O ścisłych związkach pedagogiki z etyką

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03

Słowa kluczowe:

etyka, pedagogika, normatywność, filozofia edukacji

Abstrakt

The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more significant in terms of implications for the pedagogy as a discipline. This is because pedagogy can be considered as (practical) ethics. The thesis will be supported by reference to both practical and strictly philosophical arguments. The final part of the paper will show the consequences of this specific identification of the aforementioned relations for pedagogy as a discipline.

Bibliografia

Ablewicz, Krystyna, 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wyd. UJ.
Zobacz w Google Scholar

Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Brighouse, Harry, 2009, Moral and Political Aims of Education, [w:] Harvey Siegel (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.003.0003

Bronk, Andrzej, 2003, Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] Marian Nowak, Tomasz Ożóg. Alina Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wyd. KUL.
Zobacz w Google Scholar

Cichoń, Władysław, 1996, Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: UJ.
Zobacz w Google Scholar

Davidson, Donald, 1980, Causal Relations, w: tegoż, Essays on Actions and Events, Oxford: Clarendon Press.
Zobacz w Google Scholar

Dembiński, Bogdan, 1997, Teoria idei. Ewolucja myśli platońskiej, Katowice: Wyd. UŚ.
Zobacz w Google Scholar

Dziamski, Seweryn, 2001, Metody konstruowania systemów etycznych, [w:] Zdzisław Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Wrocław: Wyd. UWr.
Zobacz w Google Scholar

Gałkowski, Stanisław, 2007, Ancilla pedagoigae. Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygać spory pedagogów?, [w:] Sławomir Sztobryn i Małgorzata Miksza (red.), Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Gewirth, Alan, 1975, Metaetyka a etyka normatywna, [w:] Ija Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Hartman, Jan, Woleński, Jan, Wiedza o etyce, 2008, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 2008, Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP.
Zobacz w Google Scholar

Hirst, Paul H., 2001, Educational Theory, [w:] Paul H. Hirst, Patricia White (red.), Philosophy of Education. Major Themes in the Analytic Tradition, vol. 1, London-New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar

Homplewicz, Janusz, 1996, Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wyd. WSP.
Zobacz w Google Scholar

Hospers, John, 2001, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar

Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, przeł. Czesław Znamierowski, t. II, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Jaśtal, Jacek, 2009, Natura cnoty, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Zobacz w Google Scholar

Kaniowski, Andrzej M., 2010, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego, [w:] Joanna M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź: Wyd. UŁ.
Zobacz w Google Scholar

Kant, Immanuel, 1999, O pedagogice, Łódź: Dajas.
Zobacz w Google Scholar

Legutko, Ryszard, 2013, Sokrates, Poznań: Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar

Leś, Tomasz, 2011, Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, 2 (54).
Zobacz w Google Scholar

Morszczyńska, Urszula, 2009, Normy w pedagogice, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Zobacz w Google Scholar

Okoń, Wincenty, 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
Zobacz w Google Scholar

Ostrowska, Urszula, 2006, Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar

Ossowska, Maria, 1994, Główne modele systemów etycznych, w: Magdalena Środa (red.), O wartościach , normach i problemach moralnych, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar

Peters, Richard S., 1970, Ethics and Education, Allen & Unwin.
Zobacz w Google Scholar

Philips, Denis C., Siegel, Harvey, 2015, Philosophy of Education, w: Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/education-philosophy/, [dostęp: 20.12.2015].
Zobacz w Google Scholar

Ricken, Friedo, 2001, Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty: Antyk
Zobacz w Google Scholar

Siegel, Harvey, 2009, Introduction: Philosophy of Education and Philosophy, w: tenże (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.001.0001

Śliwerski, Bogusław, 2006, Wprowadzenie do pedagogiki, [w:] tenże (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar

Sośnicki, Kazimierz, 1998, Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?, [w:] Stefan Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom 3, ks. 2, Kielce: Wyd. Strzelec.
Zobacz w Google Scholar

Suchoń, Wojciech, 2001, Wykłady o dziejach logiki dawniejszej, Kraków: Wyd. UJ.
Zobacz w Google Scholar

de Tchorzewski, Andrzej, 1995, Pedagogika ogólna czy metapedagogika, [w:] Teresa Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania, Bydgoszcz: WSP.
Zobacz w Google Scholar

Warnick, Bryan R., 2007, Ethics and Education Fourthy Years Later, „Educational Theory”, 57 (1).
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00244.x

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

Leś, T. (2017). O ścisłych związkach pedagogiki z etyką. Hybris, 36(1), 24–40. https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03