O ścisłych związkach pedagogiki z etyką

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03

Keywords:

ethics, educational theory, normativity, philosophy of education

Abstract

The purpose of this paper is to provide grounds for the thesis on close relations between pedagogy and ethics. These relations can be both accidental and necessary in their form, however, the latter are definitely more significant in terms of implications for the pedagogy as a discipline. This is because pedagogy can be considered as (practical) ethics. The thesis will be supported by reference to both practical and strictly philosophical arguments. The final part of the paper will show the consequences of this specific identification of the aforementioned relations for pedagogy as a discipline.

References

Ablewicz, Krystyna, 2003, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków: Wyd. UJ.
View in Google Scholar

Arystoteles, 2007, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar

Brighouse, Harry, 2009, Moral and Political Aims of Education, [w:] Harvey Siegel (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.003.0003

Bronk, Andrzej, 2003, Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, [w:] Marian Nowak, Tomasz Ożóg. Alina Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin: Wyd. KUL.
View in Google Scholar

Cichoń, Władysław, 1996, Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków: UJ.
View in Google Scholar

Davidson, Donald, 1980, Causal Relations, w: tegoż, Essays on Actions and Events, Oxford: Clarendon Press.
View in Google Scholar

Dembiński, Bogdan, 1997, Teoria idei. Ewolucja myśli platońskiej, Katowice: Wyd. UŚ.
View in Google Scholar

Dziamski, Seweryn, 2001, Metody konstruowania systemów etycznych, [w:] Zdzisław Kalita (red.), Etyka w teorii i praktyce, Wrocław: Wyd. UWr.
View in Google Scholar

Gałkowski, Stanisław, 2007, Ancilla pedagoigae. Czy antropologia filozoficzna może rozstrzygać spory pedagogów?, [w:] Sławomir Sztobryn i Małgorzata Miksza (red.), Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Kraków: Impuls.
View in Google Scholar

Gewirth, Alan, 1975, Metaetyka a etyka normatywna, [w:] Ija Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Hartman, Jan, Woleński, Jan, Wiedza o etyce, 2008, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Hejnicka-Bezwińska, Teresa, 2008, Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP.
View in Google Scholar

Hirst, Paul H., 2001, Educational Theory, [w:] Paul H. Hirst, Patricia White (red.), Philosophy of Education. Major Themes in the Analytic Tradition, vol. 1, London-New York: Routledge.
View in Google Scholar

Homplewicz, Janusz, 1996, Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wyd. WSP.
View in Google Scholar

Hospers, John, 2001, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa: Fundacja Aletheia.
View in Google Scholar

Hume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, przeł. Czesław Znamierowski, t. II, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Jaśtal, Jacek, 2009, Natura cnoty, Kraków: Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar

Kaniowski, Andrzej M., 2010, Etyka i pedagogika. Etyczne aspekty pracy nauczyciela: wyzwania dla profesjonalizmu nauczycielskiego, [w:] Joanna M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź: Wyd. UŁ.
View in Google Scholar

Kant, Immanuel, 1999, O pedagogice, Łódź: Dajas.
View in Google Scholar

Legutko, Ryszard, 2013, Sokrates, Poznań: Zysk i S-ka.
View in Google Scholar

Leś, Tomasz, 2011, Filozofia a pedagogika. Czy jest możliwa pedagogika bez norm?, „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, 2 (54).
View in Google Scholar

Morszczyńska, Urszula, 2009, Normy w pedagogice, Kraków: Księgarnia Akademicka.
View in Google Scholar

Okoń, Wincenty, 1995, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Żak.
View in Google Scholar

Ostrowska, Urszula, 2006, Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańsk: GWP.
View in Google Scholar

Ossowska, Maria, 1994, Główne modele systemów etycznych, w: Magdalena Środa (red.), O wartościach , normach i problemach moralnych, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar

Peters, Richard S., 1970, Ethics and Education, Allen & Unwin.
View in Google Scholar

Philips, Denis C., Siegel, Harvey, 2015, Philosophy of Education, w: Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/education-philosophy/, [dostęp: 20.12.2015].
View in Google Scholar

Ricken, Friedo, 2001, Etyka ogólna, przeł. P. Domański, Kęty: Antyk
View in Google Scholar

Siegel, Harvey, 2009, Introduction: Philosophy of Education and Philosophy, w: tenże (red.), The Oxford Handbook of Philosophy of Education, Oxford University Press.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195312881.001.0001

Śliwerski, Bogusław, 2006, Wprowadzenie do pedagogiki, [w:] tenże (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP.
View in Google Scholar

Sośnicki, Kazimierz, 1998, Jak rozumieć pedagogikę filozoficzną?, [w:] Stefan Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom 3, ks. 2, Kielce: Wyd. Strzelec.
View in Google Scholar

Suchoń, Wojciech, 2001, Wykłady o dziejach logiki dawniejszej, Kraków: Wyd. UJ.
View in Google Scholar

de Tchorzewski, Andrzej, 1995, Pedagogika ogólna czy metapedagogika, [w:] Teresa Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja-teraźniejszość-nowe wyzwania, Bydgoszcz: WSP.
View in Google Scholar

Warnick, Bryan R., 2007, Ethics and Education Fourthy Years Later, „Educational Theory”, 57 (1).
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00244.x

Downloads

Published

2017-03-30

How to Cite

Leś, T. (2017). O ścisłych związkach pedagogiki z etyką. Hybris, 36(1), 24–40. https://doi.org/10.18778/1689-4286.36.03