionibus Geraldi Odonis super libros Ethicorum Aristotelis cum textu eiusdem, Venetiis.
Zobacz w Google Scholar

Głowala Michał, 2012, Łatwość działania. Klasyczna teoria cnót i wad w scholastyce, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Zobacz w Google Scholar

Nederman, Cary J., 1989-1990, Nature, ethics and the doctrine of “habitus”: Aristotelian moral psychology in the twelfth century, “Traditio”, vol. 45, ss. 87-110.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0362152900012691

Osborne Thomas, 2014, Human action in Thomas Aquinas, John Duns Scotus and William of Ockham, Washington: The Catholic University of America Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt5vj8fm

Paweł z Worczyna, 1424, Quaestiones super libris Ethicae Nicomachean Aristotelis, rksp BJ 720.
Zobacz w Google Scholar

Porter Camarin, 2009, Gerald Odonis’ Commentary on the “Ethics”: A Discussion of the Manuscript and General Survey, “Vivarium” 47, No. 2/3, ss. 241-249.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/156853409X428131

Tomasz z Akwinu, 1965, Suma teologiczna, tom 11, (1 – 2, qu. 49 – 70), przeł. F.W. Bednarski, O.P., London: „Veritas”.
Zobacz w Google Scholar

Tomasz z Akwinu, 2000, Traktat o człowieku, Summa teologii I, 75-89, przeł. S. Swieżawski, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Zobacz w Google Scholar

Tomasz z Akwinu, 2006, Traktat o cnotach. Summa teologii I-II, 49-67, przeł. W. Galewicz, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Zobacz w Google Scholar

Tomasz z Akwinu, 2013, Traktat o ludzkim działaniu. Summa teologii I-II, q. 6-21, przeł. W. Galewicz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-12-30

Jak cytować

Płotka, M. (2015). "Habitus" w koncepcji Arystotelesa i jego średniowiecznych komentatorów . Hybris, 31(4), 1–20. https://doi.org/10.18778/1689-4286.31.02

Numer

Dział

Artykuły

Funding data