Estetyka afektu. Video-art Billa Violi
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.52.03Słowa kluczowe:
afekt, instalacja, medium, obraz, video-art, sztuki audiowizualneAbstrakt
Celem pracy jest omówienie wybranych prac Billa Violi odznaczających się najbardziej afektywną treścią po to, by na ich podstawie uzyskać wgląd w swoistość sztuki video jako gatunku artystycznego. W pracy zostaje postawiona teza, że tym, co odróżnia video-art od innych form sztuki, jest jego afektywny potencjał.
Bibliografia
Alksnin, A. (2014). Augustine: Króliczek Charcota. W: Teksty Drugie, 1, 309-326.
Zobacz w Google Scholar
Bal, M. (2007). A gdyby tak? Język afektu, przeł. M. Maryl, W: Teksty Drugie, 1-2, 165-188.
Zobacz w Google Scholar
Bonitzer, P. (1997). Powierzchnia wideo, przeł. I. Ostaszewska. W: A. Gwóźdź A. (1997). Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Budrewicz, Z., Sendyka, R., Nycz, R. (red.) (2014). Pamięć i afekty. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Della Rocca, M. (2008). Spinoza. Nowy Jork.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894583
Deleuze, G. (2005). Logika wrażenia, przeł. M. Kędzierski. W: Kwartalnik Artystyczny, 4, 80-101.
Zobacz w Google Scholar
Deleuze, G., Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia?, przeł. P. Pieniążek. Gdańsk.
Zobacz w Google Scholar
Descartes, R. (1958). Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Doroszewski, W. (red.) (1958). Słownik języka polskiego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Dubisz, S. (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Glosowitz, M. (2014). Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich. W: Teksty Drugie, 1. 47-62.
Zobacz w Google Scholar
Herer, M. (2006). Gilles Deleuze. Struktury – maszyny – kreacje. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Krauss, R. (1999). A Voyage on the North Sea.Art in the Age of Post-Medium Condition. Londyn.
Zobacz w Google Scholar
Krauss, R. (2010). Perceptual Inventory. Londyn.
Zobacz w Google Scholar
Krauss, R. (1976). Video: The Aesthetics of Narcissism. W: October, 1, 50-64.
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/778507
Lipiński, F. (2013). Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu. Toruń.
Zobacz w Google Scholar
Massuni, B. (2013). Autonomia afektu. W: Teksty Drugie, 6, 112-135.
Zobacz w Google Scholar
Meigh-Andrews, C. (2014). A History of Video Art. Nowy Jork.
Zobacz w Google Scholar
Myrdzik B. (2014). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. W: Teksty Drugie, 1, 115-128.
Zobacz w Google Scholar
Nycz, R., Łebkowska, A., Dauksza, A. (red.) (2015). Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Pitrus, A. (2015). Zanurzony. O sztuce Billa Violi. Kraków.
Zobacz w Google Scholar
Røssaak, E. (2009). Affects and medium: re-imagining media differences through Bill Viola's The Quintet of the Astonished, doi.org/10.1080/17400300903047086 [dostęp: 22 XI 2020].
Zobacz w Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17400300903047086
Smolińska, M. Efekt narcyza. Metanarcyzm w sztuce wideo(instalacji), z zasobów projektu Pole narcyzów, fieldofnarcissi.com/upload/iLEu2GPfFBSNPwAW/ImMHSjP6ZrfQMMoGvkp5vTLLxlxTBFKN_pl.pdf [dostęp: 22 XI 2020]
Zobacz w Google Scholar
de Spinoza, B. (1991). Etyka, tłum. I. Myślicki. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Urbańska, K. (2007). Bill Viola – mistyk współczesności. W: sztuka.pl, 135, 06/2007.
Zobacz w Google Scholar
Westgeest, H. (2016). Video Art Theory. A Comparative Approach. Chichester.
Zobacz w Google Scholar
Zawojski, P. (2012). Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa.
Zobacz w Google Scholar
Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 9 V – 2 VII 2017.
Zobacz w Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.