Estetyka afektu. Video-art Billa Violi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.52.03

Keywords:

affect, installation, medium, painting, video-ar, audiovisual art

Abstract

The aim of the thesis is to discuss selected Bill Viola’s pieces characterized by their high affective content in order to get insight into video-art as an artistic genre. The author claims that what distinguishes video art from other forms of art is its affective potential.

References

Alksnin, A. (2014). Augustine: Króliczek Charcota. W: Teksty Drugie, 1, 309-326.
View in Google Scholar

Bal, M. (2007). A gdyby tak? Język afektu, przeł. M. Maryl, W: Teksty Drugie, 1-2, 165-188.
View in Google Scholar

Bonitzer, P. (1997). Powierzchnia wideo, przeł. I. Ostaszewska. W: A. Gwóźdź A. (1997). Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer. Kraków.
View in Google Scholar

Budrewicz, Z., Sendyka, R., Nycz, R. (red.) (2014). Pamięć i afekty. Warszawa.
View in Google Scholar

Della Rocca, M. (2008). Spinoza. Nowy Jork.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894583

Deleuze, G. (2005). Logika wrażenia, przeł. M. Kędzierski. W: Kwartalnik Artystyczny, 4, 80-101.
View in Google Scholar

Deleuze, G., Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia?, przeł. P. Pieniążek. Gdańsk.
View in Google Scholar

Descartes, R. (1958). Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj. Warszawa.
View in Google Scholar

Doroszewski, W. (red.) (1958). Słownik języka polskiego. Warszawa.
View in Google Scholar

Dubisz, S. (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.
View in Google Scholar

Glosowitz, M. (2014). Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich. W: Teksty Drugie, 1. 47-62.
View in Google Scholar

Herer, M. (2006). Gilles Deleuze. Struktury – maszyny – kreacje. Kraków.
View in Google Scholar

Krauss, R. (1999). A Voyage on the North Sea.Art in the Age of Post-Medium Condition. Londyn.
View in Google Scholar

Krauss, R. (2010). Perceptual Inventory. Londyn.
View in Google Scholar

Krauss, R. (1976). Video: The Aesthetics of Narcissism. W: October, 1, 50-64.
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/778507

Lipiński, F. (2013). Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu. Toruń.
View in Google Scholar

Massuni, B. (2013). Autonomia afektu. W: Teksty Drugie, 6, 112-135.
View in Google Scholar

Meigh-Andrews, C. (2014). A History of Video Art. Nowy Jork.
View in Google Scholar

Myrdzik B. (2014). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. W: Teksty Drugie, 1, 115-128.
View in Google Scholar

Nycz, R., Łebkowska, A., Dauksza, A. (red.) (2015). Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Warszawa.
View in Google Scholar

Pitrus, A. (2015). Zanurzony. O sztuce Billa Violi. Kraków.
View in Google Scholar

Røssaak, E. (2009). Affects and medium: re-imagining media differences through Bill Viola's The Quintet of the Astonished, doi.org/10.1080/17400300903047086 [dostęp: 22 XI 2020].
View in Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17400300903047086

Smolińska, M. Efekt narcyza. Metanarcyzm w sztuce wideo(instalacji), z zasobów projektu Pole narcyzów, fieldofnarcissi.com/upload/iLEu2GPfFBSNPwAW/ImMHSjP6ZrfQMMoGvkp5vTLLxlxTBFKN_pl.pdf [dostęp: 22 XI 2020]
View in Google Scholar

de Spinoza, B. (1991). Etyka, tłum. I. Myślicki. Warszawa.
View in Google Scholar

Urbańska, K. (2007). Bill Viola – mistyk współczesności. W: sztuka.pl, 135, 06/2007.
View in Google Scholar

Westgeest, H. (2016). Video Art Theory. A Comparative Approach. Chichester.
View in Google Scholar

Zawojski, P. (2012). Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa.
View in Google Scholar

Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 9 V – 2 VII 2017.
View in Google Scholar

Published

2021-06-30

How to Cite

Taczkowska, K. . (2021). Estetyka afektu. Video-art Billa Violi. Hybris, 52(1), 67–85. https://doi.org/10.18778/1689-4286.52.03

Issue

Section

Articles