Polityka zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego w krajach wschodzących na przykładzie stolicy Meksyku

Autor

  • Monika Paradowska Opole University

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.313.06

Słowa kluczowe:

negatywne efekty zewnętrzne transportu, polityka zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego, Meksyk

Abstrakt

Negatywne efekty zewnętrzne transportu stanowią bolączkę współczesnych miast, niekorzystnie oddziałując na procesy rozwoju społeczno-gospodarczego. Problemy te są widoczne nie tylko w krajach wysoko czy średnio rozwiniętych – w ogromnym stopniu borykają się z nimi wielomilionowe i wielkopowierzchniowe metropolie, które z kolei są charakterystyczne głównie dla krajów wschodzących, jak np. Chiny, Indie, Brazylia czy Meksyk. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów polityki zrównoważonego rozwoju transportu w stolicy jednego z tych krajów – Meksyku – oraz określenie specyfiki doboru narzędzi zrównoważonego transportu wynikającej z różnorodnych uwarunkowań – przestrzennych i architektonicznych, pogodowych, kulturowych, ekonomicznych czy społecznych. W opracowaniu wykorzystano dokumenty źródłowe dotyczące zrównoważonego transportu w Meksyku, w tym raporty i dane statystyczne Banku Światowego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

C.A.L.M.A. Adriana, Perspectives of urban mobility and logistic for a sustainable university transport, presentation, Fourteenth International Conference on Current Issues of Sustainable Development – Sustainable Energy Supply and Sustainable Product Innovation, Opole, Polska, 26-28 June 2014.
Google Scholar

Corporación Andina de Fomento (2010), Observatorio de movilidad urbana para américa latina, http://www.caf.com/media/4099/caf_omu_jun2010.pdf (29.10.2014).
Google Scholar

EMBARQ (2014), New mobility law in Mexico City to catalyze safe, sustainable transport, http://www.embarq.org/news/new-mobility-law-mexico-city-catalyze-safe-sustainable-transport (30.10.2014).
Google Scholar

MBARQ Mexico (2012), ECOBICI GEI Emission Reduction Survey, http://www.sedema.df.gob.mx/sedema/index.php/movilidad-sustentable/movilidad-en-bicicleta (30.10.2014).
Google Scholar

European Commission (2008), Handbook on estimation of external costs in the transport sector, Internalisation Measures and Policies for All external Cost of Transport (IMPACT), Delft, European Commission, http://ec.europa.eu/transport/themes/sustainable/doc/2008_costs_handbook.pdf (z dn. 5.02.2013).
Google Scholar

Eurostat (2014), Dane statystyczne – liczba samochodów na 1000 mieszkańców, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_eqs_carhab&lang=en (29.10.2014).
Google Scholar

Francke E., Macías J., Schmid G. (2012), Mobilising Private Investment for Bus Rapid Transit systems: The case of Metrobus, Mexico city, CTS EMBARQ Mexico, OECD, http://www.oecd.org/env/cc/Case%20study%20Mexico.pdf (30.10.2014).
Google Scholar

Gizela M. (2014), Beyond Move in Mexico City: Integrating sustainable mobility into the everyday, “The CityFix”, EMBARQ, http://thecityfix.com/blog/beyond-move-mexico-city-integrating-sustainable-mobility-ecobici-biking-gisela-mendez/ (30.10.2014).
Google Scholar

ICLEI (2010), Mexico City's Green Plan: EcoMobility in motion, ICLEI Case Study 121 Mexico City 2010 final, http://www.ecomobility.org/fileadmin/template/project_templates/ecomobility/files/Publications/CS_Mexico_city.pdf (29.10.2014).
Google Scholar

ITDP (2014), Mexico City Takes the 2013 Sustainable Transport Award, https://www.itdp.org/mexico-city-takes-the-2013-sustainable-transport-award/ (29.10.2014).
Google Scholar

IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS (2000), External Costs of Transport. Accident, Environmental and Congestion Costs in Western Europe, Zurich/Karlsruhe, IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS.
Google Scholar

IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS (2004), External costs of transport – Update study, Final Report, Zurich/Karlsruhe, IWW Uniwersitaet Karlsruhe, INFRAS.
Google Scholar

Krugman P. (1998), The Role of Geography in Development, Paper prepared for the Annual World Bank Conference on Development Economics, Washington, D.C., http://siteresources.worldbank.org/DEC/Resources/84797-1251813753820/6415739-1251813951236/krugman.pdf (28.08.2014).
Google Scholar

Mathew T.V., Krishna Rao K.V. (2006), Introduction to transportation engineering, Bombay, National Programme on Technology Enhanced Learning.
Google Scholar

MSCI (2014a), About MSCI, http://www.msci.com/about/ (28.08.2014).
Google Scholar

MSCI (2014b), MSCI Emerging Markets Indexes, http://www.msci.com/products/indexes/country_and_regional/em/# (28.08.2014).
Google Scholar

Rivera V.I., Hernández S.G., Osorno J.A.A., Zaragoza M.L., Ruvalcabra J.I. (2011), Implementing Sustainable Urban Travel Policies in Mexico, International Transport Forum, “Discussion Paper” no 14.
Google Scholar

Rodrigue J.-P., Notteboom T. (2014), The geography of transport systems, Hofstra University, New York, https://people.hofstra.edu/geotrans/eng/ch7en/conc7en/ch7c1en.html (28.08.2014).
Google Scholar

Roschlau M.W. (1981), Urban transport in developing countries: the peseros of Mexico City, Master Thesis, The University of British Columbia, http://circle.ubc.ca/handle/2429/22631 (29.10.2014).
Google Scholar

Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) (2007), Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Signal B.I. (2010), Towards Sustainable Urban Transport in India, “Journeys” November, http://www.lta.gov.sg/ltaacademy/doc/J10Nov-p13Singal_UrbanTransportIndia.pdf (30.10.2014).
Google Scholar

Smith A. (1776), An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, wersja wznowiona: Metalibri (2007), http://metalibri.incubadora.fapesp.br/portal (20.10.2008).
Google Scholar

Taylor G. (2012), NAFTA key to economic, social growth in Mexico, “The Washington Times Monday”, May 14, 2012, http://www.washingtontimes.com/news/2012/may/14/nafta-key-to-economic-social-growth-in-mexico/?page=all#pagebreak (8.10.2014).
Google Scholar

UN (2010), Mexico City's Green Plan, UN Sustainable Development Knowledge Platform, http://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=view&type=99&nr=206&menu=1449 (29.10.2014).
Google Scholar

Verhoef, E. (1994), External Effects and Social Costs of Road Transport, “Transportation Research” vol. 28A issue 4, pp. 273-387.
Google Scholar

Wachs M. (2011), Transportation, jobs, and economic growth, “Access” No. 38.
Google Scholar

WHO (2014), Global status report on road safety 2013. Supporting a decade of action, WHO, Luksemburg, http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2013/en/ (29.10.2014).
Google Scholar

World Bank (1999), Managing the Social Dimensions of Transport. The Role of Social Assessment, http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.socialassessment.com%2Fdocuments%2FKudatWorks%2F1999%2F1999-Managing_Social-Dimensions-of-Transport_Role-of-Social-Assessment-Ayse-Kudat-citations.pdf&ei=e78BVOO7K8rcaqaDgogL&usg=AFQjCNHTU00XdV2ACpUVV29XVBIOVW_F_g&sig2=Zi2V7njEMsN5ZRo45QmW9w&bvm=bv.74115972,d.bGQ (z dn. 28.08.2014).
Google Scholar

World Bank (2009), Project appraisal document on a proposed grant from the global environment facility trust fund in the amount of us$5.378 million to the united Mexican states for the sustainable transport and air quality project in support of phase 3 of the sustainable transport and air quality program. Report No: 42880-MX.
Google Scholar

World Bank (2014a), Dane statystyczne, http://data.worldbank.org/country/mexico (8.10.2014).
Google Scholar

World Bank (2014b), China - Xian Sustainable Urban Transport Project, http://documents.worldbank.org/curated/en/2014/07/19794506/china-xian-sustainable-urban-transport-project-resettlement-action-plan-vol-14-14-resettlement-due-diligence-report-xinzhu-bus-depot-subcomponent (30.10.2014).
Google Scholar

World Bank (2014c), Sustainable Transport and Air Quality, http://www.worldbank.org/projects/P114012/sustainable-transport-air-quality?lang=en (30.10.2014).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-02-29

Jak cytować

Paradowska, M. (2016). Polityka zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego w krajach wschodzących na przykładzie stolicy Meksyku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(313). https://doi.org/10.18778/0208-6018.313.06

Numer

Dział

Środowisko a rozwój

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.