Polityczność dydaktyki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.05Słowa kluczowe:
polityka, dydaktyka, postpolityka, studiowanieAbstrakt
In this article I attempt to create and discuss the main connections between politics and teaching. I distinguish four such entanglement: the parties, post-political, critical, and political/post-political. I point out that the studying as the immanent political force is the characteristics of the political/post-political entanglement, while other entanglements are connected with the instrumental relation and with the subjugation of what is educational to what is external.
Bibliografia
Bednarek, Joanna, 2012, Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zobacz w Google Scholar
Charles, Matthew, 2011, Carry on campus, “Radical Philosophy”, 166, ss. 41-43.
Zobacz w Google Scholar
Furedi, Frank, 2008, Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, tłum. Katarzyna Makaruk, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar
Giroux, A. Henry, 2010, W kierunku nowej sfery publicznej, tłum. Ewa Kiszkurno-Koziej [w:] Henry A. Giroux, Lech Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków: Impuls, ss. 139-147.
Zobacz w Google Scholar
Goldfarb C. Jeffrey, 2012, Polityka rzeczy małych. Siła bezsilnych w mrocznych czasach, tłum. Urszula Lisowska, Katarzyna Liszka, Andrzej Orzechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar
Horkhaimer, Max, 2012, Odpowiedzialność i studia, tłum. Halina Walentowicz, [w:] Piotr Żuk (red), Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, Warszawa: Scholar, ss. 267-284.
Zobacz w Google Scholar
Lewis, E. Tyson, 2013, On Study. Giorgio Agamben and educational potentiality, Nowy Jork, Londyn: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203069622
Maclure, Stuart, 1976, Politics and Education, “Oxford Review of Education”, 2(1), ss. 17-26.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0305498760020102
Melosik, Zbyszko; Szkudlarek, Tomasz, 2010, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotania znaczeń, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar
Mouffe, Chantal, 2005, Paradoks demokracji, tłum. Wojciech Jach, Magdalena Kamińska, Andrzej Olechowski, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar
Mouffe, Chantal, 2008, Polityczność, tłum. Joanna Erbel, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Zobacz w Google Scholar
Neary, Mike; Amsler, Sarah, 2012, Occupy: a new pedagogy of space and time?, Journal for Critical Education Policy Studies, 10(2), ss. 106-138, dostęp: http://www.jceps.com/archives/726
Zobacz w Google Scholar
Nussbaum, Martha, 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Zobacz w Google Scholar
Nussbaum, Martha, 2016, Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Łukasz Pawłowski, Warszawa: Kultura Liberalna.
Zobacz w Google Scholar
Orwell, George, (dok. elektr.), Why I write, dostęp 10.03.2016 z: http://orwell.ru/library/essays/wiw/english/e_wiw
Zobacz w Google Scholar
Szkudlarek, Tomasz, 2009, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar
Szwabowski, Oskar, 2015, Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika [w:] Agnieszka Olczak, Paweł Prüfer, Dorota Skrocka (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, Gorzów Wielkopolski: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, ss. 75-89.
Zobacz w Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2013, Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2014, O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji [w:] Dorota Klus-Stańska, (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls, ss. 63-101.
Zobacz w Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, 2015, Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje dla badań polityki oświatowej, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar
Tyrowicz, Stanisław, 2009, Światło wiedzy zdeprawowanej, Kraków: Universitas.
Zobacz w Google Scholar
Zamojski, Piotr, 2011, Uniwersytet jako sfera publiczna – wprowadzenie do projektu interwencji, „Rocznik Pedagogiczny”, 34, ss.51-67.
Zobacz w Google Scholar
Zamojski, Piotr, 2015, Praktykowanie Universitas, „Bliza”, 22(1), ss. 7-12.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.