Estetyka afektu. Video-art Billa Violi
DOI:
https://doi.org/10.18778/1689-4286.52.03Keywords:
affect, installation, medium, painting, video-ar, audiovisual artAbstract
The aim of the thesis is to discuss selected Bill Viola’s pieces characterized by their high affective content in order to get insight into video-art as an artistic genre. The author claims that what distinguishes video art from other forms of art is its affective potential.
References
Alksnin, A. (2014). Augustine: Króliczek Charcota. W: Teksty Drugie, 1, 309-326.
View in Google Scholar
Bal, M. (2007). A gdyby tak? Język afektu, przeł. M. Maryl, W: Teksty Drugie, 1-2, 165-188.
View in Google Scholar
Bonitzer, P. (1997). Powierzchnia wideo, przeł. I. Ostaszewska. W: A. Gwóźdź A. (1997). Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer. Kraków.
View in Google Scholar
Budrewicz, Z., Sendyka, R., Nycz, R. (red.) (2014). Pamięć i afekty. Warszawa.
View in Google Scholar
Della Rocca, M. (2008). Spinoza. Nowy Jork.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894583
Deleuze, G. (2005). Logika wrażenia, przeł. M. Kędzierski. W: Kwartalnik Artystyczny, 4, 80-101.
View in Google Scholar
Deleuze, G., Guattari, F. (2000). Co to jest filozofia?, przeł. P. Pieniążek. Gdańsk.
View in Google Scholar
Descartes, R. (1958). Namiętności duszy, przeł. L. Chmaj. Warszawa.
View in Google Scholar
Doroszewski, W. (red.) (1958). Słownik języka polskiego. Warszawa.
View in Google Scholar
Dubisz, S. (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.
View in Google Scholar
Glosowitz, M. (2014). Estetyka afektywna. Zarys metodologii badań literackich. W: Teksty Drugie, 1. 47-62.
View in Google Scholar
Herer, M. (2006). Gilles Deleuze. Struktury – maszyny – kreacje. Kraków.
View in Google Scholar
Krauss, R. (1999). A Voyage on the North Sea.Art in the Age of Post-Medium Condition. Londyn.
View in Google Scholar
Krauss, R. (2010). Perceptual Inventory. Londyn.
View in Google Scholar
Krauss, R. (1976). Video: The Aesthetics of Narcissism. W: October, 1, 50-64.
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/778507
Lipiński, F. (2013). Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu. Toruń.
View in Google Scholar
Massuni, B. (2013). Autonomia afektu. W: Teksty Drugie, 6, 112-135.
View in Google Scholar
Meigh-Andrews, C. (2014). A History of Video Art. Nowy Jork.
View in Google Scholar
Myrdzik B. (2014). O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych. W: Teksty Drugie, 1, 115-128.
View in Google Scholar
Nycz, R., Łebkowska, A., Dauksza, A. (red.) (2015). Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym. Warszawa.
View in Google Scholar
Pitrus, A. (2015). Zanurzony. O sztuce Billa Violi. Kraków.
View in Google Scholar
Røssaak, E. (2009). Affects and medium: re-imagining media differences through Bill Viola's The Quintet of the Astonished, doi.org/10.1080/17400300903047086 [dostęp: 22 XI 2020].
View in Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/17400300903047086
Smolińska, M. Efekt narcyza. Metanarcyzm w sztuce wideo(instalacji), z zasobów projektu Pole narcyzów, fieldofnarcissi.com/upload/iLEu2GPfFBSNPwAW/ImMHSjP6ZrfQMMoGvkp5vTLLxlxTBFKN_pl.pdf [dostęp: 22 XI 2020]
View in Google Scholar
de Spinoza, B. (1991). Etyka, tłum. I. Myślicki. Warszawa.
View in Google Scholar
Urbańska, K. (2007). Bill Viola – mistyk współczesności. W: sztuka.pl, 135, 06/2007.
View in Google Scholar
Westgeest, H. (2016). Video Art Theory. A Comparative Approach. Chichester.
View in Google Scholar
Zawojski, P. (2012). Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów. Warszawa.
View in Google Scholar
Poza zasadą przyjemności. Afektywne operacje, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 9 V – 2 VII 2017.
View in Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.