Kazimierz Twardowski's educational philosophy from the analytical perspective
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.04Keywords:
Kazimierz Twardowski, scientific philosophy, analytical method, antiirrationalism, scientific criticism, scientific pedagogy, analytical educational philosophyAbstract
The reflection on philosophical foundations of pedagogy is characteristic feature of the analytical tradition in philosophy. The creative work of Kazimierz Twardowski, famous polish philosopher, is an integral part of this tradition. His papers together form the analytical project, which lay the ground for the formation of a particular style of philosiphizing in pedagogical dimension. These features are most clearly manifested in problematizing the relation between philosophy and pedagogy, in the analysis of pedagogical concepts, in the critic of irrationalism in pedagogy, in the coordination with scientific criticism in pedagogy.
References
Верніков, Марат, 1967, Львівсько-варшавська філософська школа і розвиток в ній матеріалістичних тенденцій : дис. … канд. філос. наук : 09.00.01, Львів.
View in Google Scholar
Ivanyk, Stepan, 2014, Filozofowie ukraińscy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Semper.
View in Google Scholar
Jadczak, Ryszard, 1992, Wstęp, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 7-80.
View in Google Scholar
Moroz, Jacek, 2013, Dyskusja z relatywizmem pwardy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Warszawa: Scholar.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013a, Dlaczego wiedza jest potęga?, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 510-523.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927a, Filozofia w szkole średniej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 177-184.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927b, Gustaw Teodor Fechner, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 246-265.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1992, O pojęciu wychowania, [w:] Kazimierz Twardowski, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych (wybór i oprac. Ryszard Jadczak), Warszawa: WSiP, ss. 411–422.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1904, Otwarcie Polskiego Towarzystwa Filozoficznego we Lwowie „Przegląd Filozoficzny”, R.VII. ss. 239-243.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912a, Przeciążenie, [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 238-252.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927c, Psychologia nauki poglądowej, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 43-63.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1927d, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, [w:] Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne (zebr. i wyd. uczniowi), Lwów: T.N.S.W, ss. 3-32.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013b, Wykład wstępny w Uniwersytecie Lwowskim, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 457-467.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 2013c, Wykłady z etyki. Cz. I-ІІІ, [w:] Kazimierz Twardowski, Myśl, mowa i czyn, Część I (red. Anna Brożek i Jacek Jadacki), Kraków: Copernicus Center Press, ss. 309-436.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912b, Zagajenie XXII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 3. czerwca 1906. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 9-19.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1912c, Zagajenie XXIII. Walnego Zgromadzenia T.N.S.W. w dniu 19. maja 1907. r., [w:] Kazimierz Twardowski, Mowy i rozprawy. Z okresu jego działalności w Towarzystwie nauczycieli szkół wyższych: księga pamiątkowa (zred. Karol Zagajewski), Lwów: T.N.S.W., ss. 23-33.
View in Google Scholar
Twardowski, Kazimierz, 1901, Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki do użytku w seminariach nauczycielskich i w nauce prywatnej, Lwów: PTP.
View in Google Scholar
Woleński, Jan, 2014, Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej, „Przegląd Pedagogiczny”, I. ss. 9-18.
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.