Inteligentne przedsiębiorstwo w warunkach nowej gospodarki
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.04Słowa kluczowe:
trzecia rewolucja przemysłowa, inteligentna organizacja, grid przemysłowy, centrum kompetencji procesów biznesowychAbstrakt
Wizja trzeciej rewolucji przemysłowej to koncepcja nakreślona przez Rifkina, według której przemiany gospodarcze zachodzą wówczas, gdy nowe technologie komunikacyjne zbieżne są z nowymi systemami energetycznymi. Nowe formy komunikacji stają się medium dla organizowania bardziej złożonych struktur cywilizacyjnych możliwych do realizacji przy wykorzystaniu nowych źródeł energii. Rifkin zauważa, że powiązanie technologii komunikacji internetowej i odnawialnych źródeł energii w XXI wieku, jest wystarczającym przyczynkiem do trzeciej rewolucji przemysłowej. W artykule wprowadzono nowe pojęcie inteligentnej organizacji jako gridu przemysłowego o właściwościach przedsiębiorstwa wirtualnego. Zrządzanie taką jednostką organizacyjną (przedsiębiorstwem oraz instytucją) w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej będzie koncentrować się wokół efektywności energetycznej procesów biznesowych. Dla wyzyskania możliwości, jakie daje inteligentna sieć elektroenergetyczna w warunkach trzeciej rewolucji przemysłowej, konieczne będzie przekształcenie struktury przedsiębiorstwa w inteligentną organizację. Będzie ona rozumiana jako pojedynczy prosument energii (przedsiębiorstwo lub instytucja), klaster przedsiębiorstw (lub instytucji) rozumiany w sensie mikrosieci energetycznej lub grid przemysłowy. Tworzenie klastrów inteligentnych przedsiębiorstw lub gridu przemysłowego złożonego z inteligentnych przedsiębiorstw należy rozumieć w sensie strukturowania inteligentnej organizacji. Czynnikiem integracyjnym klastra lub gridu będzie centrum kompetencji procesów biznesowych monitorujące kluczowe wskaźniki efektywności energetycznej procesów realizowanych w inteligentnych przedsiębiorstwach, z uwzględnieniem relacji procesowych w obrębie mikrosieci oraz pomiędzy mikrosiecią, a środowiskiem zewnętrznym. Centrum kompetencji procesów biznesowych wzorowane byłoby na koncepcji korporacyjnej fabryki informacji H. Inmona. Zarządzanie inteligentną organizacją wymagałoby zdefiniowania nowego paradygmatu zarządzania procesowego, uwzględniającego zarządzanie energią. Jednym z kluczowych zadań centrum byłaby prognoza zapotrzebowania na energię w obrębie klastra/gridu przemysłowego.
Pobrania
Bibliografia
Agrawal R., Gunopulos D., Leymann F. (1998), Mining Process Models from Workflow Logs, [w:] Proceedings of 6th International Conference on Extending Database Technology (EDBT), London
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BFb0101003
Amin M., Wollenberg B.F. (2005), Toward A Smart Grid, "IEEE Power & Energy Magazine", Vol. 3, No. 5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1109/MPAE.2005.1405887
Cook, J. E., Wolf, A. L. (1995), Automating Process Discovery Through Event-Data Analysis, [w:] Proceedings of the 17th International Conference on Software Engineering, Seattle, Washington
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/225014.225021
Cook, J. E., Wolf, A. L. (1998), Discovering Models of Software Processes from Event-Based Data, [w:] transactions on Software Engineering and Methodology", ACM, Vol. 7, No. 3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/287000.287001
Deiser R. (2009) Designing the Smart Organisation: How Breakthrough Corporate Learning Initiatives Drive Strategic Change, Jossey-Bas.
Google Scholar
Dresner H.J., Linden A., Buytendijk F., Friedman T., Strange K., Knox M., Camm M. (2002), The Business Intelligence Competency Center: An Essential Business Strategy, "Strategie Analysis Report", 29 May 2002, Gartner Group Inc.
Google Scholar
Dyrektywa 2012/27/EU Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2012 o efektywności energetycznej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 14 listopada 2012)
Google Scholar
Foster I., Kesselman C, Tuecke S. (2001), The Anatomy of Grid: Enabling Scalable Virtual Organizations, "International Journal of Supercomputer Applications", Vol. 15(3)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/109434200101500302
Gontar B., Gontar Z. (2012), Process Mining Algorithms: A Survey, Theory of Management 5. The Selected Problems for the Development Support of Management Knowledge Base, University of Zilina, Slovakia
Google Scholar
Gontar Z., (2011) Centrum kompetencji jako cyfrowe laboratorium analityczne inteligentnego biznesu, [w:] "Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Google Scholar
http://www.fsa.org [dostęp: 10.05.2013]
Google Scholar
http://www.gc.greenpl.org [dostęp: 10.05.2013]
Google Scholar
http://www.ptc.com [dostęp: 10.05.2013]
Google Scholar
http://www.streetscooter.eu [dostęp: 10.05.2013]
Google Scholar
Inmon W.H., Imhoff C, Sousa R. (1998), Corporate Information Factory. John Wiley & Sons, New York
Google Scholar
Kuhn T.H. (1962), The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press
Google Scholar
Matheson D., Matheson J.E. (1997), The Smart Organization: Creating Value Through Strategic R&D, Harvard Business Review Press
Google Scholar
McLuhan M., Nevitt B. (1972), Take Today: The Executive as Dropout. Harcourt Brace Jovanovich Inc (HBJ), New York
Google Scholar
Pamuła A., (2012) Usługi DSM w inteligentnych sieciach elektroenergetycznych, [w:] J. Buko (red.), "Gospodarka elektroniczna - Wyzwania rozwojowe", T. II, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 703, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 88, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin
Google Scholar
PN-EN ISO 50001:2011, System zarządzania energią - Wymagania i zalecenia użytkowania.
Google Scholar
Rifkin J. (2012), Trzecia rewolucja przemysłowa. Jak lateralny model władzy inspiruje całe pokolenie i zmienia oblicze świata, Sonia Draga, Katowice
Google Scholar
Senge P.M. (1990), The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, Currency
Google Scholar
Tapscott D. (1997), The Digital Economy: Promise and Peril In The Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill
Google Scholar
Toffler A. (1997), Trzecia fala, PIW, Warszawa
Google Scholar
Toynbee A.J., Jowett B. (1884), Lectures on the Industrial Revolution in England, Rivingtons
Google Scholar
Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r. Dziennik Ustaw Nr 94, poz. 551
Google Scholar
van der Aalst W.M.P. (2011), Process Mining: Discovery, Conformance, and Enhancement of Business Processes, Springer
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-19345-3
van der Aalst W.M.P., Weijters T., Maruster L. (2004), Workflow Mining: Discovering Process Models From Event Logs, [w:] "IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering", Vol. 16, No. 9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1109/TKDE.2004.47
Whitman L., Krishnan K., Agarval R.K., Bhandare P. (1999), Engineering the Extended Enterprise, Proceedings of the 4th Annual International Conference on Industrial Engineering Theory, Applications and Practice.
Google Scholar





