Polityczność dydaktyki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.05

Słowa kluczowe:

polityka, dydaktyka, postpolityka, studiowanie

Abstrakt

In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point out that the studying as the immanent political force is the characteristics of the political/post-political entanglement, while other entanglements are connected with the instrumental relation and with the subjugation of what is educational to what is external.

Bibliografia

Bednarek, Joanna, 2012, Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zobacz w Google Scholar

Charles, Matthew, 2011, Carry on campus, “Radical Philosophy”, 166, ss. 41-43.
Zobacz w Google Scholar

Furedi, Frank, 2008, Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, tłum. Katarzyna Makaruk, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Giroux, A. Henry, 2010, W kierunku nowej sfery publicznej, tłum. Ewa Kiszkurno-Koziej [w:] Henry A. Giroux, Lech Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls, ss. 139-147.
Zobacz w Google Scholar

Goldfarb C. Jeffrey, 2012, Polityka rzeczy małych. Siła bezsilnych w mrocznych czasach, tłum. Urszula Lisowska, Katarzyna Liszka, Andrzej Orzechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar

Horkhaimer, Max, 2012, Odpowiedzialność i studia, tłum. Halina Walentowicz, [w:] Piotr Żuk (red), Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, Warszawa: Scholar, ss. 267-284.
Zobacz w Google Scholar

Lewis, E. Tyson, 2013, On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Nowy Jork, Londyn: Routledge.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203069622

Maclure, Stuart, 1976, Politics and Education, “Oxford Review of Education”, 2(1), ss. 17-26.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0305498760020102

Melosik, Zbyszko; Szkudlarek, Tomasz, 2010, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotania znaczeń, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Mouffe, Chantal, 2005, Paradoks demokracji, tłum. Wojciech Jach, Magdalena Kamińska, Andrzej Olechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar

Mouffe, Chantal, 2008, Polityczność, tłum. Joanna Erbel, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar

Neary, Mike; Amsler, Sarah, 2012, Occupy: a new pedagogy of space and time?, Journal for Critical Education Policy Studies, 10(2), ss. 106-138, dostęp: http://www.jceps.com/archives/726
Zobacz w Google Scholar

Nussbaum, Martha, 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar

Nussbaum, Martha, 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Łukasz Pawłowski, Warszawa: Kultura Liberalna.
Zobacz w Google Scholar

Orwell, George, (dok. elektr.), Why I write, dostęp 10.03.2016 z: http://orwell.ru/library/essays/wiw/english/e_wiw
Zobacz w Google Scholar

Szkudlarek, Tomasz, 2009, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Szwabowski, Oskar, 2015, Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika [w:] Agnieszka Olczak, Paweł Prüfer, Dorota Skrocka (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, Gorzów Wielkopolski: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, ss. 75-89.
Zobacz w Google Scholar

Śliwerski, Bogusław, 2013, Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Śliwerski, Bogusław, 2014, O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji [w:] Dorota Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls, ss. 63-101.
Zobacz w Google Scholar

Śliwerski, Bogusław, 2015, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje dla badań polityki oświatowej, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Tyrowicz, Stanisław, 2009, Światło wiedzy zdeprawowanej, Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar

Zamojski, Piotr, 2011, Uniwersytet jako sfera publiczna – wprowadzenie do projektu interwencji, „Rocznik Pedagogiczny”, 34, ss.51-67.
Zobacz w Google Scholar

Zamojski, Piotr, 2015, Praktykowanie Universitas, „Bliza”, 22(1), ss. 7-12.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

Szwabowski, O. (2017). Polityczność dydaktyki. Hybris, 36(1), 60–72. https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.05