Filozofia edukacji Kazimierza Twardowskiego z perspektywy analitycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.04Słowa kluczowe:
Kazimierz Twardowski, filozofia naukowa, metoda analityczna, antyirracjonalizm, krytycyzm naukowy, pedagogika naukowa, analityczna filozofia edukacjiAbstrakt
The reflection on philosophical foundations of pedagogy is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of this tradition. His papers together form the analytical project, which lay the ground for the formation of a particular style of philosiphizing in pedagogical dimension. These features are most clearly manifested in problematizing the relation between philosophy and pedagogy, in the analysis of pedagogical concepts, in the critic of irrationalism in pedagogy, in the coordination with scientific criticism in pedagogy.
Bibliografia
Верніков, Марат, 1967, Львівсько-варшавська філософська школа і розвиток в ній матеріалістичних тенденцій : дис. … канд. філос. наук : 09.00.01, Львів.
Zobacz w Google Scholar
Ivanyk, Stepan, 2014, Filozofowie ukraińscy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Semper.
Zobacz w Google Scholar
Jadczak, Ryszard, 1992, Wstęp, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 7-80.
Zobacz w Google Scholar
Moroz, Jacek, 2013, Dyskusja z relatywizmem pwardy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Scholar.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013a, Dlaczego wiedza jest potęga?, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 510-523.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927a, Filozofia w szkole średniej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 177-184.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927b, Gustaw Teodor Fechner, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 246-265.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1992, O pojęciu wychowania, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 411–422.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1904, Otwarcie Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie „Przegląd Filozoficzny”, R.VII. ss. 239-243.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912a, Przeciążenie, [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 238-252.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927c, Psychologia nauki poglądowej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 43-63.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927d, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 3-32.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013b, Wykład wstępny w Uniwersytecie Lwowskim, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 457-467.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013c, Wykłady z etyki. Cz. I-ІІІ, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 309-436.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912b, Zagajenie XXII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 3. czerwca 1906. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 9-19.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912c, Zagajenie XXIII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 19. maja 1907. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 23-33.
Zobacz w Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1901, Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki do użytku w seminariach nauczycielskich i w nauce prywatnej, Lwów: PTP.
Zobacz w Google Scholar
Woleński, Jan, 2014, Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej, „Przegląd Pedagogiczny”, I. ss. 9-18.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.