O ścisłych związkach pedagogiki z etyką
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03Słowa kluczowe:
etyka, pedagogika, normatywność, filozofia edukacjiAbstrakt
The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more significant in terms of implications for the pedagogy as a discipline. This is because pedagogy can be considered as (practical) ethics. The thesis will be supported by reference to both practical and strictly philosophical arguments. The final part of the paper will show the consequences of this specific identification of the aforementioned relations for pedagogy as a discipline.
Bibliografia
Ablewicz, Krystyna, 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wyd. UJ.
Zobacz w Google Scholar
Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar
Brighouse, Harry, 2009, Moral and Political Aims of Education, [w:] Harvey Siegel (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.003.0003
Bronk, Andrzej, 2003, Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] Marian Nowak, Tomasz Ożóg. Alina Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wyd. KUL.
Zobacz w Google Scholar
Cichoń, Władysław, 1996, Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: UJ.
Zobacz w Google Scholar
Davidson, Donald, 1980, Causal Relations, w: tegoż, Essays on Actions and Events, Oxford: Clarendon Press.
Zobacz w Google Scholar
Dembiński, Bogdan, 1997, Teoria idei. Ewolucja myśli platońskiej, Katowice: Wyd. UŚ.
Zobacz w Google Scholar
Dziamski, Seweryn, 2001, Metody konstruowania systemów etycznych, [w:] Zdzisław Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Wrocław: Wyd. UWr.
Zobacz w Google Scholar
Gałkowski, Stanisław, 2007, Ancilla pedagoigae. Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygać spory pedagogów?, [w:] Sławomir Sztobryn i Małgorzata Miksza (red.), Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar
Gewirth, Alan, 1975, Metaetyka a etyka normatywna, [w:] Ija Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hartman, Jan, Woleński, Jan, Wiedza o etyce, 2008, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 2008, Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP.
Zobacz w Google Scholar
Hirst, Paul H., 2001, Educational Theory, [w:] Paul H. Hirst, Patricia White (red.), Philosophy of Education. Major Themes in the Analytic Tradition, vol. 1, London-New York: Routledge.
Zobacz w Google Scholar
Homplewicz, Janusz, 1996, Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wyd. WSP.
Zobacz w Google Scholar
Hospers, John, 2001, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Zobacz w Google Scholar
Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, przeł. Czesław Znamierowski, t. II, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Jaśtal, Jacek, 2009, Natura cnoty, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Zobacz w Google Scholar
Kaniowski, Andrzej M., 2010, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego, [w:] Joanna M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź: Wyd. UŁ.
Zobacz w Google Scholar
Kant, Immanuel, 1999, O pedagogice, Łódź: Dajas.
Zobacz w Google Scholar
Legutko, Ryszard, 2013, Sokrates, Poznań: Zysk i S-ka.
Zobacz w Google Scholar
Leś, Tomasz, 2011, Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, 2 (54).
Zobacz w Google Scholar
Morszczyńska, Urszula, 2009, Normy w pedagogice, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Zobacz w Google Scholar
Okoń, Wincenty, 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
Zobacz w Google Scholar
Ostrowska, Urszula, 2006, Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar
Ossowska, Maria, 1994, Główne modele systemów etycznych, w: Magdalena Środa (red.), O wartościach , normach i problemach moralnych, Warszawa: PWN.
Zobacz w Google Scholar
Peters, Richard S., 1970, Ethics and Education, Allen & Unwin.
Zobacz w Google Scholar
Philips, Denis C., Siegel, Harvey, 2015, Philosophy of Education, w: Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/education-philosophy/, [dostęp: 20.12.2015].
Zobacz w Google Scholar
Ricken, Friedo, 2001, Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty: Antyk
Zobacz w Google Scholar
Siegel, Harvey, 2009, Introduction: Philosophy of Education and Philosophy, w: tenże (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.001.0001
Śliwerski, Bogusław, 2006, Wprowadzenie do pedagogiki, [w:] tenże (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP.
Zobacz w Google Scholar
Sośnicki, Kazimierz, 1998, Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?, [w:] Stefan Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom 3, ks. 2, Kielce: Wyd. Strzelec.
Zobacz w Google Scholar
Suchoń, Wojciech, 2001, Wykłady o dziejach logiki dawniejszej, Kraków: Wyd. UJ.
Zobacz w Google Scholar
de Tchorzewski, Andrzej, 1995, Pedagogika ogólna czy metapedagogika, [w:] Teresa Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania, Bydgoszcz: WSP.
Zobacz w Google Scholar
Warnick, Bryan R., 2007, Ethics and Education Fourthy Years Later, „Educational Theory”, 57 (1).
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00244.x
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.